Home Automotive Ce planuri au ROCA Investment și Romcargo pentru dezvoltarea terminalului Ro-Ro?

Ce planuri au ROCA Investment și Romcargo pentru dezvoltarea terminalului Ro-Ro?

Ce planuri au ROCA Investment și Romcargo pentru dezvoltarea terminalului Ro-Ro?

Operatorul portuar, Romcargo Maritim gestionează 90% din fluxurile maritime de vehicule pentru pasageri și utilitare din România și operează cel mai mare terminal Ro-Ro din portul Constanța.

De la finalul anului trecut, Romcargo Maritim se numără printre companiile ROCA Investments, astfel că schimbările impuse de pandemie au fost administrate în cadrul parteneriatului dintre cele două companii.

Împreună cu Ionuț Bindea, Investment Manager ROCA am analizat impactul pandemiei și scăderea volumelor din industria auto asupra activității Romcargo, prognozele pentru 2020 și planurile pentru dezvoltarea terminalului Ro-Ro și transformarea Romcargo într-un succes național.

Impactul pandemiei asupra business-ului Romcargo

“Împreună, Romcargo și ROCA Investments au reușit să păstreze focusul pe planurile și perspectivele de dezvoltare cu care a intrat ROCA Investments în parteneriat, sub misiunea de a oferi acestei companii în dificultate o a doua șansă. Ținând cont că transportul maritim va continua să fie cel mai eficient din punct de vedere al costurilor, iar Romcargo este cel mai mare furnizor de servicii logistice maritime activ pe piața auto din România, ROCA Investments mizează în continuare pe aceste atuuri pentru a-i oferi businessului șansa pe care o merită” explică Ionuț Bindea.

 

Ford România / Credit foto: Andrei Toboșaru

Încă de la debutul pandemiei, au fost luate măsuri de protecție a echipei și de prevenire a răspândirii coronavirusului, precum asigurarea de măști și mănuși de protecție, și termoscanarea personalului la începutul programului de lucru. Folosind expertiza ROCA Investments în reorganizări operaționale, Romcargo a reușit implementarea cu succes a unor proceduri create pentru a minimiza contactul între angajați, prin optimizarea turelor de lucru și reducerea contactului cu personalul aflat pe nave. Pe fondul reducerii volumelor, permanența operațiunilor în terminal a fost asigurată de 30% din personalul operațional, în timp ce 70% s-au aflat în șomaj tehnic.

Reluarea graduală a activității de producție a uzinelor Dacia și Ford a însemnat și pentru Romcargo o creștere de activitate, volumul estimat pentru luna mai fiind de aproximativ 5.500 de unități. Acesta reprezintă totuși, doar 40% din media lunară înregistrată în ultimul semestru. Această performanță scăzută este pusă pe seama fluxurilor logistice ample, specifice industriei auto, astfel că pentru revenirea la nivelul normal de activitate, este estimat un decalaj de câteva săptămâni de la deblocarea activității în porturile și țările de destinație.

Prognoze reajustate pentru 2020

De la înființare din 2006, Romcargo Maritim a reușit o creștere progresivă a volumelor: de la 50.000 unități în anii de început, compania a atins un volum triplu de peste 150.000 de unități în 2019. Creșterea a fost susținută în primul rând de succesul principalilor clienți ai Romcargo, cu circa 85% din totalul volumelor de export generate de uzinele Dacia și Ford.

Ionuț Bindea, Investment Manager ROCA

Strategia de dezvoltare perfectată alături de ROCA Investments se bazează în continuare pe diversificarea portofoliului de clienți și creșterea cotei de piață, direcție în care au fost făcute deja demersuri, cât și pe accesul treptat pe zona de camioane și utilaje, care se pretează la navele de tip Ro-Ro și vin în completarea activității actuale a companiei

 

Pentru 2020, prognozele reajustate sunt încă în curs de validare, însă, pe baza succesului de piață al autoturismelor Dacia în perioade de criză, demonstrat de anii 2009-2010, când cota de piață a acestora a crescut semnificativ, obiectivele setate de Romcargo alături de ROCA Investments rămân ambițioase. Potrivit lui Ionuț Bindea, conform estimărilor și a strategiei de dezvoltare în desfășurare, cele două companii au început anul anticipând volume de peste 175.000 de unități.

Perspective pe termen mediu și lung

Pe termen mediu și lung, strategia de dezvoltare vizează creșterea și eficientizarea capacității de operare a vehiculelor, atragerea de noi fluxuri de tranzit și import în domeniul FVL (Finished Vehicle Logistics), dar și extinderea pe noi linii de business conexe domeniului Ro-Ro, cum ar fi servicii de operare portuară pentru linii de feribot pentru autocamioane de transport.

Romcargo alături de ROCA Investments poartă discuții cu parteneri pentru redeschiderea, după 8 ani, a unei linii de curse regulate de feribot pe relația cu Turcia și Rusia. Odată instaurată, aceasta va lărgi portofoliul de servicii oferite de Romcargo, compania devenind totodată gestionarul unui segment mai amplu din fluxul logistic.

De asemenea, investițiile avute în vedere pentru următorii ani vizează extinderea capacității de stocare a terminalului Romcargo din dana PL6, de la 85.000 mp la 100.000 mp. Această dezvoltare va fi efectuată în corelare cu finalizarea proiectului de dragaj și consolidare cheuri, realizat de Administrația Porturilor Maritime, estimată pentru a doua jumătate a anului 2021, prin care adâncimea din bazinul Portului de Lucru va fi crescută de la 7 la 9 metri, ceea ce va permite operarea tuturor navelor Ro-Ro car-carrier în terminalul din dana PL6.

În cursul anului 2019 Romcargo a adăugat 37.000 mp lângă Dana 120 la suprafața terminalului său, crescând capacitatea de stocare cu aproximativ 2.400 de locuri de parcare. În plan administrativ, beneficiul imediat al acestei investiții a fost scăderea cu până la 90% a unităților relocate din terminalul PL6, din care rezultă un cost redus de operare dar și creșterea eficienței operaționale, amplificată ulterior la nivelul întregii companii odată cu implicarea ROCA Investments. “Investiția s-a văzut și în KPI referitori la calitate: prin scăderea numărului de manipulări per vehicul și eliminarea relocărilor, scad semnificativ riscul daunelor în timpul operării. Mai mult, având în vedere toate aceste beneficii la nivel de flux operațional și eficientizare, pentru anul 2020, ROCA Investments se bazează pentru dezvoltarea Romcargo pe o rată medie de operare la navă estimată la 100 unități/oră, comparativ cu 75 unități/oră în anii anteriori” precizează Ionuț Bindea.

Romcargo Maritim în cifre

  • 80 angajați
  • 2,7 milioane EUR – cifră de afaceri 2019
  • 85.000 mp în terminalul Romcargo Maritim, 55.000 mp în terminalul secundar
  • 10.000 vehicule capacitate de stocare simultană
  • 70 de nave operate în 2019 – însemnând 153.420 de unități