Home FMCG #ProfilDeManager: Elena Petre, Director Logistică Macromex

#ProfilDeManager: Elena Petre, Director Logistică Macromex

#ProfilDeManager: Elena Petre, Director Logistică Macromex

România nu are o școală cu tradiţie în logistică. Bazele unor programe de învăţământ superior dedicate domeniului au fost puse, cu precădere, în ultimul deceniu, iar curricula mai are de făcut câţiva pași până se va putea adapta nevoilor actuale ale mediului de business. Însă, specialiști în acest domeniu există în România, unii dintre ei cu experienţă de peste 25 de ani….

Elena Petre este unul dintre acei oameni care în anii ’90 au început să facă logistică în România, fără a ști că asta fac, fără o școală în spate, cursuri sau cărţi, urmându-și talentul nativ. De-a lungul carierei a făcut logistică de confecţii de damă pe umerașe, logistică de mobilier DIY, logistică pentru bunuri de larg consum atât pentru un IKA, cât și pentru un producător autohton. A trecut prin diferite modele de afaceri – de la companie cu capital străin, acolo unde și-a început cariera, la companie privată românească, a trăit visul de a face logistică în multinaţională, iar acum se regăsește pe deplin într-un antreprenoriat românesc de succes -Macromex.

Startul unei experienţe de 25 de ani

“Mi-am început cariera într-o companie cu capital străin (UK) producătoare de confecţii de damă, care opera în România în sistem lohn. Eram la începutul anilor ‘90, exista o euforie (pe care acum încerc să o pun pe seama vârstei de atunci, dar știu că nu pot să nu ţin cont și de contextul socio-economic al acelor timpuri) care ne făcea să vrem să demonstrăm că putem face lucrurile la fel de bine ca „străinii” care veneau să opereze la noi în ţară, atrași de oportunităţile pe care proaspăta democraţie românească le oferea. La început am fost tehnician de producţie, apoi director de producţie și ulterior am ajuns „Warehouse and Transportation Manager” în compania respectivă. Nu știam că există și Managerul de Logistică.

Provocarea, în cazul respectiv, era să armonizăm data de livrare către clientul extern cu mixul de produse și cu data de livrare de la producătorii din ţară. Se pare ca îmi ieșea foarte bine să fac asta și așa am trecut de la director de producţie la „Warehouse & Transportation”. De atunci am făcut doar logistică; am făcut cursuri și specializări, am perfecţionat și documentat ceea ce era inițial instinctiv.”

Dintr-un domeniu complex și extrem de ofertant, a ales ca specializare planificarea și optimizarea de procese, în special procesele de depozit. “Aici m-am regăsit cel mai mult, întotdeauna am avut o înclinare spre a reduce timpii de livrare și a elimina timpii neproductivi din procese.”

Mentori și lecţii

“Mentori, în adevăratul sens al cuvântului, nu știu dacă am avut, însă, am avut oameni de la care am învăţat lucruri. Și acum, când vreau să analizez, să îmbunătăţesc ceva, mă ghidez după o lecţie învăţată în multinaţională. Directorul de logistică din acea vreme, un expat, intra în depozit, se oprea într-un punct și observa cum se derulează activitatea, apoi întreba: What is wrong in this picture, Frau Petre?” Ei bine, cea mai mare satisfacţie era că întotdeauna identificam punctele slabe; și apoi totul devenea simplu. Și a mai fost ceva: tot de la aceeași persoană am învăţat că un rezultat foarte bun trebuie să fie la fel sau chiar mai intens analizat și dezbătut decât unul mai puţin bun. Trebuie să te asiguri că te raportezi la un indicator stabilit corect, că ai măsurat bine și că reflectă munca făcută corect. Așa devine “best practice”, spune Elena Petre.

Roluri și provocări

Despre rolurile care i-au adus cele mai mari provocări în carieră, Directorul de Logistică Macromex spune că sunt două și sunt interconectate și complementare. „În Centrul Logistic Kaufland Ploiești, acolo unde eram Manager de Logistică, totul era extrem de dinamic: sute de porţi de încărcare/descărcare, zeci de mii de locaţii de stocare, sute de camioane procesate pe zi, aveam foarte multe resurse, iar provocarea era să le optimizăm. Optimizarea era întotdeauna de două cifre, după virgulă, greu de realizat, dar niciodată imposibil. Acolo am învăţat că un grad de încărcare de 99% poate fi îmbunătăţit, iar Macromex reprezintă locul unde am putut aplica ce am învăţat la Kaufland, bineînţeles, cu o abordare complet diferită care schimbă ecuaţia problemei: flexibilitatea pe care ţi-o poate da un business antreprenorial. Este o mare provocare să vii cu concepte și optimizări riguroase într-o companie unde resursele sunt altele, conceptele sunt diferite, iar oamenii sunt obișnuiţi cu o altă manieră de lucru. Se pare însă că se poate. Pot să declar cu maximă responsabilitate că sunt KPI pe care i-am dus în Macromex dincolo de cotele din Kaufland.”

Astăzi, departamentul de logistică din Macromex înseamnă oamenii din cele două depozite – București și Câmpia Turzii, echipa de planificare, flota de distribuţie, puţin peste 200 de oameni, conduși de 8 manageri.

 Proiecte pe agenda managerului de logistică Macromex

Macromex ca și proiect antreprenorial românesc este recunoscut pentru determinare și proiectele îndrăzneţe pe care le implementează. În 2014 finaliza unul dintre cele mai importante proiecte logistice din România și inaugura la Câmpia Turzii cel mai mare depozit automatizat de produse congelate din Europa. “În viitor intenţionăm să dublăm acel depozit și să-l interconectăm cu fabrica de produse de panifficaţie congelată din vecinătate. Pe de altă parte, până la sfârșitul acestui an, vom muta operaţiunile din sud-est în cel mai nou depozit de produse congelate și refrigerate pe care Macromex îl construiește în zona Chitila. Este o investiţie de peste 15 milioane EUR și din depozit livrăm către peste 700 de clienţi din sud-estul României, zilnic. Apoi avem investiţiile anuale de înnoire a flotei de distribuţie și, nu în ultimul rând, lansăm și proiecte de e-commerce” declară directorul de logistică al Macromex.

Ce competenţe trebuie să ai pentru a fi un bun logistician?

  • Să fii echilibrat
  • Să ai capacitate de planificare
  • Să urmărești dacă planificarea se respectă și totul se
  • execută bine și în parametrii corecţi
  • Să reprezinţi definiţia lui Just in Time
  • Să fii perceput în companie ca omul/divizia care respectă promisiunile și termenele asumate. Să-ţi respecţi cuvântul dat!
  • Să știi să citești cifre! Logistica este despre rezultate și cifre.