Quo vadis, AEO?
La începutul lunii mai Organizaţia Mondială a Vămilor (World Customs OrganizationWCO) a organizat la Shenzen (China) cea de-a 6-a Conferinţă Globală a Operatorilor Economici Autorizaţi (AEO).
În cadrul conferinţei cu tema “Harnessing the Power of AEO Programmes for Inclusive and Sustainable Global Trade” s-a analizat atât starea actuală a programelor AEO, cât și modul în care acestea ar putea aduce o contribuţie mai mare la facilitarea comerţului internaţional și la securitatea reţelelor globale de supply-chain.
Programul AEO, recunoscut ca un factor cheie în tranzacţiile internaţionale, devenit emblematic și implementat de WCO, se regăsește în Parteneriatul Customs-to Business, iar companiile pot fi certificate de către vamă când demonstrează că au capacitatea de a asigura conformitatea operaţiunilor vamale, de a realiza tranzacţii transparente, având la bază o abordare armonizată a procedurilor și instrucţiunilor de lucru.
AEO și Codul Vamal al UE
Reforma vamală din Uniunea Europeană, începută în 2016 prin aplicarea Codului Vamal al Uniunii (CVU), a făcut pași importanţi în modernizarea statutului AEO și transformarea sectorului vamal într-un mediu informatizat.
Implementarea reformei, în rândul celor 27 state membre, deși cu anumite sincope și cu două amânări ale termenelor de finalizare, este în curs de desfășurare și va fi încheiată până la finele anului 2025. Aceasta se axează pe transformarea proceselor care stau la baza regimurilor vamale și în acest sens s-au făcut pași importanţi în digitalizarea operaţiunilor de export (Automated Export System-AES) și de tranzit (NCTS5).
Acest proces de digitalizare va fi susţinut și de o legislaţie modernă și flexibilă care să ţină pasul cu toate schimbările survenite de la publicarea ultimului Cod Vamal în luna octombrie anul 2013. Astfel, Comisia Europeană a prezentat un proiect legislativ de schimbare radicală a uniunii vamale în luna mai a anului trecut.
Noul cadru legislativ are ca principal scop apărarea intereselor financiare, aplicarea unor măsuri care să garanteze securitatea și siguranţa Statelor Membre fiind capabil să asigure implementarea unor simplificări vamale într-un mod unitary.
Trust and Check Traders
Reforma cuprinde mai multe variante de simplificări. Una dintre ele, aplicabilă doar unui grup de operatori economici denumiţi „încredere și control” (“Trust and Check traders”), va porni de la conceptul existent de operator economic autorizat (“Authorised Economic Operator”).
Statutul de “Trust and Check trader” se va baza și va consolida statutul actual AEO care poate fi obţinut de către operatorii economici ce îndeplinesc anumite standarde de siguranţă, de securitate, de conformitate cu normele vamale și solvabilitate financiară și care demonstrează că au un nivel ridicat de control al operaţiunilor și al lanţului lor de aprovizionare.
Solicitanţii vor trebui să deţină un sistem electronic care să furnizeze sau să pună la dispoziţia autorităţilor vamale, în timp real, toate datele referitoare la mărfurile tranzacţionate asigurând, astfel, transparenţa totală a operaţiunilor de import și export pe care le derulează.
Companiile “Trust and Check” vor fi autorizate să-și plaseze singure, în liberă circulaţie mărfurile, fără intervenţia autorităţilor vamale. De asemenea, li se va permite să plătească taxele datorate periodic fără a depune declaraţii vamale, iar în marea majoritate a cazurilor mărfurile vor fi direcţionate pe „culoarul verde” fără control documentar sau fizic, indiferent de localizarea biroului vamal de intrare în Uniunea Europeană.
Direcţia indicată de această reformă este una clară și anume: de simplificare și standardizare a sistemelor care vor genera un cadru comun și coerent de lucru al activităţii vamale în toate Statele Membre ale Uniunii.
Avantajele statutului AEO în România
În România, conform Ordonanţei de Urgenţă (OUG) nr.115, publicată în luna decembrie anul 2023, firmele care sunt certificate AEO pot beneficia de amânarea plăţii TVA-ului la import doar în cadrul vămuirii centralizate, a vămuirii la domiciliu (înscrierea în evidenţele declarantului) sau prin obţinerea unui certificat de amânare de la plată, sub condiţia ca operatorul economic să fi realizat importuri cu o valoare cumulată de cel puţin 50 milioane lei, în ultimele 6 luni.
În cazul în care firmele certificate AEO lucrează în procedura vamală standard, nu mai beneficiază de amânarea plăţii TVA la import.
Deși publicarea OUG 115 a avut un efect negativ în primele luni ale acestui an asupra procesului de autorizare a unor noi companii, certificarea AEO rămâne, în continuare, de interes oferind operatorilor economici următoarele avantaje în activităţile de transport și cele vamale:
- în ceea ce privește sistemul RO e-Transport pentru companiile AEO, sancţiunile pentru nerespectarea obligaţiilor de raportare nu se aplică de la începutul lunii iulie, ele fiind amânate până la data de 1 ianuarie 2025;
- aprobarea de către autoritatea vamală a unui loc în care să fie prezentate mărfurile în vamă, la export sau la reexport, altul decât biroul vamal;
- accesul la vămuire a centralizată la nivel naţional și unional;
Vămuirea centralizată pentru import
Începând cu 1 iulie 2024, vămuirea centralizată pentru import (“Centralised Clearance for Import-CCI”) la nivelul Uniunii Europene a intrat în prima etapă de implementare. Acest nou sistem transeuropean urmărește să asigure digitalizarea procesului de vămuire centralizată la nivel european, așa cum este definit în Codul Vamal al Uniunii (“Union Customs Code-UCC”).
În acest prim stadiu, este disponibil pentru utilizare de către companiile certificate AEO din Bulgaria, Estonia, Spania, Luxemburg, Letonia, Lituania, Polonia și România.
Vămuirea centralizată este una dintre cele mai importate simplificări vamale menţionate în Codul Vamal al Uniunii, permiţând operatorilor economici autorizaţi (AEO) să depună o declaraţie vamală la un biroul vamal de supraveghere dintr-un stat membru,în principal unde își au sediul, pentru mărfurile care sunt prezentate fizic la un birou vamal din alt Stat Membru.
Prelucrarea declaraţiilor vamale și eliberarea a mărfurilor este coordonată de către birourile vamale implicate, care asigură schimbul electronic de informaţii fără întreruperi. Prin folosirea operaţiunilor centralizate, procedurile vamale se vor derula mai rapid, cu costuri mai reduse, nemaifiind necesară aplicarea regimului de tranzit, oferind transparenţă și conformitate odată cu implicarea unui singur punct de contact pentru obţinerea liberului de vamă.
Articol scris de către Marius Gaiță – Customs Manager EUROCCOPER