Home Intermodal Stefano Albarosa, Cefin Trucks: Orice schimbare este o oportunitate și trebuie să fii pregătit să profiţi de ea

Stefano Albarosa, Cefin Trucks: Orice schimbare este o oportunitate și trebuie să fii pregătit să profiţi de ea

Stefano Albarosa, Cefin Trucks: Orice schimbare este o oportunitate și trebuie să fii pregătit să profiţi de ea

Noul normal a adus noi perspective și paradigme la nivel personal, dar și pentru mediul de afaceri. Unele modele de business se sting, în timp ce altele noi apar și devin tot mai puternice. Viaţa, societatea și organizaţiile se adaptează noii realităţi și văd dincolo de criză, oportunităţile.

Omul de afaceri italian Stefano Albarosa s-a dezvoltat ca și antreprenor în România, a pus bazele mai multor afaceri aici și a învăţat această lecţie a reinventării în timpul crizei economice din 2008-2010, când, obligat de context, și-a reconfigurat drumul în business. Astăzi, în plină criză generată de pandemie, are o mai mare claritate asupra lucrurilor și vede starea actuală ca pe o oportunitate pentru care se declară pregătit.

Cefin Trucks continuă să se dezvolte în România, compania menţinându-și planul de investiţii, în special în zona serviciilor postvânzare. Pentru prima jumătate a acestui an, Cefin Trucks și-a atins obiectivul de a crește reţeaua de service-uri la 19 centre în întreaga ţară.

Intermodal&Logistics: Care a fost cea mai importantă lecţie învăţată la nivel de business în perioada pandemiei? Dacă comparăm acest moment cu cel al crizei din 2008-2010, care sunt similitudinile și diferenţele fundamentale la nivel de companie, dar și mediu de afaceri?

Stefano Albarosa: Orice schimbare este o oportunitate. Chiar și schimbările perturbatoare ale pandemiei de COVID 19 creează oportunităţi, de aici și nevoia de a fi întotdeauna pregătit să profiţi de ele. Această lecţie a fost învăţată de compania noastra în perioada de criză 2008-2010, când ne-am extins în căutarea constantă a volumelor și a cotei de piaţă în continuă creștere, ceea ce ne-a dus în imposibilitatea de a profita de schimbările masive ale pieţei. Principiul se aplică și astăzi, dar da, de această dată suntem pregătiţi și putem să găsim avantaje în schimbări. Criza de acum este complet diferită faţă de cea 2008-2010. Aceea a fost o criză financiară în care lipsa de lichidităţi a dus efectiv la falimentul a mii de afaceri și a creat o contracţie economică fără precedent. De această dată avem de-a face cu o criză economică generată de faptul că numeroase companii nu pot funcţiona în mod normal din cauza restricţiilor impuse în contextul actual.

Din această perspectivă este mai bine să generezi idei de afaceri care să se plieze acestor condiţii de piaţa, cu restricţiile în vigoare, având în vedere ca finanţarea nu este principala problemă. Întrevăd mari oportunităţi în acest sens pentru România, în special gândindu-ne la sumele disponibile pentru dezvoltarea infrastructurii. De asemenea, văd oportunităţi mari în consolidarea industriei vehiculelor comerciale în România. Datorită poziţiei de lider de piaţă pe segmentul vehiculelor de construcţii suntem în avantaj în acest sens.

Intermodal&Logistics: Care a fost impactul COVID-19 asupra companiei și ce schimbări a adus la nivel operaţional?

Stefano Albarosa: Putem spune că impactul nu a fost unul foarte mare din perspectiva business-ului, având în vedere că segmentele in care suntem lideri de piata, cel al vehiculelor de construcţii și al vehiculelor municipale au ramas oarecum la nivelul de anul trecut. Din punct de vedere operaţional au fost luate măsuri de siguranţă încă de la apariţia primelor vești de extindere a Noului Coronavirus în România, și acestea au fost de tipul regulilor de siguranţă a angajaţilor și a clienţilor, al normelor de igienizare a spaţiilor, al organizării fluxurilor de acces în zona de vânzări și service, și evitare a supraaglomerării spaţiilor. Am continuat însă să mergem mai departe alături de clienţi și parteneri.

Intermodal&Logistics: Cum vedeţi revenirea economică a României, de ce factori depinde? Ce poate face mediul de business și care sunt măsurile critice care se impun la nivel guvernamental?

Stefano Albarosa: Perioada pe care o traversăm este una dificilă, și de mare incertitudine, în special din perspectiva siguranţei fiecăruia dintre noi, ceea ce este cel mai important. Este de asemenea o perioadă cu multe provocări pentru mediul de business care a trebuit să se readapteze. În domeniul vehiculelor comerciale am cunoscut o scădere semnificativă a volumelor totale în primele doua trimestre, sperând într-o revenire în perioada ce urmează. În cazul Cefin Trucks, faptul că principalele segmente în care suntem lideri – cel al vehiculelor de construcţii și al celor municipale – au crescut, a fost un avantaj. De asemenea, cred cu tărie că dezvoltarea unei infrastructure moderne va fi cheia dezvoltării economice ulterioare în România. Acesta este un concept dovedit a fi de succes atât la nivel mondial, cât și în România. Îmi place să menţionez dezvoltarea spaţiilor industriale și logistice din Timișoara. Aceasta era de +/- 75.000 mp în cei 10 ani înainte de construirea autostrăzii care leagă Timișoara de Ungaria și a atins peste 350.000 mp de atunci.

Intermodal&Logistics: Cum vedeţi evoluţia segmentului de transport internaţional de marfă și vânzările Ford Trucks în România pe acest segment, având în vedere contextul actual?

Stefano Albarosa: Sectorul vehiculelor comerciale grele a cunoscut o scădere semnificativă, cu 45% în iulie 2020 faţă de iulie 2019. Proporţia dintre cele 3 segmente (auto tractoare, vehicule de construcţii și vehicule specializate) modificându-se. Segmentul de transport internaţional a suferit cea mai mare scădere, în contextul actual, celelalte două segmente crescând chiar. Sigur, această scădere a afectat și vânzările F-Max. Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor pieţei și a revenirii pe care o așteptam, vom lansa pentru acest segment și o campanie comercială integrată, cu beneficii semnificative pentru clienţi.

Intermodal&Logistics: Care a fost evoluţia cererii pentru serviciile after-sales la debutul crizei și după relaxarea restricţiilor?

Stefano Albarosa: În perioada crizei în locaţiile de service și servicii post-vânzare AIC Trucks nu am întrerupt activitatea, am lucrat în schimb cu un efectiv scăzut de 75% din personal care prin rotaţie a intrat în concedii de odihnă, menţinând astfel același nivel de salarizare cu perioada de dinainte de pandemie. Am încercat ca fiecare dintre cei implicaţi: clienţi, angajaţi, furnizori, să sufere cât mai puţin. Cei mai afectaţi au fost transportatorii internaţionali, segment în care am resimţit și noi o scadere. O pondere importantă în atelierele de service au  reprezentat-o clienții din construcții, care și-au continuat aproape normal activitatea, dar și companiile de salubritate și curăţenie a orașului. Valoarea medie a lucrărilor de reparaţie a scăzut, clienţii reparând anumite defecte punctual, având acum bugete lunare mult mai mici pe care nu le depășesc. Începând cu luna mai s-a văzut un trend ascendent.

Viasat Systems: Utilizare intensă a aplicaţiilor de monitorizare a flotelor în perioada pandemiei

Pandemia a crescut și nevoia de transparenţă și informaţii în timp real pentru companii, astfel că serviciile telematice, de monitorizare a flotelor, au devenit esenţiale în activitatea de transport. Viasat este una dintre cele mai vechi companii ce oferă sisteme de monitorizare a flotelor în Italia, prezentă pe piaţă încă din 1974. În România, această soluţie telematică a fost introdusă în urmă cu aproape 20 de ani, initial ca departament specializat în cadrul companiei Cefin și apoi ca entitate independentă, începând cu 2016 sub numele Viasat Systems.

Ecaterina Albarosa, General Manager Viasat Systems ne-a oferit câteva detalii despre utilizarea aplicaţiilor, trenduri în domeniul aplicaţiilor telematice și sfaturi practice în ceea ce privește monitorizarea flotelor. “Din perspectiva unui furnizor de soluţii telematice, reducerea costurilor cu întreţinerea vehiculelor, cât și menţinerea flotelor operaţionale se poate face cel mai bine utilizând programe de gestiune a acestora, care să permită vizualizarea sintetică a datelor (cheltuieli de întreţinere, antenţionări pentru revizii, schimb de anvelope, asigurări ). Acestea ajută în luarea unor decizii privind optimizarea costurilor și operaţiunilor de întreţinere, dar și pentru a prognoza cheltuielile. Serviciile telematice u devenit indispensabile atât pentru urmărirea și planificarea activităţilor, cât și pentru optimizarea costurilor și a programului de lucru al vehiculelor. Pentru a menţine flota operaţională, în primul rând trebuie să existe o sincronizare cât mai bună între comenzi (rutile de parcurs) și disponibilitatea vehiculelor. Un program de fleet management permite alocarea vehiculelor în curse în funcţie de disponibilitatea mașinii și a șoferului.

Cei mai importanţi KPI de urmărit când vorbim de monitorizarea flotelor ar fi: optimizare rute, stil de conducere regulamentar și mentenanţa susţinută a vehiculelor.

În perioada de lockdown am sesizat o utilizare mai intense a aplicaţiilor noastre, având în vedere că multe dintre activităţi trebuiau coordonate remote, de persoane care lucrau de acasă. Sistemele noastre au fost de real suport în această situaţie. De asemenea au fost importante în această perioadă modulele de urmărire live a rutelor, consumul de combustibil și verificarea alimentărilor.”

Tendinţe identificate de sistemul Viasat Systems în perioada pandemiei referitor la trafic pe diferite segmente 3 etape :

Începutul stării de urgenţă

  • 50 % reducerea traficului în cazul autoturismelor
  • 15 % reducerea traficului în cazul transportului intern
  • Fără modificări pentru transportul internaţional de mărfuri
  • Creștere semnificativă a activităţii firmelor de curierat

Perioada de Paște (18-21 aprilie)

  • Blocaje în traficul international din cauza restricţiilor puse în Ungaria și Slovenia
  • Timpi mari de așteptare în singura vamă de ieșire de la Nadlac (30 h)

Perioada de relaxare

  • Traficul de autovehicule a revenit treptat
  • Traficul vehiculelor de marfă intern și internaţional are trend constant similar cu cel dinainte de perioada restricţiilor