Pachetul de Mobilitate I: Parlamentul European a aprobat toate cele trei acte legislative
Parlamentul European a aprobat toate cele trei acte legislative ale Pachetului de Mobiliate I, în forma adoptată de către miniștrii statelor membre UE, fără amendamente.
Acordul politic cu Consiliul a fost încheiat în decembrie 2019. Regulile revizuite referitoare la detașarea șoferilor, perioadele conducere și de repaus și o mai bună aplicare a normelor de cabotaj (adică transportul temporar de bunuri de către transportatori nerezidenți într-un stat membru) au scopul de a pune capăt denaturării concurenței în domeniu și de a oferi condiții mai bune pentru odihna șoferilor, se arată într-un comunicat al Parlamentului European.
Ce schimbări aduce Pachetul de Mobilitate?
- Companiile vor trebui să-și organizeze programele astfel încât șoferii angajați în transportul transfrontalier de mărfuri să se poată întoarce acasă la intervale regulate (la fiecare trei sau patru săptămâni, în funcție de calendarul de lucru). Perioada de odihnă obligatorie de la sfârșitul săptămânii nu poate să fie petrecută în cabina camionului. Dacă perioada de odihnă nu este petrecută acasă, companiile trebuie să plătească cheltuielile de cazare ale șoferilor. Textul de lege prevede și faptul că angajatorul are alternativa de a trimite șoferul la sediul social al companiei pentru efectuarea perioadei de odihnă, ceea ce, susțin țările din Europa de est, discriminează companiile de transport din regiune și le permite companiile occidentale care au șoferi est-europeni angajați.
- Tahografele vehiculelor vor fi folosite pentru a înregistra trecerea unei frontiere, ajutând astfel la combaterea fraudei. Pentru a evita cabotajul sistematic, va exista, de asemenea, o „perioadă de așteptare” de patru zile înainte de a putea efectua noi operațiuni de cabotaj în aceeași țară, cu același vehicul. Pentru a combate utilizarea companiilor de tip „cutie poștală”, întreprinderile de transport rutier de marfă trebuie să poată demonstra că desfășoară o proporție semnificativă din activități în statul membru în care sunt înregistrate. Noile reguli impun camioanelor să se întoarcă la centrul operațional al firmei la fiecare opt săptămâni. Folosirea vehiculelor utilitare ușoare de peste 2,5 tone va trebui, de asemenea, să respecte normele Uniunii pentru operatorii de transport. De exemplu, vehiculele vor trebui echipate cu tahografe.
- Regulile privind detașarea șoferilor se vor aplica cabotajului și operațiunilor de transport transfrontalier, cu excepția tranzitului, a operațiunilor bilaterale și a operațiunilor bilaterale cu două activități suplimentare de încărcare și/sau descărcare.
Următoarele etape
Regulile adoptate vor intra în vigoare în săptămânile următoare, după ce sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Regulile referitoare la detașare se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislației. Regulile referitoare la timpul de odihnă, inclusiv la întoarcerea șoferilor, se vor aplica la 20 de zile după publicarea legislației. Regulile referitoare la întoarcerea camioanelor și alte modificări referitoare la accesul la piață se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislației privind accesul la piață.
Ce spune Comisarul European pentru Transport?

Măsurile, precizează Adina Vălean, nu au făcut parte din propunerile adoptate de către Comisie pe 31 mai 2017 și nu au făcut obiectul unei evaluări de impact. “Obligația de întoarcere a camionului poate duce la ineficiențe în sistemul de transport și la o creștere inutilă a emisiilor, poluare și aglomerare a traficului, în timp ce restricțiile privind transportul combinat ar putea diminua eficacitatea acestuia pentru a sprijini operațiunile multimodale de marfă. ”
Executivul European analizează impactul preconizat al acestor două aspecte asupra climei, mediului și funcționării pieței unice și colectează toate informațiile necesare, concluziile studiilor urmând să fie gata înainte de finalul acestui an. Dacă este necesar, Comisia își va exercita dreptul de a prezenta o propunere legislativă specifică înainte de intrarea în vigoare a celor două dispoziții” care încalcă obiectivele Pactului Ecologic European” spune Adina Vălean.
