Home Intermodal Se fac demersuri pentru construcția unui terminal intermodal la Sebeș

Se fac demersuri pentru construcția unui terminal intermodal la Sebeș

Se fac demersuri pentru construcția unui terminal intermodal la Sebeș

ADR Centru a realizat studiul de prefezabilitate pentru dezvoltarea unui terminal intermodal în județul Alba, prin care au fost identificate locațiile Coșlariu și Sebeș pentru amplasarea acestui terminal. Zona Alba-Iulia – Sebeș. Investiția estimată pentru construcția acestui terminal este de 25 milioane euro.

În cadrul unei reuniuni ce a avut loc recent, pe lângă dezbaterea concluziilor Studiului de prefezabilitate privind amplasarea terminalului, s-au stabilit și pașii necesari pentru ca această inițiativă să se concretizeze. Zona Alba-Iulia – Sebeș, aflată în proximitatea nodului rutier A1-A10, cu conexiuni directe către Sibiu, Cluj Napoca și vestul Europei, situată și foarte aproape de Gara Vințu de Jos, prin care se tranzitează anual – pe calea ferată – cel mai mare volum de marfă din România, este poziția asupra căreia s-au decis reprezentanții administrației publice de la nivel local, respectiv Consiliul Județean Alba și Primăria Sebeș.

Ca urmare a realizării Studiului de prefezabilitate (SPF), ADR Centru a coordonat și aplicarea unui chestionar către actorii relevanți din domeniul socio-economic, care au optat în marea lor majoritate pentru soluția Sebeș. Din informațiile cuprinse în studiul de piață realizat ca parte a SPF, la care au participat agenții economici din județul Alba a rezultat că totalul cantităților transportate cu trenul la data elaborării studiului a fost de 2.081.400 tone/an, iar totalul cantităților transportate prin mijloace auto a fost de 1.713.796 tone/an. În acest moment, județul Alba este printre primele  din țară în ceea ce privește valoarea PIB raportată la numărul de locuitori, în timp ce după valoarea exporturilor este pe locul 9.

”Dezvoltarea transportului multimodal – care realizează transferul mărfurilor containerizate de pe căile de transport rutier pe cel feroviar și invers – aduce beneficii importante asupra dezvoltării regiunii, atât din punct de vedere economic cât și de mediu. Noi am discutat despre amplasamentele optime pentru realizarea investiției, având în vedere mai multe de criterii de evaluare. În funcție de datele tehnice privind capacitatea terminalului, ținând cont de cantitatea de marfă prognozată a fi transportată, costurile de operare și veniturile estimate, dar și în funcție de decizia autorităților administrației publice, a fost aleasă locația de la Sebeș. Acum suntem în faza în care dorim să ne concentrăm pe includerea investiției în Masterplanul General de Transport al României, precum și pe formarea parteneriatului dintre autoritățile publice care își vor asuma implementarea investiției”, a declarat Simion Crețu, director general ADR Centru.

Alegerea amplasamentului terminalului a fost influențată de existența surselor de finanțare asigurate de Consiliul Local Sebeș. Pe de altă parte, Consiliul Judeţean Alba va contribui cu 50% din valoarea co-finanţării acestui proiect, iar Primăria Sebeş va face demersurile pentru obţinerea terenului aferent investiţiei, inclusiv prin exproprieri pentru cauză de utilitate publică. De altfel, această formă de dobândire a proprietății asupra terenului figurează în Ghidul Solicitantului pentru Obiectivul specific 2.4 (POIM) – Apel de proiecte pentru creșterea volumului de mărfuri tranzitate prin terminale intermodale/multimodale (varianta iunie 2019).