Home Automotive Livrările de autoturisme şi vehicule comerciale, scădere de 6,6% in T1

Livrările de autoturisme şi vehicule comerciale, scădere de 6,6% in T1

Livrările totale (autoturisme şi vehicule comerciale) au înregistrat în primele trei luni o scădere de 6,6% comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut, potrivit datelor anunţate de Asociaţia Producătorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Autoturismele au avut un declin al vânzărilor de 6,9%. Situaţia nu este diferită de ceea ce se întâmplă pe plan european, unde se remarcă o scădere importantă a înmatricularilor de autoturisme noi (-9,8% comparativ cu aceași perioadă din anul trecut), principalele țări (Franţa -14,6%, Germania -12,9%, Italia – 13% și Spania -11,5%) înregistrând scăderi peste medie. In România, în continuare, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (84% din total în luna martie), cele către persoanele fizice reprezentând doar 16% din total (în scădere față de luna precedentă cu 3 puncte procentuale). In plus, continuă să se manifeste, impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de aprox. 53.000 unităţi la autoturisme şi 11.200 la vehicule comerciale, au o creştere de 50%, respectiv 12.3% faţă de 2012. La fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte 4,7 rulate. Si mai grav este faptul că 28.730 (peste 54%) dintre acestea sunt mai vechi de 10 ani, adică de 2,2 ori mai multe decât autoturisme noi vândute prin reţelele naţionale. Producţia naţională a înregistrat în luna martie o scădere de 2% faţă de luna precedentă, ceea ce face ca în primul trimestru al lui 2013 să avem o creştere totală faţă de 2012 de 24,3% (la volum total 107.686 unităţi), cifră datorată în exclusivitate producției de autoturisme +32,7% (volum total 107.684 unităţi) dar şi o scădere completă a producţiei de vehicule comerciale. Volumele cele mai mari la 3 luni le înregistrează Dacia Duster (34.194 unități), urmat de Dacia Sandero (27.301 unități), Dacia Logan (24.045 unități) și Ford B-MAX (22.144 unități). Exportul de maşini a crescut in primele 3 luni din 2013, in creştere cu 12%, comparativ cu aceași perioadă din anul trecut, volumul total fiind de 89.709 unităţi. Această creştere se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un + 19,1%. In ceea ce privește vehiculele comerciale, în absența producției, nu au fost nici volume la export. Analizând segmentarea pe clase, la început de an doar clasele B (sub-compact), C (compact) şi monovolum sunt pe plus. Toate celelalte sunt pe minus, cu scăderi cuprinse între 5% şi 36%. În ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV+ minibuse) a fost înregistrată o scădere ceva mai mică a pieței (-2%), dar și faptul că primele trei mărci (Dacia, Ford și Volkswagen), reprezintă împreună peste 50% din piață. Limitarea deductibilității amortizării va afecta în mod cert achizițiile de autovehicule ale persoanelor juridice, fapt ce poate anula impactul pozitiv asupra pieței al celorlalte două inițiative (“timbrul de mediu” și „Programul rabla”).