Home Logistics Curierat și e-commerce Piaţa de curierat 2022: crește interesul consumatorilor pentru livrarea la lockere și puncte fixe

Piaţa de curierat 2022: crește interesul consumatorilor pentru livrarea la lockere și puncte fixe

Piaţa de curierat 2022: crește interesul consumatorilor pentru livrarea la lockere și puncte fixe

Piaţa de curierat din România continuă să crească, deși în prima parte a acestui an a avut parte de turbulenţe: războiul din Ucraina care a dus la scăderea comerţului online în primele săptămâni de după izbucnirea conflictului, iar creșterea preţului combustibililor sau inflaţia afectează puterea de cumpărare a consumatorilor.

Cu toate acestea, pentru restul anului 2022, companiile de curierat preconizează că volumele pierdute în lunile februarie și martie, care au coincis cu debutul conflictului din Ucraina și instalarea unei stări de frică și incertitudine în rândul cumpărătorilor din online, vor fi recuperate.

“Încă din al doilea semestru al anului 2021, am observat o reacţie economică în lanţ, care ne așteptăm să continue, mai ales pe fondul apariţiei conflictului din Ucraina. Considerăm că anul acesta, cea mai mare provocare rămâne contextul macroeconomic instabil, marcat de o inflaţie ridicată, de creșterea preţurilor, ceea ce ar putea avea un impact negativ asupra consumului. Credem că, în vericala de curierat, impactul negativ venit pe un eventual fond de scădere a consumului va fi atenuat de creșterea ecommerceului în total retail,” declară Elena Stoica, Chief Commercial Officer Sameday România.

Și Cornel Morcov, Chief Commercial Officer FAN Courier se declară încrezător în perspectivele de creștere ale pieţei în acest an: “În perioada următoare ne așteptăm ca trendul să fie în continuare ascendent, dar rămânem atenţi la contextul geopolitic actual și la evoluţia tendinţelor generale de consum.

Elena Andrei, Chief Commercial Officer DPD România punctează un alt aspect important care susţine dezvoltarea companiilor de curierat în această perioadă: investiţiile. “Estimăm că lucrurile vor intra într-o oarecare normalitate, pentru că un lucru e cert: comerţul electronic a avut o creștere ireversibilă, ceea ce influenţează mult piaţa de curierat. Și mai e un lucru cert: investiţiile sunt cel mai bun sprijin de care poate beneficia un business sănătos,”

“Ultimii doi ani au adus creșteri de 20%, respectiv 15% pentru piaţa de curierat. În ceea ce privește comportamentul consumatorilor, întrucat sistemul de muncă work from home va rămâne prezent, iar industria de ecommerce are perspective solide de creștere, ne așteptăm la o evoluţie pozitivă a pieţei de curierat și în 2022,” concluzionează reprezentanţii Cargus.

Livrările la puncte fixe și lockere, tendinţă din ce în ce mai accentuată în rândul preferinţelor e-shopperilor

Livrările OOH (n.red. out of home – în afara locuinţei), respectiv livrările la lockere sau puncte fixe reprezintă o tendinţă tot mai accentuată pe piaţa de curierat la nivel global, dar și local. Ca atare, ponderea acestei metode de livrare în preferinţele clienţilor finali crește de la an la an. Și nu este greu de înţeles de ce! Este simplă, facilă, costul de transport este mai mic și este și prietenoasă cu mediul, un aspect tot mai important pentru clienţi, iar experienţa de cumpărare este mai bună. În plus, rata de retur pentru clienţii care aleg lockerele ca metodă de livrare este și mai redusă. Astfel, companiile de curierat investesc agresiv în creșterea numărului acestora la nivel naţional.

Sameday este, în prezent, compania cu cea mai mare reţea de lockere – peste 3.000 în România și Ungaria.“Din cercetările noastre, peste 60% dintre consumatori preferă magazinele cu livrare la easybox (fiind chiar un criteriu de selecţie în alegerea magazinului), iar un procent de peste 70% dintre consumatori au testat acest serviciu și îl apreciază datorită flexibilităţii (comenzile pot fi ridicate oricând în termen de 36 până la 72 de ore),” afirmă Chief Commercial Officer-ul Sameday România, Elena Stoica. În 2022, compania are în plan extinderea reţelei easybox și va investi peste 50 de milioane de euro în creșterea capacităţii operaţionale și în tehnologie.

DPD România deţine, în prezent, 60 de lockere si 90 de oficii, dar numărul acestora este în creștere continuă. “Avem clienţi mari, precum Zara, Douglas sau Springfarm, care expediază colete în reţeaua de lockere si oficii DPD România, iar intenţia noastră este să oferim această facilitate tuturor clienţilor noștri,” spune Elena Andrei.

FAN Courier investește agresiv în extinderea reţelei de lockere, momentan amprenta acesteia fiind una redusă. “Soluţiile out-of-home reprezintă sub 1% din volume, dar acest lucru este o consecinţă a faptului că numărul de lockere pe care le deţinem nu a fost unul mare până acum.

În perioada următoare însă, vom instala aproximativ 1000 de lockere în toată ţara, așteptându-ne ca un procent de 10-15% din volume să fie redirecţionate către acestea. Preconizăm și o creștere naturală a volumelor către PUDO (Collect Point), spre care vom redirecţiona încă aproximativ 5% din volume în curând,” spune Cornel Morcov.

 

Reţeaua naţională Cargus de puncte SHIP & GO (PUDO – pick-up/ drop-off points) este prezentă în peste 10 orașe din România. În luna martie s-au adăugat orașele Iași, Bacău, Ploiești și Oradea, reţeaua naţională ajungând la peste 750 de puncte partenere SHIP & GO.

“Cargus va continua să investească și anul acesta în extinderea serviciului Click & Collect la nivel naţional și își propune să ajungă la 2.500 de locaţii până la finalul anului. Cargus își propune să lanseze o nouă serie de parteneriate pentru deschiderea de puncte SHIP & GO în Bistriţa, Arad, Sibiu, Craiova și Brăila. Dezvoltarea reţelei de puncte de livrare și colectare este un răspuns la așteptările tot mai mari ale clienţilor de retail, în principal de eCommerce, care sunt interesaţi nu doar de livrări la adresă, ci și în puncte de tip PUDO, de proximitate”, declară reprezentanţii Cargus.

Livrarea la prima încercare – peste 90% pe piața de curierat din România

„Livrarea din prima” crește eficienţa reţelelor de curierat și este un indicator important atât pentru curieri și magazinele online, dar și pentru consumatorul final.

Din declaraţiile companiilor de curierat, peste 90% din totalul coletelor către segmentul B2C se livrează “din prima”.

În cazul FAN Courier media este de peste 90%. DPD și Cargus raportează procente mai clare – 93% și, respectiv 92%.

Desigur, precizează Elena Andrei, procentul diferă de la categorie la categorie. “De exemplu, în cazul cărţilor avem o rată de livrare „din prima” de 99%, în vreme ce pentru produsele din categoria Fashion această rată poate scădea până la 93%.”

 Elena Stoica, Sameday România accentuează necesitatea investiţiilor în aplicaţii și funcţionalităţi noi, care să permită companiei să se adapteze, să fie acolo unde își dorește consumatorul și să maximizeze livrarea la “prima încercare”.

Retururile – punct nevralgic pentru curieri și cumpărători

Retururile reprezintă unul dintre punctele nevralgice pentru magazinele online, indiferent de dimensiunea acestora. În cazul articolelor din categoria fashion, de exemplu, retururile pot reprezenta până la 30% din totalul comenzilor. Și fiecare retur nu reprezintă doar o pierdere a vânzării, dar include și costul de livrare al produsului înapoi către retailer, precum și costul materialelor și al muncii depuse pentru a pregăti produsele returnate pentru re-vânzare.

Retururile dau bătăi de cap și curierilor, astfel că identificarea de noi modalităti de a reduce această rată și de a face procesul cât mai facil pentru cumpărători este prioritară pentru companiile din domeniu. Rata de retur, spune Cornel Morcov, FAN Courier, este corelată cu mai mulţi factori, precum informarea consumatorului de către seller cu privire la data livrării și momentul predării către curier, timpul petrecut de la momentul comenzii până la momentul transferului către compania de curierat, tipul produsului, modul de plată și timpul de livrare.

“Retururile se situează între 0 și 6%, în funcţie de client, dar pot fi mai mari pentru anumiţi clienţi. În ceea ce privește retururile nelivrate, precum și comenzile de pick-up cu retururi, acestea ajung a doua zi la clientul expeditor iniţial, imediat după ridicare sau după finalizarea numărului de încercări de livrare contractuale.”

 “Potrivit ultimului Barometru e – Commerce, 19% din e-Shopperii români declară că au returnat ultima comandă. Asta în condiţiile în care media europeană este de 12%. Am ţinut cont de această situaţie și oferim tranzit pentru retur de 24h/48h, iar soluţia voucher return simplifică foarte mult procedura: clientul primește un voucher apoi solicită direct curierul, prin intermediul site-ului nostru. Coletul returnat este livrat cât mai rapid posibil expeditorului și totul decurge firesc, deoarece AWB-ul de retur este conectat cu cel de livrare,” spune Elena Andrei, DPD România.

Pe segmentul e-commerce B2C, Sameday raportează o rată de retur de ~3% din mixul de servicii locker și home delivery. Și ceea ce este mai interesant este faptul că prin creșterea adopţiei serviciului easybox rata de retur poate fi și mai mult redusă. “Aproximativ 75% dintre comenzile la easybox sunt preplătite, ceea ce ne indică faptul că nivelul de asumare al consumatorului este mai ridicat faţă de livrarea standard,” punctează Elena Stoica, Sameday România.

Pentru a face cât mai facil procesul de retur și a furniza o experienţă cât mai plăcută clienţilor, Cargus a investit în soluţii digitale. “În aplicaţia de mobil Cargus Mobile există opţiunea de Quick Return – disponibilă clienţilor, accesibilă cu un singur click, care eficientizează procesul de retur. Foarte curând, opţiunea va fi accesibilă și magazinelor online, așa încât să poată avea acces direct la procesul de retur al clienţilor,” afirmă reprezentanţii companiei.

Continutul acestui articol este restrictionat. In cazul in care sunteti abonat al Intermodal&Logistic va rugam introduceti numele de abonat si parola in zonele de mai jos. In cazul in care doriti sa va abonati va rugam sa completati cererea din pagina CUM MA ABONEZ

Existing Users Log In