Logistică specializată pentru energia viitorului
Energia regenerabilă, în special cea solară și eoliană, reprezintă un element vital pentru o industrie logistică mai sustenabilă, cu amprentă asupra mediului mai mică și costuri mai reduse. La rândul său, domeniul energiilor regenerabile are particularităţile sale și necesită servicii logistice specializate.
Până în 2030, România și-a asumat ca parte a tranziţiei verzi ca energia regenerabilă să reprezinte 30,7% din consumul final brut.
Asemenea angajamente au fost luate și de alte state din regiune. Astfel, asistăm la investiţii masive în proiecte fotovoltaice și eoliene în toată Europa, dar mai ales în zona Europei de Est și, implicit, la o creștere a cererii de servicii de logistică și transport specializat și project cargo.
“Evoluţia cererii de transport este strâns legată de proiectele de piaţă și, dacă ne gândim la angajamentele de mediu asumate de statele lumii și înlocuirea combustibililor fosili cu energie verde, se preconizează o cerere extrem de mare și destul de greu de acoperit în viitorul apropiat, efectele fiind resimţite deja.
În zona Europei de Est, creșterea cererii de soluţii specializate de transport pentru segmentul energiei regenerabile este susţinută și de nevoia de retehnologizare industrială energetică, dar și în alte sectoare care utilizează tehnologii învechite și trebuie să își reducă emisiile de carbon.
Totodată, situaţia geo-politică actuală și necesitatea de independenţa energetică a Europei vine că un taler greu în balanţă cererii de transport pentru astfel de echipamente necesare pentru producţia de energie regenerabilă. Mai mult, necesitatea de reconstrucţie viitoare din regiunea nordică a Europei de Est va duce la dezvoltarea acestui tip de transport specializat și a serviciilor logistice conexe,” spune Laurenţiu Horneţ, Operations Manager COSCO Romanian Shipping and Trading.
În prezent, multe dintre echipamentele eoliene ce traversează portul Constanţa merg către alte state, însă spune Laurenţiu Horneţ, acesta poate fi văzut și ca un avantaj al României și Portului Constanţa: acela de a conecta ţările estice și centrale ale Europei, riverane Dunării direct prin canalul Dunăre – Marea Neagră cu cele mai mici limitări posibile pentru astfel de echipamente agabaritice. Asta înseamnă costuri de transport mai mici.
“Amânarea implementării de facilităţi fiscale pentru energia eoliană a dus la amânarea unor proiecte și la volume mai mici de echipamente destinate României. Din punct de vedere al fermelor de panouri solare, deja sunt realizate câteva proiecte importante în economia energetică și urmează să se implementeze și altele. Aici stăm mai bine ca și volume de astfel de mărfuri și proiecte pentru România, însă mai sunt aspecte care trebuie armonizate cu legislaţia europeană.“
Provocări logistice
Întrucât în domeniul energiei regenerabile vorbim de echipamente agabaritice atât ca volum și greutate, dar și de mărfuri fragile sau de faptul că aceste echipamente trebuie transportate în zone greu accesibile și neamenajate, fiecare proiect vine cu propriile particularităţi și condiţii de transport și logistică.
“În prezent, turbinele eoliene moderne au elemente de construcţie ce depășesc lungimi de 80 m pentru pale sau greutăţi de 90 sau 100 tone pe secţiunile de turn.
Logistica de transport, manipulare, depozitare intermediară și transport în locul de montaj, de obicei în zone neamenajate, implică o bună coordonare a tuturor segmentelor logistice și operaţionale din respectivul proiect și depășirea limitelor impuse de dimensiuni sau greutate cu mijloace de transport speciale, dar și o multitudine de activităţi conexe (amenajări de drumuri de acces, manipulări suplimentare, surveyuri de rută și proiecte de transport și manipulare, etc).
Proiectele de ferme fotovoltaice vin cu alte provocări, în mare parte legate de limitele de depozitare la locul de montaj sau a capacităţilor de maniulare, precum și programarea distribuţiei echipamentelor pe timpul implementării proiectului cu costuri minime și soluţii operaţionale optimizate de cerinţele celor care montează sau a termenelor de livrare programate, Datorită serviciilor noastre versatile și echipei noastre experimentate, transformăm toate aceste provocări în soluţii personalizate pentru clienţii noștri.
Un exemplu de proiect de transport echipamente pentru energie regenerabilă pe care l-am realizat și care ilustrează complexitatea unui astfel de proiect, este o fabrică de bioetanol pentru care am adus majoritatea cazanelor de producție de la producător până la locul de montaj, cu gabarite ce depășeau 30 de metri lungime și diametre de peste 9 sau 10 metri. Având în vedere limitele infrastructurii de transport, am ales o soluție de transport intermodal – maritim/fluvial și rutier.
Pentru transportul rutier a trebuit să demontăm și să remontăm în drum toate obstacolele întâlnite într-un interval de timp impus de autorități și principalii furnizori de energie electrică sau telecomunicații ai rețelelor întâlnite în ruta pre-stabilită.
Pentru acest proiect a fost necesar să avem peste 65 de mașini de asistență (demontare/montare cabluri și semne rutiere ) și aproximativ 250 de oameni implicați (piloți de fire, ridicatori, electricieni, mecanici ) în afara convoiului de trailere specializate și a mașinilor de escortă necesare,” explică Laurenţiu Horneţ.
Investiţii pentru o industrie de transport maritim cu mai puţine emisii
COSCO Romanian Shipping and Trading reprezintă în calitate de agent armatorul COSCO Shipping Specialized Carriers Co.,Ltd, lider în transport maritim specializat si project cargo, precum și pentru armatorul COSCO Shipping Bulk cu nave specializate pentru transport de marfă bulk. COSCO Shipping Specialized Carriers Co.,Ltd, este principalul furnizor de transport specializat în transportul echipamentelor pentru eoliene pentru pentru cei mai mari furnizori de echipamente de acest gen din lume.
Navele armatorului pot transporta între 28.000 și 72.000 DWT, astfel că într-un singur voiaj pot fi expediate chiar și 12 seturi complete de echipamente eoliene de ultimă generaţie. Totodată, COSCO Shipping Specialized Carriers Co.,Ltd este printre puţinii furnizori de nave specializate pentru montaj în largul mării a echipamentelor eoliene maritime.
În același timp, ca și reprezentant local al COSCO Shipping Specialized Carriers Co.,Ltd în România, Moldova, Georgia și Azerbaijan, COSCO Romanian Shipping and Trading oferă întreg lanţul de logistică specializată necesară proiectelor de energie regenerabilă, atât pentru echipamente eoliene, cât și pentru panouri solare.
Portofoliul de servicii include transport maritim containerizat și break bulk, dar și servicii complexe de logistică de transport specializat și intermodal. COSCO Shipping Specialized Carriers Co.,Ltd a lansat încă din 2021 un program de înnoire a flotei de nave cu capacităţi mai mari și emisii de carbon mult mai mici.
Programul actual Green Type cu nave de 72.000 DWT multi-purpose este un exemplu în acest sens. Aceste nave acoperă necesităţile de transport atât pentru mărfuri speciale, project cargo, dar și break bulk și mărfuri generale, fiind foarte versatile și capable să maximizeze capacitatea de transport și să reducă emisiile de carbon. COSCO Shipping Bulk este lider mondial din punct de vedere al capacităţii de transport în tone DWT pe piaţa de transport mărfuri vrac.
Din acest punct de vedere, portul Constanta este un port principal în Europa de Est pentru mărfurile vrac, în special cereale, dar și materii prime (minereuri, minerale, produse siderurgice) sau produse energetice vrac. Portul Constanţa este un adevărat hub pentru zona Europeri de Est sau Centrale ca urmare a legăturii fluviale cu aceste ţări, ce facilitează transporturile în partide mari cu ajutorul barjelor, un mod de transport mai ieftin și mai puţin poluant. Având în vedere orientarea spre limitarea emisiilor de carbon și a poluării, și COSCO Shipping Bulk a lansat în acest an un masiv program de reînnoire a navelor.
Un program de construire a 42 de noi nave bulkcarrier, unele dintre acestea pregătite pentru utilizarea duală și ecologică a metanolului ca și carburant alternativ. este în desfășurare, fiind achiziţionate nave de 64.000 DTW, 80.000 DWT si 82.000 DWT. Investiţia este estimată la 1,69 miliarde dolari.
Transporturile speciale și project cargo, dar și serviciile logistice conexe pentru echipamente eoliene sau tehnologii și echipamente de energie solară, așa cum sunt cele furnizate de către COSCO Shipping în România, vor fi unul dintre pilonii importanţi ai pieţei de transport din regiunea Mării Negre și, implicit, din România, în termeni de volume. – Laurenţiu Horneţ, Operations Manager COSCO Romanian Shipping and Trading.


