Home Intermodal Hong Kong își confirmă statutul de hub maritim global

Hong Kong își confirmă statutul de hub maritim global

Hong Kong își confirmă statutul de hub maritim global

Având ca tematică centrală “Navigating to a Greener Future” (n.red. Navigând către un viitor mai verde), Hong Kong Maritime Week organizat între 16 și 22 noiembrie a reprezentat o adevărată desfășurare de forţe.

Cea de-a 9-a ediţie a adus alături lideri globali, a găzduit peste 50 de evenimente și a reunit peste 18.000 de participanţi din toate colţurile lumii, confirmând statutul Hong Kongului de hub maritim global.

HKMW a oferit o platformă pentru factorii de decizie, reprezentanţii organizaţiilor internaţionale, precum și pentru lideri și specialiști din industrie, pentru a-și împărtăși perspectivele și a face schimb de opinii pe diverse subiecte de interes pentru transportul maritim global.

Intermodal&Logistics a fost singura publicaţie business din România participantă la acest eveniment de amploare. Vorbind la ceremonia de deschidere (17 noiembrie), John Lee, Directorul Executiv al Regiunii Administrative Speciale Hong Kong (HKSAR), a subliniat importanţa colaborării internaţionale pentru a depăși provocările și a construi un viitor mai durabil pentru transportul maritim.

„Într-o lume remodelată de divergenţe geopolitice, perturbări tehnologice și schimbări climatice, aceste teme sunt mai mult decât aspiraţionale. Reprezintă un apel la acţiune colectivă”, a spus acesta. „Rolul Hong Kong-ului ca centru maritim stabil, de încredere și dinamic nu a fost niciodată mai important.”

Primele porturi adăugate în reţeaua Port Partner Network

În septembrie anul acesta, guvernul regiunii administrative Hong Kong (HKSAR) a anunţat că va stabili relaţii de tip „port partener” cu regiuni din China continentală care au o importanţă strategică pentru colaborare, precum și cu regiuni aflate în cadrul de cooperare al Iniţiativei Belt and Road (BRI), și va pregăti dezvoltarea unui coridor de transport maritime ecologic.

Prin această iniţiativă, guvernul HKSAR intenţionează să extindă activ fluxurile de marfă ale Hong Kong-ului, promovând transportul intermodal de marfă din provinciile și orașele din interiorul Chinei către pieţele internaţionale prin Hong Kong, utilizând calea ferată, transportul maritim, rutier și fluvial.

Prezent la conferinţa Asian Logistics, Maritime and Aviation Conference (ALMAC), cu ocazia HKMW,John Lee a prezentat primul grup de porturi din reţeaua Partner Port. „Sunt deosebit de încântat să anunţ că Hong Kong a stabilit relaţii de tip Partner Port cu portul Guangxi și portul Dalian din China continentală, precum și cu Port San Antonio din Chile. Ca centru maritim internaţional, conectăm China continentală cu restul lumii și căutăm parteneri care susţin relaţii comerciale deschise,” a punctat acesta.

În 2024, traficul de containere al Portului Hong Kong a fost de aproximativ 13,7 milioane TEU. Există peste 1.200 de companii din domeniul portuar și maritim care își desfășoară activitatea în Hong Kong, oferind o gamă largă de servicii de transport maritim și servicii maritime cu valoare adăugată. În prezent, aproximativ 8,2% din tonajul flotei comerciale mondiale este gestionată de companii care sunt membre ale Asociaţiei Armatorilor din Hong Kong. La sfârșitul lunii octombrie 2025, în Registrul Naval din Hong Kong erau înregistrate 2.085 de nave, cu o tonaj brut de aproximativ 115 milioane.

Focus pe combustibilii maritimi verzi

Reflectând tema HKMW 2025, Secretarul pentru Transport și Logistică al Guvernului HKSAR, Mable Chan, a declarat că transformarea verde reprezintă o tendinţă majoră la nivel global în industria maritimă. Pentru a sprijini atingerea obiec tivului Organizaţiei Maritime Internaţionale (IMO) de emisii de carbon net zero din transportul maritim internaţional până în 2050, guvernul reunește într-un efort comun toate părţile implicate, inclusiv furnizorii de combustibil și alţi membri ai IMO. Într-un interviu acordat presei, Mable Chan a prezentat iniţiativele guvernului pentru promovarea transportului maritim verde.

Acestea includ anunţarea Codului de Practică pentru Alimentarea cu LNG și a Codului de Practică pentru Alimentarea cu Metanol, precum și lansarea Schemei de Ajutor pentru Alimentarea cu Combustibili Maritimi Verzi, pentru a oferi stimulente companiilor care desfășoară activităţi de alimentare cu combustibili maritimi verzi în Hong Kong pentru operaţiuni relevante.

„ Guvernul a facilitat organizarea primei demonstraţii de alimentare ship-to-ship cu LNG de către industrie în februarie 2025. De atunci, 13 operaţiuni comerciale de alimentare cu LNG au fost realizate cu succes, regularizând furnizarea serviciilor comerciale de alimentare cu LNG în Hong Kong. Aceste realizări demonstrează marele potenţial al Hong Kong-ului în dezvoltarea alimentării cu combustibili maritimi alternativi.”

ALMAC 2025 – economia de joastă altitudine, în prim plan

Cea de-a 15-a ediţie a Asian Logistics, Maritime and Aviation Conference (ALMAC), organizată de Guvernul Regiunii Administrative Speciale Hong Kong (HKSAR) și Hong Kong Trade Development Council (HKTDC), parte a Hong Kong Maritime Week a reunit peste 80 de lideri internaţionali din domeniu și a atras mai mult de 2.300 de participanţi din peste 40 de ţări și regiuni.

Cu peste 20 de sesiuni tematice și workshopuri, ALMAC 2025 a oferit o platformă valoroasă de networking și a confirmat tendinţele sectorului de logistică: diversificarea lanţurilor de aprovizionare și oportunităţile oferite de pieţele emergente, sustenabilitatea și energia verde, precum și inovaţia și tehnologia.

Pe parcursul conferinţei s-au organizat aproape 400 de întâlniri de tip business matching și au fost semnate 11 memorandumuri de înţelegere (MoU) în varii domenii precum aviaţie, logistică, transport maritim sau tehnologie. Una dintre cele mai interesante tematici dezbătute în prima zi a conferinţei a fost dezvoltarea economiei de joasă altitudine, văzută ca un element transformator și unde Hong Kong are planuri de a se poziţiona ca lider regional.

În cadrul sesiunii „Motorul economiei la joasă altitudine: Cum revoluţionează dronele cargo viitorul logisticii aeriene”, Manal Habib, CEO și fondator MightyFly; Bobby Healy, CEO și fondator Manna; Kenny Lau, Chief Technology Officer, SF Express (Hong Kong) Limited; Ryan Walsh, fondator și CEO Valqari; și Andrea Wu, CEO Urban-Air Port Ltd, au prezentat cele mai recente progrese în designul dronelor cargo, automatizare și sisteme logistice bazate pe AI.

Pentru a accelera testarea și implementarea livrărilor cu drone, Hong Kong va lansa un mediu de testare reglementat, dedicat scenariilor complexe de zbor la altitudine redusă. Platforma va sprijini aplicaţii logistice și inovaţii emergente, consolidând ambiţia orașului de a deveni lider regional în economia de low-altitude mobility.

În același timp, zona expoziţională din cadrul ALMAC 2025 dedicată acestui segment a prezentat drone și aplicaţii conexe, oferind participanţilor oportunitatea de a experimenta direct viitorul transportului aerian și de a explora potenţialul inovaţiilor în economia la joasă altitudine în sectorul logistic.