Home Intermodal Dispecerii – un atu în dezvoltarea Marvicon

Dispecerii – un atu în dezvoltarea Marvicon

Dispecerii – un atu în dezvoltarea Marvicon

Veriga cheie dintre șoferi și clienţi, un planner de transport sau dispecer în cadrul unei companii de transport poartă multe pălării.

Abilităţile de comunicare sunt poate prima cerinţă în fișa postului, căci un dispecer trebuie să fie deschis și atent la nevoile clienţilor și ale șoferilor, dar în același timp și ale managementului companiei.

Mai apoi, trebuie să aibă capacitatea de a lua decizii în timp util și, nu în ultimul rând să fie un bun negociator.

Dincolo de acestea, disciplina, promptitudinea și organizarea fac parte din arsenalul cotidian de calităţi cu care un dispecer trebuie să fie înzestrat. La fel și capacitatea de a gestiona situaţiile neprevăzute și provocările, căci monotonia și transportul rutier de marfă nu sunt concepte care merg împreună.

“În fiecare zi avem o nouă provocare. Mediul de lucru este foarte dinamic, dar și foarte solicitant de cele mai multe ori. Munca cu oamenii este cea mai mare provocare a acestei meserii, dar în același timp și o mare satisfacţie,“ explică Florin Mihăilă, Team Leader Planning Containers Marvicon, companie specializată în domeniul transportului rutier al containerelor maritime, parte a grupului Jost, cu care am stat de vorbă, încercând să documentăm și să înţelegem ce presupune un astfel de rol și cât este de important.

Ajută, desigur, atunci când activezi într-un domeniu cu o dinamică aparte, să lucrezi pentru o companie stabilă, serioasă, unde ai libertatea de a lua decizii, iar managementul este deschis faţă de angajaţi și nevoile acestora, explică acesta.

Tehnologia, vitală în relaţia dispecer-șofer

Un dispecer poate aduce valoare adăugată unei companii de transport planificând și alocând atent cúrsele, astfel încât să fie reduși timpii morţi, dar și prin creșterea numărului de kilometri efectuaţi de fiecare camion prin utilizarea eficientă a timpului de condus al șoferilor.

Fiecare dintre cei 11 planneri de transport ai Marvicon gestionează 20 de camioane din flota companiei, aflate într-un capăt sau altul al Europei.

“Un dispecer trebuie să cunoască tot procesul de transport, începând de la alocarea cursei, planificare, urmărire, descărcare, confirmarea actelor. Rolul său este de a coordona camioanele/ șoferii din subordine î n vederea desfășurării optime a procesului de transport,“ explică Zsolt Kondor, Director Comercial Marvicon.

Având în vedere că fiecare companie de transport are specificul său, cu propriul mod de lucru, propriile proceduri și sisteme software, pregătirea dispecerilor se face la locul de muncă. În cazul Marvicon, pentru partea operaţională, compania folosește propriul sistem – Transline – dezvoltat in house, de către echipa IT.

“În sistem sunt înregistrate toate informaţiile, etapele procesului de transport și documentele aferente curselor,“ precizează Zsolt Kondor.

De altfel, într-o perioadă în care digitalizarea este necesară și impusă de către clienţi, care își doresc o vizibilitate cât mai în detaliu când vine vorba de livrarea mărfurilor, tehnologia nu poate fi ignorată nici în relaţia dispecer-șofer, dimpotrivă, devine actorul principal.

“Comunicarea cu șoferii se face prin intermediul sistemului Trimble, o soluţie telematică dedicată camioanelor. Această soluţie are o interfaţă prietenoasă, ușor de folosit atât de planner, cât și de către șoferi, indiferent de vârstă,” afirmă directorul comercial al Marvicon.

Un dispecer trebuie să cunoască tot procesul de transport, începând de la alocarea curseu, planificare, urmărire, descărcare, confirmarea actelor. Rolul său este de a coordona camioanele/ șoferii din subordine în vederea desfășurării optime a procesului de transport. Zsolt Kondor, Director Comercial Marvicon.

Pachetul de Mobilitate 1 – impact și asupra activităţii dispecerilor

Lumea transporturilor nu a fost niciodată ușoară, dar ultimii trei ani au adus poate mai multe schimbări ca niciodată, pornind de la modificările legislative ale Pachetului de Mobilitate 1, care au pus presiune pe companii, dispeceri și șoferi, la lipsa de șoferi, creșteri de costuri și, mai nou, probleme economice la nivel global.

Pachetul de Mobilitate 1 a avut un impact semnificativ asupra pieţei de transport rutier de marfă, dar și a sarcinilor de lucru ale dispecerilor de transport, în special când vine vorba de reglementările referioare la permită întoarcerea obligatorie a camionului în ţară odată a 8 săptămâni, dar și implementarea perioadei de cooling-off, în cazul operaţiunilor de cabotaj.

Deși, după cum spune Zsolt Kondor, Marvicon a asigurat curse prin contract cu clienţii astfel încât să poată respecta, conform legii, regula de întoarcere a camioanelor acasă la opt săptămâni, noile reglementări au pus extrapresiune și pe dispeceri, care trebuie să urmărească și să planifice corect camioanele care trebuie să se întoarcă în ţară.