Home Logistics Curierat și e-commerce Froopt – cum livrezi rapid fructe și legume ecologice direct de la producător?

Froopt – cum livrezi rapid fructe și legume ecologice direct de la producător?

Froopt – cum livrezi rapid fructe și legume ecologice direct de la producător?

Piaţa de alimente ecologice, în special de legume și fructe, se află în continua dezvoltare în România în ultimii ani, și tot mai mult producători sunt atrași de acest mod de a face agricultură, deși nu este nici ușor, și nici lipsit de riscuri sau provocări.

În prezent în România există aproximativ 10.000 de producători certificaţi ecologic, mulţi însă cultivă suprafeţe mici și nu deţin nici infrastructură logistică și nici producţie suficientă pentru a se lista pe rafturile marilor magazine sau pentru a face livrări direct către client în condiţiile și la nivelul de calitate așteptat.

Apărut în noiembrie 2020, magazinul online Froopt, deţinut de compania Agro Delivery, are ca misiune să reunească în jurul său o comunitate de producători români pe care să îi ajute să-și livreze fructele și legumele direct către clienţi rapid, în condiţii optime, cât mai aproape de momentul recoltării. Indirect, Froopt și-a trasat și misiunea de a sprijini agricultura românească făcută responsabil și de a promova produsele ecologice.

„Să fii producător în sistem ecologic presupune cunoștinţe solide, resurse financiare serioase, dar și doză de apetit de risc. Este dificil să produci ecologic și să păstrezi produsele ecologice, acestea fiind mult mai perisabile decât cele convenţionale, astfel că nu mulţi se încumetă să facă acest tip de agricultură. Atât producătorii ecologici, cât și distribuitorii de produse ecologice trebuie să fie acreditaţi. Acreditarea presupune implementarea și respectarea unui standard în producţia, manipularea, depozitarea și livrarea produselor ecologice. Respectarea standardelor este verificată periodic de către organismul de certificare autorizat de Ministerul Agriculturii” explică Ioana Maria Pantelimon, general manager și co-fondator Froopt.

Ideea business-ului fondat împreună cu asociatul său, proprietarul fermei Eco Fruct Sultana, a venit din dorinţa de a pune pe mesele românilor produse proaspăt culese, dar și din nevoia de a crea o reţea de distribuţie pentru produsele fermei. “Ferma Eco Fruct Sultana avea deja clienţi cărora le livra la domiciliu, dar în lunile de vară, cu producţie mare, procesul de livrare era din ce în ce mai dificil, neavând o infrastructură dedicată. Împreună ne-am imaginat cum ne-ar plăcea să arate procesul de livrare și am început să lucrăm în direcţia aceasta. Ne doream ca orice comandă plasată de client să ajungă cel târziu a doua zi la adresa indicată, cu produse proaspăt culese, fără condiţionări de zonă, ore sau alt tip de restricţii.”

În mai 2021, Agro Delivery făcea primele livrări de pe magazinul online froopt.ro. Compania a închiriat un depozit cu o suprafaţă de 200 mp în Chitila și a achiziţionat  vehicule comerciale cu temperatură controlată pentru a putea livra produsele către clienţi. Momentan, livrările se fac doar în București și zonele limitrofe – judeţul Ilfov. Într-un interviu pentru Intermodal&Logistics, Ioana Maria Pantelimon ne-a vorbit despre ce înseamnă să vinzi online fructe și legume ecologice, cum organizezi un proces logistic eficient, cum livrezi în condiţii optime produse cu un nivel de calitate ridicat și care sunt provocările când vine vorba de lucrul cu micii producători români.

Intermodal&Logistics: Cum arată primele 2 luni de activitate pentru brand-ul Froopt și Agro Delivery?

Ioana Pantelimon: Începutul a fost dificil. A durat până ne-am calibrat intern execuţia în depozit și ne-am stabilit un set de reguli care să ne ajute să efectuăm toţi pașii în timp util, dar și la calitatea pe care dorim să o livrăm. Aveam deja clienţii fermei care așteptau să facem primele livrari în mai. Am început cu fructele de sezon și câteva legume de sezon (12 produse), iar acum am ajuns la peste 100 de produse listate (sau care au fost listate între timp, dar li s-a încheiat sezonul). Am extins și paleta producătorilor cu care colaborăm de la cei 4 cu care am pornit la drum la 15, în prezent. Ne dorim să concentrăm în jurul Froopt producătorii cu produse ecologice, care nu au forţa de vânzare și nici infrastructura logistică necesară și împreună să le aducem clienţilor noștri produse de calitate, cât mai ușor.

Intermodal&Logistics: Cine sunt clienţii Froopt, care este profilul lor și ce produse preferate au?

Ioana Pantelimon: Segmentul de clienţi pe care-l vizăm este reprezentat de persoanele care cunosc și apreciază principiile agriculturii ecologice. Sunt persoane aplecate către online, de regulă de gen feminin, deși din analizele noastre rezultă că avem în egală măsură comenzi și din partea bărbaţilor, ceea ce ne-a surprins într-un mod plăcut. Fructele au fost produsele căutate în această perioadă: căpșuni, cireșe, vișine. Însă și legumele sunt prezente în coșurile clienţilor. Din păcate, deși ne așteptam la o recoltă mare de cireșe, vișine și caise, ploile au afectat grav culturile, astfel că 90% din recoltă s-a pierdut și nici cultura pe care am reușit să o recoltăm nu s-a ridicat la potenţialul maxim de calitate așteptat (dimensiuni mai mici, pete, uneori supracoapte, dar cu toate aceste neajunsuri, produsele au fost naturale, fără chimicale și sigure pentru organism). Riscurile și pierderile în situaţii pe care nu le poţi controla sunt mult mai mari în agricultura ecologică decât în cea tradiţională, căci fructele și legumele nu sunt tratate chimic și nu rezistă nici în pom și nici după recoltare, o perioadă îndelungată.


Intermodal&Logistics
: Care sunt provocarile logistice cu care v-aţi confruntat și ce soluţii aţi identificat pentru a le depăși?

Ioana Pantelimon: A fost foarte important pentru noi să asigurăm un lanţ constant de aprovizionare cu mașini cu frig, să depozităm produsele la temperaturile potrivite și apoi să le sortăm, ambalăm și să le trimitem către clienţi tot cu mașini cu frig, în intervalul de timp promis, adică maxim a doua zi după plasarea comenzii. Iniţial nu am știut să ne dimensionăm cantităţile de produse. Neavând nici un fel de date istorice, nu aveam cum să estimăm nivelul cererii, astfel că ne-am aprovizionat în exces și anul acesta am mâncat multe căpșuni ecologice, atât echipa Froopt, cât și cunoscuţii noștri. Odată cu formarea unui istoric de comenzi și cu o analiză atentă a datelor am depășit, parţial, această provocare. O altă provocare a fost data de indisponibilitate produselor la producător.

De exemplu, dacă plouă nu se poate recolta, iar acesta este un detaliu pe care îl aflăm în dimineaţa în care teoretic se face recoltarea și ajunge marfa în depozit. Soluţia ar fi o diversitate mai mare a producătorilor, dar încă nu am atins acest nivel, căci este dificil să găsim agricultori certificaţi ecologic în jurul Bucureștiului, la maxim 200-300 km distanţă, pentru a putea fi și rentabil să facem aprovizionarea. Dacă iniţial a fost dificil să avem un program de aprovizionare clar, acum, pentru că încep să fie disponibile tot mai multe date pe care să le putem analiza, putem cristaliza atât un program mai clar, dar și cantităţile necesare de la fiecare producător. Ne aprovizionăm de 3-4 ori pe săptămână cu cantităţile pentru care știm că avem cerere, iar marfa stă la noi o perioadă foarte scurtă, 1-3 zile de la recoltare. În depozit avem o zonă de 50 mp de depozitare la temperatură controlată, cu două regimuri de temperatură, ajustabile în funcţie de tipul de produs.

Intermodal&Logistics: Odată ce clientul plasează comanda, ce se întâmplă în culise? Care sunt etapele parcurse până la momentul livrării comenzii?

Ioana Pantelimon: Noi promovăm conceptul „ from farm to table”, adică ne aprovizionăm cu cantităţile necesare și livrăm către clienţi uneori chiar în aceeași zi saua doua zi după comandă. 80% dintre clienţii noștri își plasează comanda de pe telefon, iar plata o pot face direct cu cardul pe website sau pot opta pentru plata cu cardul la livrare sau cash. În depozit, activitatea începe la ora 06:00 a.m cu sortarea și pregătirea comenzilor, care sunt livrate începând cu ora 10:00- 11:00. Printre clienţi avem și băcănii sau cofetării pentru care adaptăm modul de amblare și pregătim marfa până la ora 08:00, pentru a fi livrată mai devreme, conform cerinţelor acestora.

Intermodal&Logistics: Cum se face livrarea comenzilor și cum optimizaţi rutele de livrare?

Ioana Pantelimon: Livrarea se face în condiţii de temperatură controlată, respectând standardele sanitare și de igienă impuse. Utilizăm mai multe softuri care ne ajută să optimizăm traseul, dar și să ţinem cont de specificul fiecărei comenzi: dacă clienţii ne anunţă că nu sunt disponibili într-un anume interval, ţinem cont de acest aspect și personalizăm ruta în acest fel de la început. Apoi, anunţăm clienţii prin SMS în ce interval orar vom livra (un interval de două ore) și de asemenea, mai anunţăm odată și cu 30 de minute înainte de a ajunge la punctul de livrare. Toate aceste personalizări sunt costisitoare, dar alegem să le utilizăm pentru că satisfacţia clientului și atenţia la nevoile lui sunt prioritare pentru noi.

Intermodal&Logistics: Din ce sunt realizate ambalajele în care livraţi produsele și care au fost criteriile în alegerea acestora?

Ioana Pantelimon: Ambalajele pe care le folosim sunt din carton, avem un design personalizat realizat cu mult înainte de lansarea magazinului online, pentru tipurile de produse pe care știam că le vom avea disponibile. Folosim lădiţe din carton, cutii cu capac de diferite dimensiuni și pungi din hârtie. Ambalajele au fost un punct amplu din planul iniţial de proiect, pentru că pe de o parte trebuiau să asigure transportul produselor în siguranţă la client, pe gramajele pe care știam că le vom avea la vânzare, iar pe de altă parte să fie conforme cu cerinţele de siguranţă a alimentelor și să respecte regulile de etichetare pentru fiecare produs. De exemplu, nu putem pune produsele vrac amestecate într-o lădiţă, căci n-am mai respecta cerinţele de etichetare și trasabilitatea pentru fiecare produs.

Intermodal&Logistics: Care sunt planurile pentru dezvoltarea Froopt în următoarea perioadă?

Ioana Pantelimon: Anul acesta l-am planificat pentru a testa și optimiza prototipul creat, pentru a înţelege piaţa, nevoile clienţilor și pentru a ne definitiva direcţia pe care ne dorim să o urmăm. Avem mult de lucru pentru a le oferi o experienţă de excepţie clienţilor. Optimizarea continuă a proceselor în depozit, în livrare și în relaţia cu furnizorii sunt o prioritate. Ne dorim să parcurgem etapă cu etapă, afacerea să crească sănătos, fără să facem rabat de la calitatea oferită clienţilor, atât ca produse, cât și la nivel de servicii. Nu ne adresăm întregii pieţe, dar ne dorim să servim exemplar comunitatea pe care o avem și pe parcurs să ni se alăture și alţi oameni care ne împărtășesc valorile.