Home Logistics 3 PL Emil Ion, Mainfreight România: Pandemia nu ne-a afectat planurile de dezvoltare

Emil Ion, Mainfreight România: Pandemia nu ne-a afectat planurile de dezvoltare

Emil Ion, Mainfreight România: Pandemia nu ne-a afectat planurile de dezvoltare

Pandemia COVID-19 a infectat lanțurile de aprovizionare la nivel global, regional și local și a adus o serie de schimbări în fluxurile logistice și de transport ale clienților și au adus o serie de noi provocări furnizorilor 3PL.

Continuăm seria #BusinessÎnVremeaCoronavirus cu un interviu cu Emil Ion, Managing Director Mainfreight România în care ne-a vorbit despre lecțiile învățate la nivel de business în timpul acestei crize, cum vede schimbările în lanțurile de aprovizionare ale clienților în perioada post-pandemie și care sunt planurile de dezvoltare ale companiei în viitorul apropiat.

În calitate de furnizor de soluții logistice la nivel mondial, Mainfreight oferă soluții de depozitare și transport intern și internațional de mărfuri. În România, compania este prezentă cu un depozit logistic central în Ploiești și hub-uri regionale de distribuție în Cluj, Bacău, și, începând din acest an și în Timișoara.

emil ion mainfreight romaniaIntermodal&Logistics: Care a fost impactul COVID-19 în operațiunile Mainfreight România și ce modificări a adus? Care este cea mai mare provocare adusă de pandemie?

Emil Ion: Pentru depozitare, în primele săptămâni, am remarcat o creștere a volumelor depozitate și implicit manipulate, după care activitatea a revenit la normal. Din acest punct de vedere, provocarea a fost să facem față, rapid, cerințelor clienților noștri privind spațiul adițional și capacitatea mărită de manipulare a mărfurilor.

În ceea ce privește transportul și distribuția, s-a observat o scădere semnificativă a mărfurilor intrate în rețea din grupajele internaționale, pe toate rutele pe care avem linii săptămânale (Olanda, Italia, Germania, Polonia, Franța). Clienților noștri de pe segmentul de electronice și electrocasnice le-au scăzut volumele din cauza faptului că retailul dedicat lor a fost închis, vorbim atât de magazinele dedicate cât și de cele din incinta mall-urilor.

Pe partea de transport aerian & maritim, am înregistrat o creștere a cererilor privind importul de produse sanitare din China (măști medicinale, combinezoane, diverse echipamente medicale) care, din punctul nostru de vedere, va continua.

Cât despre provocări specifice, au fost câteva, cu siguranță: de la realocarea pe fluxuri a mașinilor din flota proprie, cât și cea a subcontractorilor noștri, până la operațiuni destul de complexe de dezinfecție. Vă dau un exemplu concret: unul dintre clienții noștri a adus din Italia un camion încărcat cu băuturi spirtoase. A trebuit să-i asigurăm șoferului un flux separat de intrare în curte și de descărcare în depozit, am dezinfectat camionul atât pe interior, cât și pe exterior. Personalul din depozit care a manipulat marfa respectivă a folosit toate măsurile de protecție pentru a scoate sticlele din baxuri și a le timbra, înainte de punerea lor în circuitul de distribuție și vânzare.

Intermodal&Logistics: Care a fost cea mai importantă lecție învățată la nivel de business în această perioadă?

Emil Ion: O lecție confirmată se referă la faptul că, în continuare, trebuie să răspundem prompt la cerințele din partea clienților, fără a pune în pericol siguranța colegilor noștri de pe întreg lanțul logistic. Este o regulă aplicată permanent, nu neapărat în acest context epidemiologic în care ne aflăm.

În continuare, este necesară o atenție sporită și constantă asupra costurilor: există tendința (pe alocuri de înțeles, într-o anumită măsură) ca, atunci când ești pe val și motoarele sunt turate la maximum pe toate palierele de activitate, să nu se monitorizeze costurile totale de exploatare ale business-ului. Sunt cazuri în care impactul acestei monitorizări constante asupra profitabilității este destul de semnificativ.

Intermodal&Logistics: Cum a afectat pandemia lanțurile de aprovizionare ale clienților? Vom vedea schimbări majore în strategia acestora?

Emil Ion: Este prea devreme pentru a ne pronunța asupra unor modificări majore în lanțurile de aprovizionare, dar nu credem într-o modificare structurală semnificativă.

Considerăm că piața din România este, oricum, în perioada „adolescentină” în comparație cu piețele mature din vestul și chiar centrul Uniunii Europene. Nu cred că suntem departe de ce se întâmplă în alte țări, dar mulți actori din acest sector încă încearcă să-și definească „personalitatea”. Ce vreau să spun prin această definire a personalității este că apar frecvent schimbări în rândul producătorilor, furnizorilor de servicii, al canalelor de distribuție etc., fiecare încercând să găsească varianta optimă a propriei rețele, prin încercări repetate.

Datoria unui Supply Chain Manager este să identifice, permanent, metode de eficientizare și de modernizare a lanțului logistic de care este responsabil, cu un impact cât mai pozitiv asupra operațiunilor.

Intermodal&Logistics: Planurile de investiții și dezvoltare ale Mainfreight în România vor fi influențate de această criză?

Emil Ion: Nu consider că acest context epidemiologic a afectat, pe fond, planurile noastre de investiții / dezvoltare. Pentru acest an a fost planificată și bugetată (încă din 2019) deschiderea noului hub de la Timișoara, care continuă conform planului. Dezvoltarea este un pas firesc pe care trebuia să îl facem, în una din cele mai puternice zone economice din România. Timișoara va întări și va optimiza distribuția națională, dar ne va facilita și o mai ușoară conectare cu economiile europene, prin linii de grupaj. De exemplu, un camion care astăzi descarcă integral la Cluj-Napoca va descarca, în viitor, în Timișoara și de aici se va efectua distribuția în toată țara. Ruta Timișoara (Banat) – Italia este una cu trafic substanțial în ambele sensuri și se dezvoltă în continuare.

Depozitul central din Ploiești Mainfreight România

Primul lucru pe care l-am făcut a fost să deschidem un birou acolo: avem doi colegi, un dispecer și un reprezentant de vânzări. Spațiul în sine a fost identificat: sunt aproximativ 1.400 mp  în care ne vom derula operațiunile de cross-dock, logistică și distribuție, făcând parte dintr-un proiect mult mai amplu. Investiția în primul an depășește 200.000 euro, dar nu se va opri aici.Practic, dezvoltarea în zona Timișoarei urmează strategia Mainfreight de a fi cât mai aproape de client. Obiectivul nostru este să dăm curs cererilor clienților noștri care au nevoie de prezența noastră logistică în nord-vestul țării.

Cât privește depozitul central de la Ploiești, evaluăm trimestrial momentul extinderii lui, datorită cresterii constante de mărfuri. Am primit un feedback pozitiv din piață, din acest punct de vedere. De exemplu, noi, în comparație cu competitorii noștri care au depozite centrale în București sau la km 13/23 pe A1, ajungem mai rapid și mai în siguranță (datorită autostrăzii București – Ploiești) în zona Ștefănești, care se dezvoltă într-un ritm foarte alert și unde se află platforme logistice ale retailerilor (food și non-food).