Home Logistics Curierat și e-commerce Logistics StartUp: R-CREATE – primul ambalaj returnabil pentru e-commerce

Logistics StartUp: R-CREATE – primul ambalaj returnabil pentru e-commerce

Logistics StartUp: R-CREATE – primul ambalaj returnabil pentru e-commerce

În comerțul online, ambalajul poate reprezenta o oportunitate de a crea o experiență memorabilă pentru consumator, însă după scurta experiență vizuală, în urmă rămâne o problemă… un ambalaj care trebuie reciclat sau nu poate fi reciclat… Ambalajele returnabile par să fie următorul pariu al retailerilor din ecommerce. 

În România, startup-ul R-CREATE propune primul ambalaj returnabil pentru e-commerce de pe piață. Acesta este un concept creat în România de către Linda Vasilescu, Adina Huma si Bernhard Lutzer din dorința de a crea soluții practice de economie circulară la probleme reale de sustenabilitate.

“Zona de economie circulară este extrem de interesantă, pentru că oferă soluții ingenioase prin care eficiența crește și implicit produsele și serviciile oferite sunt competitive cu cele realizate într-o economie tradițională, liniară, cum sunt majoritatea de pe piață.  În zona de online, astfel de soluții sunt extrem de necesare, având în vedere creșterea explozivă și implicit și daunele colaterale cauzate mediului. Am câștigat cu ideea noastră premiul I la incubatorul Reuse Hub organizat de Impact Hub și Pepsi, după care a urmat o perioadă lunga de validări și pivotări ale conceptului cu specialiști din logistiscă, fulfillment și digital” spune Linda Vasilescu, Co-Fondator R-CREATE.

 

R-CREATE este un ambalaj returnabil ușor de accesat și folosit pentru a livra comenzile online acasă fără a crea deșeuri suplimentare.

Un prim test pilot al soluției a avut loc în București împreună cu Sinapseria, companie de curierat pe bicicletă. De asemenea, în perioada 20 mai-2 iunie, startup-ul a derulat un alt test, împreună cu FAN Courier, Sinapseria și Cărturești.

Linda Vasilescu ne-a oferit, într-un scurt interviu, detalii despre feedback-ul obținut în urma testului derulat în parteneriat cu FAN Courier, Sinapseria și Cărturești, informații despre conceptul R-CREATE și de ce piața de e-commerce are nevoie de un asemenea ambalaj.

Intermodal&Logistics: Câte ambalaje ați produs până acum? Unde sunt produse și de unde provine materia primă?

Linda Vasilescu: Pentru că urmărim amprenta de carbon pe care o producem, am căutat furnizori din zona noastră geografică. Lucrăm în stil agile: am produs o tranșă mare, suficientă pentru livrările la care ne așteptam în 2020, iar finisajele le lucrăm la un atelier de croitorie industrială, pe tranșe mai mici, astfel încât să putem implementa feedbackul testelor și să obținem astfel versiuni îmbunătățite.

Intermodal&Logistics:  Ce se întâmplă cu ambalajul când și-a încheiat ciclul de viață?

Linda Vasilescu: Pentru că serviciul nostru este conceput astfel încât să ne permită controlul ambalajelor de-a lungul întregului lanț logistic, inclusiv al pasului în care acestea își încheie ciclul de viață, am încheiat un parteneriat tip cradle-to-cradle – conform acestuia colectăm și trimitem ambalajele uzate către fabrica care ne asigură producția, în vederea reciclării și a folosirii lor pentru următoarele tranșe de producție. Acest tip de acord ne permite minimizarea efectelor negative asupra mediului: serviciul nostru devine realmente waste-free, iar pentru fabrică este valoros pentru că presupune un flux regulat de inputuri ce devin materie primă.

Intermodal&Logistics:  Care au fost rezultatele testului pilot derulat împreună cu Sinapseria și care sunt rezultatele și feedback-ul pentru comenzile prin rețeaua Cărturești?

Linda Vasilescu: În cadrul testului cu Sinapseria am reușit să salvăm un număr de peste 1.200 de ambalaje de unică folosință prin înlocuirea cu ambalajele returnabile R-Create.

Ne interesează ca pe lângă impactul ecologic al serviciului nostru, să monitorizăm beneficiile operaționale pe care le aducem partenerilor noștri. Observăm până acum reduceri semnificative față de soluțiile de unică folosință pe 3 direcții: timp de împachetare, spațiu salvat și minimizarea complexității (ambalajul nostru este one size, cu mecanism flexibil de ajustare a dimensiunii efective)

În cadrul pilotului cu Cărturești am dorit să testăm interesul real al publicului online față de serviciul nostru- de aceea am marșat pe o comunicare curată și o integrare naturală în opțiunile de livrare ale partenerului nostru. Chiar și așa, cu o promovare low-key, am primit un răspuns foarte bun din partea clienților: pe perioada pilotului s-a observat că unul din cinci clienți s-a arătat interesat de de serviciul nostru! Am primit de asemenea foarte multe comentarii apreciative, cu mesajul că acestă funcționalitate era așteptată de cumpărători.

De asemenea din punct de vedere al fluxului operațional, procesul se dovedește a fi viabil: ambalajele noastre au făcut o buclă completă: de la depozitul partenerului la clientul final și înapoi prin curier, fără a se înregistra plângeri legate de calitatea ambalării sau eventuale pierderi.

În lunile următoare vom continua cu creșterea numărului de parteneriate online, educarea publicului în direcția beneficiilor aduse mediului și comunicarea functionalității. Pilotul cu Cărturești ne-a confirmat că piața are nevoie de serviciul nostru

Intermodal&Logistics:  Când credeți că va putea fi utilizată la scară largă în România această soluție?

Linda Vasilescu: Studiile noastre ne arată că 80% din coletele comandate prin e-commerce se pretează soluției noastre logistice. Pentru a atinge o scară largă vom populariza soluția noastră în zona de online: ea răspunde unei nevoi reale a consumatorilor responsabili- grup care crește în mod semnificativ în ultima perioadă- și va fi adoptată de toate acele magazine online ce reacționează la feedbackul clienților. În plus, în 2021 se va introduce obligativitatea eliminării soluțiilor de plastic de unică folosință și din online- toți jucătorii vor fi nevoiți să găsească soluții alternative.