Home Logistics Green Logistics Piața de camioane electrice în România, susținută de pionierii în domeniu

Piața de camioane electrice în România, susținută de pionierii în domeniu

Piața de camioane electrice în România, susținută de pionierii în domeniu

În 2023 piața de camioane electrice din România a crescut accelerat, tot mai multe firme de transport rutier fiind interesate să investească în astfel de mijloace de transport.

Această tendință se va menține și în 2024, spun producătorii și importatorii, piața fiind susținută momentan de ambasadorii vehiculelor electrice, cei care vor să fie pionieri și să câștige experiență pe un segment încă nou.

„Piața de camioane electrice s-a mărit considerabil din punct de vedere procentual. De la o unitate înmatriculată în 2022 (Scania), numărul actual de camioane electrice depășește 10 unități.

Estimăm ca în 2024, numărul total de camioane electrice se va mări, iar cel mai probabil creșterea procentuală din 2023 se va menține și în 2024”, a declarat Victor David, E-Mobility Charging Manager Scania Black Sea Unit.

Susținerea statului- esențială pentru tranziția către un transport verde

De un real interes din partea transportatorilor pentru camioanele electrice vorbește și Valeriu Zharia, CEO Daimler Truck & Bus România, care precizează că „apariția unor programe de stimulare din partea statului ar putea duce la o creștere semnificativă a pieței de camioane electrice în țara noastră”.

Totuși, acesta precizează că în România nu există proiecte sau inițiative strategice pentru a stimula adoptarea camioanelor electrice, în ciuda eforturilor comune ale transportatorilor, producătorilor de vehicule și a industriilor conexe de a convinge autoritățile să acorde mai multă importanță acestui segment.

La începutul anului trecut, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) anunța că va demara în toamnă primul program de finanţare pentru camioane electrice, însă acest progam a rămas doar la stadiul de idee deoarece nu a mai fost lansat.

În opinia lui Victor David, fără un program de susținere din partea statului sau al celui care beneficiază de transportul efectuat de un vehicul electric, exploatarea unui BEV (Battery Electric Vehicle) nu oferă un avantaj considerabil față de un camion diesel, din punct de vedere financiar.

În 2024, Scania intenționează să aducă o unitate BEV de generație nouă, potrivită pentru transportul regional, cu o autonomie de până la 350 km (cu 40 tone ansamblu).

„Dorim astfel să apropiem companiile de transport de vehiculele electrice, demonstrând că utilizarea acestora este fezabilă și în țara noastră. O analiză detaliată a rutelor de transport și o bună planificare a acestora, corelată cu timpii de încărcare, poate asigura o trecere cât mai simplă către un transport de marfă verde”, explică reprezentantul Scania.

 

Costul și lipsa de infrastructură – piedici pentru companiile de transport

Întrebați care sunt principalele provocări întâmpinate în adopția camioanelor electrice în România, producători de camioane au răspuns: prețul ridicat de achiziție a unui astfel de vehicul, precum și infrastructura de încărcare din România, care, la momentul de față este deficitară.

„Un transportator care își dorește electrificarea flotei este nevoit să își creeze propria infrastructură în locațiile în care operează, proces care poate fi anevoios și costisitor. În plus, un camion electric poate costa de până la 3 ori mai mult decât varianta similară diesel, ceea ce iarăși reprezintă o provocare pentru clienți”, este de părere Valeriu Zaharia, CEO Daimler Truck & Bus România.

Ce modele de camioane electrice sunt disponibile în România?

În 2023, camioanele electrice au înregistrat la nivel european o creștere impresionantă de 321,7%, totalizând 3.918 unități, conform datelor ACEA pentru primele trei trimestre ale anului trecut.

Camioanele electrice reprezintă acum 1,5% din piață, un progres semnificativ față de 0,4% în anul precedent.

Conform datelor DRPCIV, în 2023 în România au fost înmatriculate 14 camioane electrice (>16t).

Daimler Truck & Bus Romania deține o cotă de piață de aproximativ 57% din această piață, spun reprezentanții companiei. Pe piața locală, pentru operațiunile de distribuție urbană sau transportul pe distanțe medii/lungi Mercedes-Benz Trucks a venit cu modelul eActros 300/400 în varianta sasiu carosabil pe 2 sau 3 axe și eActros 300 cap tractor.

„Disponibile în producție de serie din 2021, modelel eActros 300/400 au masă maximă autorizată între 19t și 27t și dispun de trei sau patru pachete de baterii, fiecare cu o capacitate instalată de 112 kWh, ce asigură o autonomie de până la 300, respectiv 400 de kilometri. În timpul condusului economic, energia electrică poate fi recuperată, crescând astfel autonomia.

Camioanele propulsate de baterii electrice pot atinge o viteză de până 89 km/h și pot fi încărcate cu stații cu putere de până la 160 kW, iar cele trei sau patru pachete de baterii au nevoie de puțin peste o oră pentru a fi încărcate de la 20% la 80%, la o stație standard de încărcare rapidă, la o intensitate de 400 A.

Capul tractor eActros 300 este disponibil din 2023 are la bază aceeași tehnologie ca și variantele rigide eActros și este compatibil cu toate semiremorcile standard disponibile în Europa”, precizează CEO-ul companiei.

În ceea ce privește Scania, un produs unic, după cum spune Victor David,  pentru segmentul urban, cabinele din gamele L și P ale Scania sunt modele de camioane sunt cele promovate în acest sector.

„Pentru distribuție regională și peri-urbană, propunerea noastră este un camion cu o cabină mai mare (un confort mai bun pentru șofer), de exemplu o cabină din gama R sau S. Pentru distribuția regională, putem și oferi și varianta de cap tractor, camion cu semiremorcă. Toate cele menționate vor fi disponibile în configuratorul online, similar vehiculelor cu propulsie diesel/gaz”, explică acesta.