Home Logistics Comerț international PwC Global CEO Survey: 76% dintre directorii de companii cred că inteligenţa artificială va schimba peisajul de business din România

PwC Global CEO Survey: 76% dintre directorii de companii cred că inteligenţa artificială va schimba peisajul de business din România

PwC Global CEO Survey: 76% dintre directorii de companii cred că inteligenţa artificială va schimba peisajul de business din România

După cinci ani în care ponderea liderilor de organizaţii din România, care mizau pe o creștere mai mare a economiei mondiale, a fost semnificativ superioară celei a directorilor de companii care prognozau scăderi ale ritmului de creștere, ediţia din acest an a PwC Global CEO Survey pe România relevă o inversare a situaţiei. Gradul de optimism al respondenţilor din România în ceea ce privește evoluţia economiei globale este mai scăzut decât cel al omologilor din Europa Centrală și de Est (31%). Astfel, 38% dintre liderii de afaceri din ţara noastră consideră că economia globală își va încetini creșterea. Procentul este aproape de trei ori mai mare decât cel înregistrat în 2018 (13%).

Diminuarea încrederii în perspectivele creșterii economiei globale este însoţită și de scăderea optimismului în privinţa majorării pe termen scurt a veniturilor organizaţiilor. Neliniștea legată de o eventuală diminuare a ritmului de creștere a economiei mondiale se traduce așadar într-o scădere a încrederii directorilor generali în performanţa propriilor companii, atât pe termen scurt, cât și pe termen mediu, tendinţa manifestânduse în toate regiunile lumii.

În România, procentul liderilor care se declară foarte încrezători în capacitatea de dezvoltare a propriilor companii a scăzut la 32%, de la 38% anul trecut și 52% în 2017. Confruntate cu noile realităţi (populism, protecţionism, bariere comerciale și pe piaţa muncii), organizaţiile își întorc privirea spre interior și se bazează preponderant pe resursele interne pentru a stimula creșterea veniturilor în următoarele 12 luni.

„Deși directorii generali sunt mai puţin optimiști decât în urmă cu un an, ei au în continuare încredere în capacitatea organizaţiilor pe care le conduc de a obţine venituri în creștere. Există premise bune pentru dezvoltarea afacerilor, dar pentru ca acest lucru să fie posibil este nevoie de un mediu economic stabil și predictibil” spune Ionuţ Simion, Country Managing Partner PwC România.

Incertitudinea, piedică pentru extinderea pe pieţe externe

Diminuarea optimismului directorilor generali influenţează planurile lor de dezvoltare dincolo de graniţele ţărilor în care își desfășoară activitatea. Extinderea devine incertă, astfel că 15% dintre respondenţii la nivel global nu știu ce teritorii să aleagă atunci când sunt întrebaţi care sunt cele mai importante trei ţări – altele decât cea în care își desfășoară activitatea – pentru perspectivele de creștere a propriei organizaţii în următoarele 12 luni. Ponderea liderilor de afaceri nehotărâţi este încă și mai mare în Europa Centrală și de Est (20%) și în România (35%). 30% dintre liderii de business din România nominalizează Germania ca fiind una dintre cele mai importante trei ţări pentru perspectivele generale de dezvoltare a companiei în următoarele 12 luni.

Inteligenţa artificială, viitorul în business

Pentru deblocarea potenţialului intern de creștere în organizaţiile lor, directorii generali acordă o atenţie deosebită dezvoltării tehnologiilor emergente, precum Inteligenţa Artificială (Artificial Intelligence, AI).

Nu mai puţin de 85% dintre directorii generali la nivel global sunt de acord cu faptul că Inteligenţa Artificială le va schimba în mod semnificativ modelul de afaceri în următorii cinci ani. Respondenţii din ţara noastră și din regiune sunt puţin mai moderaţi în această privinţă, procentul fiind mai mic în România (76%) și în Europa Centrală și de Est (64%). Fără îndoială, o bună parte dintre directorii de companii vor introduce Inteligenţa Artificială în propriile organizaţii și pentru a nu rămâne în urma competiţiei care utilizează tehnologii ce ajută la luarea unor decizii mai rapide și mai bine fundamentate. Deficitul de angajaţi cu abilităţi digitale și analitice poate încetini progresul implementării Inteligenţei Artificiale. În afară de recrutarea sau dezvoltarea analiștilor de date și specialiștilor AI, la fel de importantă este formarea în interiorul companiilor a unor echipe pregătite să aplice Inteligenţa Artificială în domeniile lor și să creeze soluţii împreună cu experţii AI. De asemenea, întreaga forţă de muncă trebuie sprijinită să se adapteze la schimbare și să utilizeze sistemele bazate pe AI implementate în cadrul organizaţiilor.

Eficienţa operaţională și creșterea organică rămân principalele modalităţi de majorare a veniturilor și îmbunătăţire a profitabilităţii pentru aproape trei sferturi dintre directorii generali! Doar 29% din directorii generali din România au introdus iniţiative de Inteligenţă Artificială în propriile organizaţii.