Home Intermodal Portul Varna – posibil hub pentru exporturile din Ucraina

Portul Varna – posibil hub pentru exporturile din Ucraina

Portul Varna – posibil hub pentru exporturile din Ucraina

Bulgaria poate deveni o nouă poartă de acces pentru mărfurile de export din Ucraina. Kiril Petkov, primul ministru bulgar a pus la dispoziție Ucrainei facilitățile portului Varna, în special pentru transportul cereale și alte mărfuri vrac.

“Bulgaria este foarte fericită să ofere Portul Varna ca hub logistic, în special pentru transbordarea de făină și floarea soarelui, dar și pentru distribuția cerealelor care nu pot fi expediate prin porturile voastre. Suntem pregătiți să oferim Varna ca punct logistic central pentru voi,” a declarat acesta într-o conferință de presă care a avut loc la Kyiv la finalul săptămânii trecute. Kiril Petkov nu a precizat ce volume de marfă poate manipula portul Varna.

Din punct de vedere al freight forwarderilor și expeditorilor din Ucraina utilizarea Portului Varna pentru exporturi se poate dovedi o provocare, aceștia fiind nevoiți să utilizeze mai multe moduri de transport, la costuri mult mai mari.

Prima, care se utilizează în prezent și pentru accesul mărfurilor din Ucraina în Portul Constanța, este transportul rutier, livrările putând fi organizate de la depozitele clienților direct către port. Transportul rutier este însă mult mai costisitor comparativ cu alte moduri de transport, din cauza distanțelor mari.

Utilizarea căii ferate este o modalitate ieftină de transport, însă la granița dintre Ucraina și România mărfurile trebuie transbordate, ecartamentul fiind diferit.

Cea de-a treia variantă de transport implică colaborarea a mai multor participanți ai lanțului logistic și presupune utilizarea transportului rutier sau feroviar în Ucraina, transport cu barje din portul Izmail de pe dunăre până în Portul Silistra din Bulgaria. Ultima milă, până la Portul Varna, ar urma să se facă tot pe cale rutieră.

Porturi închise în Ucraina

Patru porturi maritime din Ucraina – Berdiansk, Mariupol, Skadovsk și Kherson au fost fost declarate oficial închise de către Ministerul Infrastructurii din Ucraina pe 28 aprilie. Acestea au fost ocupate de către armata rusă la începutul războiului și declarate neoperabile până la încetarea conflictului.

În prezent, trei porturi din Ucraina, toate aflate pe Dunăre – Izmail, Reni și Ust-Dunaisk sunt operaționale, însă nu au capacitatea necesară pentru a procesa volumele de marfă. Alte șase porturi – Pivdennyi, Odesa, Chornomorsk, Mykolaiv, Olvia, Bilhorod-Dnistrovskyi, sunt parțial operaționale, însă nu pot manipula mărfuri sau permite acostarea navelor, fiind blocate de către marina rusă. Astfel, expeditorii din Ucraina sunt forțați să caute noi rute de acces pentru a exporta produsele.