Home Intermodal Termeni cheie în transportul maritim containerizat

Termeni cheie în transportul maritim containerizat

Termeni cheie în transportul maritim containerizat

Ce înseamnă THC, CH/ carrier haulage, MH/merchant haulage, sau CY/container yard? Cunoașterea termenilor și condiţiilor în transportul maritim containerizat este extrem de importantă deoarece acestea reprezintă fundamentul contractului între părţile implicate în tranzacţia de transport maritim.

În plus, asigură o derulare a procesului de transport fără probleme, asigură protecţia și conformitatea cu reglementările în vigoare și duce la evitarea disputelor între părţi.

THC (Terminal Handling Charges)

THC (Terminal Handling Charges) reprezintă tariful aplicat de către armator (prin agentul acestuia) pentru manipularea containerelor în timpul operaţiunilor de încărcare (pentru containere de export) și descărcare (pentru containere de import). Aceste taxe acoperă costurile asociate cu activităţile desfășurate în terminalul portuar, inclusiv manevrarea containerelor, încărcarea sau descărcarea lor pe / de pe navă, precum și stocarea temporară a containerelor pe chei, “alongside ship”, până la încărcarea pe vas (în cazul exportului) sau după descărcarea de pe vas (în cazul importului). THC este perceput atât la încărcarea mărfurilor dintr-un port (export), cât și la descărcarea lor într-un port (import).

Valoarea THC poate varia în funcţie de terminalul portuar, dimensiunea containerelor, tipul de marfă și alte condiţii specifice. De obicei, THC nu este inclus în tariful de transport maritim (freight rate). De regulă, liniile maritime percep THC separat, iar acestea pot varia în funcţie de porturile de încărcare și descărcare utilizate.

Carrier Haulage

CH / Carrier Haulage este un termen folosit în domeniul transportului de marfă și se referă la o situaţie în care re sponsabilitatea pentru transportul mărfii de la/către portul de descărcare/încărcare către locaţia finală (adresa de livrare) / locaţia de încărcare (adresa de preluare) revine liniei maritime prin agentului liniei maritime și nu comerciantului (importatorului/ exportatorului). Astfel, transportatorul maritim organizează și gestionează transportul mărfii de la portul de descărcare către locaţia specificată în conosament. Comerciantul nu are responsabilitatea directă pentru organizarea transportului terestru (rutier, feroviar etc.) către locaţia finală, deoarece acest serviciu este asigurat de linia maritimă sau agentul acesteia. În conosament / Bill of Lading apare menţionată la rubrica Place of Receipt sau Place of Delivery locaţia de descărcare sau încărcare.

Carrier Haulage

CH / Carrier Haulage este un termen folosit în domeniul transportului de marfă și se referă la o situaţie în care re sponsabilitatea pentru transportul mărfii de la/către portul de descărcare/încărcare către locaţia finală (adresa de livrare) / locaţia de încărcare (adresa de preluare) revine liniei maritime prin agentului liniei maritime și nu comerciantului (importatorului/ exportatorului). Astfel, transportatorul maritim organizează și gestionează transportul mărfii de la portul de descărcare către locaţia specificată în conosament. Comerciantul nu are responsabilitatea directă pentru organizarea transportului terestru (rutier, feroviar etc.) către locaţia finală, deoarece acest serviciu este asigurat de linia maritimă sau agentul acesteia. În conosament / Bill of Lading apare menţionată la rubrica Place of Receipt sau Place of Delivery locaţia de descărcare sau încărcare.

Merchant Haulage

MH / Merchant Haulage este un termen care se referă la o situaţie în care responsabilitatea pentru transportul mărfii de la portul de descărcare (portul de destinaţie) către locaţia finală (adresa de livrare) sau de la locaţia de încărcare până în portul de încărcare revine comerciantului (importatorului/exportatorului), și nu liniei maritime. Agentul liniei maritime poate acţiona ca furnizor de servicii pentru operatiunea de merchant haulage, asigurând comunicarea cu furnizorii de servicii de transport rutier sau maritim, programarea transportului și gestionarea formalităţilor administrative necesare pentru ca mărfurile să ajungă în siguranţă și în conformitate cu termenii contractului la destinaţie. Pentru Merchant Haulage nu se percepe o taxă de către armator, însă liniile maritime sau agenţii liniilor maritime pot aplica taxe pentru servicii direct corelate cu Merchant Haulage.

Legătura dintre THC și CY – În orice port în care responsabilitatea armatorului începe (la export) sau se termină (la import) la CY, acesta este responsabil și pentru acoperirea costurilor operaţiunilor descrise mai sus: încărcarea / descărcarea pe / de pe vas, stocarea temporară pe chei, transfer chei – stivă, stivă – chei, poziţionarea în stivă . Armatorul recuperează aceste costuri prin facturarea THC către client.

CY / Container yard

În transportul maritim, termenul „container to yard” (sau „container to CY” – Container Yard) se referă la o clauză contractuală care indică responsabilitatea liniei maritime sau a agentului pentru descărcarea de pe vas și transferul mărfurilor/containerelor de pe dană/chei până în stivă, manipularea containerelor și poziţionarea lor în stiva dedicată din terminalul portuar (yard) la portul de descărcare (portul de destinaţie). Practic, responsabilitatea liniei maritime se încheie, dupa descărcare de pe vas și transferul de pe chei (alongside ship), în momentul în care containerul este poziţionat în stiva dedicată din terminal. În oglindă, în portul de încărcare, responsabilitatea armatorului începe în momentul recepţionării containerului în stiva dedicată din terminalul de containere, de unde se preia ulterior containerul pentru transferul pe chei (alongside ship) și încărcarea efectivă pe vas.

Free in / Free out

“Free in” (la portul de încărcare) indică faptul că responsabilitatea contractuală a armatorului începe la bordul vasului, imediat după ce containerul cu marfa de export este încărcat și deja amarat pe vas. Exportatorul este responsabil și plătește către terminalul de containere sau prestatorul portuar toate operaţiunile aferente încărcării pe vas, inclusiv amararea containerului la bordul vasului. În cazul “Free out” (la portul de descărcare), responsabilitatea contractuală a armatorului pentru containerul sosit cu marfa de import se încheie la bordul vasului, imediat după ce vasul a acostat la chei, până în momentul de dinaintea începerii operaţiunilor de descărcare. Importatorul este responsabil și plătește către terminalul de containere sau prestatorul portuar toate operaţiunile aferente descărcării de pe vas, inclusiv dezamararea containerului la bordul vasului.

Gate in / Gate out

Gate in” (la portul de încărcare) se referă la o clauză contractuală care indică faptul că responsabilitatea liniei maritime începe la preluarea containerului cu marfa de export la poartă/ graniţa terminalului de containere din portul de plecare a vasului, indiferent de mijlocul de transport extern cu care containerul sosește în port: camion, tren sau barjă. Transportul de la poartă / graniţa terminalului până la stiva de containere, descărcarea de pe mijlocul de transport în stivă, stocarea în stivă, transferul din stivă pe chei (alongside ship), încărcarea și amararea pe vas sunt operaţiuni în sarcina armatorului care acoperă și costurile aferente și le refacturează exportatorului / expeditorului mărfii.

“Gate out” (la portul de descărcare) indică faptul că responsabilitatea liniei maritime încetează la ieșirea din terminal a containerului cu marfa de import, indiferent de mijlocul de transport extern cu care acesta părăsește terminalul. Dezamararea și descărcarea de pe vas, transferul de pe chei în stiva de containere, stocarea în stivă, încărcarea din stivă pe mijlocul de transport, transportul din zona stivei până la poarta / graniţa terminalului sunt în responsabilitatea armatorului, iar costurile acestor servicii sunt refacturate către importatorul / destinatarul mărfii.

În cazul free in sau free out, armatorul nu facturează THC către client. Aceste operaţiuni sunt achitate de importator sau exportator către agentul armatorului sau direct către operatorul portuar.