Home Intermodal Un nou serviciu feeder conectează portul Constanța de Chornomorsk

Un nou serviciu feeder conectează portul Constanța de Chornomorsk

Un nou serviciu feeder conectează portul Constanța de Chornomorsk

Un nou serviciu feeder face legătura între portul Constanța din România și portul Chornomorsk, din regiunea Odesa.

Nava T-MARE, o navă de mărfuri generale, a sosit cu primele sale containere în portul maritim Chornomorsk pe 3 aprilie 2024, la mai bine de doi ani de la invazia Ucrainei. O a doua navă a sosit în același port pe 8 aprilie.

Serviciul feeder va deservi portul Chornomorsk o dată la 6-7 zile și este organizat de către compania ucraineană de logistică Iteris LLC.

Încă de la începutul războiului din Ucraina, în 2022, transportul de containere către și dinspre Ucraina a fost îngreunat.

În prezent, containerele de marfă își găsesc drumul spre Ucraina într-un număr limitat de moduri, în principal prin expedierea lor către portul Constanța și porturile către Polonia Gdynia și Gdańsk. De Constanța, containerele sunt transportate fie cu camioane, fie sunt transportate pe Dunăre până în portul fluvial ucrainean Reni.

Serviciul de la Constanța la Reni a fost inițiat în prima fază a războiului de către linia maritimă Maersk în colaborare cu compania ucraineană de transport de marfă “Iteris”. Iteris operează navele mici pe Dunăre, în timp ce Maersk gestionează serviciul de barje către Reni.

Acest parteneriat strategic a oferit companiei Maersk un avantaj considerabil pe piața ucraineană, deoarece alte linii maritime s-au bazat în principal pe transportul cu camionul din România sau din porturile maritime din Polonia”, spune Daniil Melnychenko, analist al companiei de consultanță Informall BG.

Potrivit estimărilor Informall BG, portul Reni de pe Dunăre gestionează până la 4.500 TEU pe lună (excluzând containerele goale).

Un alt serviciu inițiart la începutul conflictului a fost cel al liniei Akkon, cu sediul în Turcia, care operează nava sa, CHONA, de la Ambarly la portul ucrainean Izmail de pe fluviul Dunărea.

Serviciu transport containere pe mare Constanta Ucraina

Impactul asupra portului Constanța

Cu toate acestea, odată cu introducerea noului serviciu de transport containere între portul Constanța și portul Chornomorsk din Ucraina, serviciile pe Dunăre ar putea fi întrerupte în viitor.

Potrivit lui Daniil Melnychenko, cel mai probabil, serviciul își va crește capacitatea, iar linii maritime precum Arkas, EverGreen, OOCL sau Hapag Lloyd îl vor folosi pentru clienții lor.

De asemenea, explică analistul Informall BG, linia Akkon, care în prezent transportă containere la Izmail, este posibil să utilizeze porturile ucrainene de la Marea Neagră, în viitor pentru transportul acestor containere.

În cazul în care serviciul feeder funcționează bine și nu este perturbat în mod semnificativ de atacurile rusești, liniile maritime din Ucraina vor utiliza acest serviciu, încetând operațiunile terestre prin Polonia și Constanța, mai scumpe și cu timpi de tranzit mai lungi.

Este de așteptat ca portul Constanța să piardă o parte din traficul de containere. Potrivit datelor furnizate de Informall BG, în jur de 50% din traficul de containere din Ucraina în cei doi ani de război a trecut prin portul Constanța. Restul de volum este repartizat între alte porturi din UE, în principal Polonia.  O mica parte dintre containerele pentru Ucraina au transbordat Bulgaria și Turcia.

“Cu toate acestea, odată cu lansarea navei T-MARE, care oferă un serviciu direct către portul Chornomorsk, Constanța va pierde treptat acest volum, deoarece se așteaptă ca, dacă totul merge bine, serviciul să facă direct conexiunea cu porturile ucrainene din Turcia sau din Egipt, evitând astfel transbordarea suplimentară în Constanța”, explică Daniil Melnychenko.