Home Intermodal Efectele pandemiei de coronavirus se vor resimți în Portul Constanța, însă nu vor fi afectate investițiile

Efectele pandemiei de coronavirus se vor resimți în Portul Constanța, însă nu vor fi afectate investițiile

Efectele pandemiei de coronavirus se vor resimți în Portul Constanța, însă nu vor fi afectate investițiile

Porturile și transportul maritim reprezintă lianți ai economiei globale ce conectează țări, piețe, companii și oameni la o scară ce altfel nu ar fi posibilă. Și astăzi, peste 80% din schimburile comerciale globale se realizează pe cale maritimă.

Porturile reprezintă și un barometru precis al stării de sănătate a economiei globale, care astăzi se confruntă cu pandemia de coronavirus, iar estimările, cel puțin pentru viitorul apropiat, nu sunt foarte optimiste.

Liniile maritime, și în consecință porturile, se confruntă cu scăderi importante de volume, care nu vor putea fi recuperate până la finalul acestui an. De exemplu, pe ruta Asia-Europa, până acum au fost anulate 61 de servicii, reprezentând o reducere a capacității de aproximativ 151.000 TEU. Impactul crizei este însă dificil de previzionat în acest moment.

În România, potrivit reprezentanților Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA Constanța  datele de trafic disponibile la data de 24 martie, pentru perioada ianuarie-februarie 2020 nu reflectă încă impactul pandemiei, însă efectele se vor resimți în perioada următoare. “La fel ca celelalte porturi, și Portul Constanța va resimți impactul pandemiei, mai ales în momentul în care unele contracte nu vor mai putea fi onorate sau nu se vor mai reînnoi” se arată într-un răspuns transmis Intermodal&Logistics.

De asemenea, reprezentanții companiei au declarat că momentan, liniile regulate cu China care includ și Portul Constanța nu au fost suspendate și la această dată își respectă programul fără modificări.

În lunile ianuarie și februarie, în porturile maritime românești s-a înregistrat un trafic total de mărfuri de peste 10 milioane tone, mai exact 10.062.148 tone, o creștere cu 4,29% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Deocamdată, tendința de creștere se regăsește și la containere, atât în număr de TEU (creștere de 12,21%), cât și la cantitatea de marfă (creștere de 4,29%).

Porturile maritime în România, 100% operaționale

Porturile maritime românești sunt operaționale, iar pe platforma portuară activitatea se desfășoară fără blocaje semnificative. Manipularea mărfurilor în terminale se realizează normal, în unele cazuri cu întârzieri, determinate de necesitatea de a respecta toate procedurile de prevenire a îmbolnăvirilor cu COVID-19.

În prezent, toate navele indiferent de zona de risc din care vin au permisiunea de a acosta la dană, dar echipajul este triat clinic de echipele Direcției de Sănătate Publică.

Sunt permise operațiuni de încărcare/descărcare, dar contactul direct dintre echipaj și personalul de la țărm se va limita astfel încât un număr minim de persoane să interacționeze cu cei de la bord și numai în echipament de protecție.

“Trebuie menționat că, încă din primele zile de alertă, în porturile maritime românești s-au luat măsurile necesare pentru prevenirea răspândirii virusului Coronavirus COVID-19. Toate aceste măsuri au ținut cont de necesitatea ca activitatea să se desfășoare în continuare fără blocaje și fără a expune la riscuri nici un lucrător de pe platforma portuară.

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime a repartizat echipamente de protecție propriilor angajați care lucrează cu publicul și care, prin natura locului de muncă, intră în contact cu echipajele navelor din porturile maritime.

Personalul companiei este pregătit să furnizeze, în regim normal, utilitățile către operatorii portuari și să intervină atunci când este necesar.

Au fost limitate activitățile cu publicul, interzicându-se accesul publicului în compartimentele unde se depun documente pentru autorizare, facturări, registratură.”

Investiții planificate în 2020

Investițiile pe care Compania Națională Administrația Porturilor Maritime le are programate pentru 2020 nu vor fi însă afectate de pandemia de coronavirus.

În prezent, sunt în desfășurare proiecte de investiții co-finanțate cu fonduri europene, prin POIM care vizează:

  • Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creșterii adâncimii șenalelor și bazinelor și a siguranței navigației în Portul Constanța, cu o valoare de 49 milioane euro.
  • Implementarea unei dane specializate într-o zonă cu adâncimi mari (Dana 80), valoare: 5,5 milioane euro
  • Modernizarea infrastructurii și protecția mediului în Portul Constanța – PROTECT (15 milioane euro) cu obiectivele sale: modernizarea sistemului de semnalizare din Portul Constanța; achiziție navă tanc de 500 DWT; execuție infrastructură și suprastructură pentru servicii conexe navelor tehnice.

De asemenea, conform declarațiilor reprezentanților companiei, sunt în pregătire, în vederea finanțării cu fonduri europene, prin intermediul POIM 2014-2020, proiecte pentru:

  • Extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 și joncțiunea obiectivului “Pod rutier la km 0+540 a Canalului Dunăre – Marea Neagră” cu drumul care realizează legătura între Poarta 9 și Poarta 8 spre zona de nord a Portului Constanța, cu o valoare estimată de 19,7 mil. euro;
  • Modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța, cu o valoare estimată la 29,5 milioane euro;
  • Extinderea la patru benzi de circulație a drumului existent între Poarta 10 Bis și Poarta 10, cu o valoare estimată la 10,7 mil. euro;
  • Extinderea și modernizarea infrastructurii de alimentare cu apă și canalizare în Portul Constanța, cu o valoare estimată la 20 mil. euro.

„Avem un plan amplu de investiții din surse proprii, menit să contribuie la modernizarea porturilor maritime: lucrări de construcție rețele electrice de iluminat exterior operațional; lucrări de modernizare rețele de iluminat exterior operațional, pe platformele de operare; modernizarea și extinderea sistemului de monitorizare dane maritime – Zona Nord Port Constanța și extindere monitorizare dane zona Sud Port Constanța; lucrări de construcții parcare + drum acces Poarta 7; modernizarea rețelelor de iluminat existente-înlocuire corpuri de iluminat stradal vechi și uzate; înlocuirea sistemului de amortizori dana 79; baraj antipoluare.

Vor continua lucrările de modernizare la Digul de Larg Dana 0 (etapa a-II-a) (valoarea investiției – 1.495.000 lei), reparațiile capitale la Digul de Nord Port Constanța (valoarea investiției- 19.973.000 lei), alte lucrări de reparații la digurile din Constanța și Midia (valoarea investiției: 54.012.000 lei).

CN APM SA are în derulare și un proiect are vizează proiectarea și construcția a două nave tehnice multifuncționale, o investiție de aproape 31 milioane lei.”