Home FMCG Giampaolo Manzonetto, Lactalis România: Cu cât este mai scurt lanțul de aprovizionare, cu atât suntem mai protejați

Giampaolo Manzonetto, Lactalis România: Cu cât este mai scurt lanțul de aprovizionare, cu atât suntem mai protejați

Giampaolo Manzonetto, Lactalis România: Cu cât este mai scurt lanțul de aprovizionare, cu atât suntem mai protejați

Grupul Lactalis România, din care fac parte companiile Albalact, Covalact, Dorna Lactate, Rarăul, Lactalis Logistic, este un jucător strategic în industria alimentară autohtonă, iar criza pandemiei COVID-19 a însemnat un test al rezilienței lanțurilor de aprovizionare sub presiunea timpului.

Companiile grupului au continuat să lucreze în condiții excepționale pentru a livra clienților și consumatorilor finali. În perioada de la începutul stării de urgență, când a avut loc o creștere bruscă și semnificativă a comenzilor și vânzărilor, s-a lucrat la capacitate maximă și s-au depus toate eforturile pentru a limita eventualele consecințe ale situației asupra activității companiei, a retailerilor și a aprovizionării populației. Iar comenzile au fost chiar și de două ori mai mari comparativ cu o perioadă normală.

În aceste condiții, pentru moment, impactul pandemiei asupra activității companiilor din grup nu este atât de mare, spune Giampaolo Manzonetto, Director General Lactalis România.

“Schimbările se vor vedea de acum încolo, în perioada post-stare de urgență, când se va contura și contextul noii situații economice globale și locale. Iar acestea vor fi dictate în special de reducerea veniturilor unui segment important de populație și schimbarea comportamentului de consum influențat de teama generalizată faţă de efectele crizei”

Într-un interviu pentru Intermodal&Logistics, am abordat împreună cu Giampaolo Manzonetto tema lanțului de aprovizionare al Lactalis România în viitor, creșterea numărului de furnizori locali, provocările logistice în timpul pandemiei, dar și cum sunt afectate planurile de investiții de această criză.

Intermodal&Logistics: Care a fost cea mai importantă lecție învățată la nivel de business în perioada pandemiei?

Giampaolo Manzonetto: Nu am mai trăit până acum o stare de urgență cu toate consecințele și schimbările la nivel social, economic, psihologic care decurg de-aici. Cea mai importantă lecție – pe care nu cred că am învățat-o încă suficient – a fost starea de urgență, desfășurarea activității în aceste condiții, cu măsuri speciale implementate pentru siguranța tuturor, cu variații mari de comenzi și vânzări, situații critice pe lanțul de aprovizionare, schimbări bruște de comportament de consum și planificarea afacerilor pe termen scurt, având o predictibilitate foarte slabă ca instrument.

Dar să nu uităm că situația specială în care ne aflăm nu a luat sfârșit, restricțiile și reglementări guvernamentale pentru prevenirea răspândirii epidemiei se păstrează într-o măsură sau alta, viitorul este în continuare incert, deci “lecția” se poate prelungi. Cel mai important este să păstrăm o atenție sporită la piața de consum și la dinamica ei, care va fi mult mai mare și, pe alocuri, paradoxală.

Intermodal&Logistics: Care a fost cea mai mare provocare logistică cu care v-ați confruntat și ce soluție ați identificat?

Giampaolo Manzonetto: Cea mai mare provocare a fost asigurarea aprovizionării la începutul stării de urgență, când panica populației a determinat o creștere bruscă a vânzărilor, cu epuizări de stocuri și rafturi goale, iar noi am livrat de două ori față de volumul normal pentru acea perioadă. Din fericire, am găsit rapid soluții viabile împreună cu partenerii noștri transportatori și am folosit flota proprie într-un program prelungit. Ne-a ajutat foarte mult și eliberarea traficului și astfel am reușit să fim eficienți. Apreciem și colaborarea și comunicarea bună cu retailerii, care s-au adaptat situației și au fost flexibili, în special în ceea ce privește volumele comandate și orele de recepție marfă. Am lucrat strâns cu clienții noștri comercianți, la foc continuu, și am încercat să prioritizăm împreună comenzile și livrările.

Intermodal&Logistics: Cum va arăta lanțul de aprovizionare al companiei dumneavoastră în perioada de după pandemie? Veți integra mai mulți furnizori locali?

Giampaolo Manzonetto: Cu siguranță vom crește numărul de furnizori și prima piață spre care ne vom îndrepta va fi România. Acolo unde piața locală nu ne va oferi soluții, vom căuta în proximitate, pentru că din această pandemie am învățat că, cu cât este mai scurt lanțul de aprovizionare, cu atât suntem mai protejați și putem să ne menținem businessul.

Intermodal&Logistics: În cel fel a influențat pandemia planul de investiții al companiei? Intenționați să realizați investiții pentru îmbunătățirea lanțului de aprovizionare?

Giampaolo Manzonetto: Cele mai mari investiții realizate de Lactalis în România în ultimii doi ani, după finalizarea achizițiilor companiilor Albalact și Covalact, au fost direcționate către creșterea capacității de producție prin retehnologizare, lucru care ne-a permis majorarea exporturilor către alte subsidiare din grup și demararea producției locale pentru game fabricate momentan de către alte subsidiare europene ale grupului.

Anul trecut, am parcurs o altă etapă investițională, pentru sisteme IT și logistică. Vom continua să investim în tehnologizare și automatizare pentru creșterea capacității de producție, dar și în partea de logistică, ținând cont de noile evoluții ale pieței de consum. Avem propria noastră companie de logistică, cu o relație directă cu peste 5.500 de magazine și acoperim toate canalele de distribuție.

Implicare în comunitate

Companiile Grupului Lactalis România s-au implicat activ în comunitate, cu donații de bani și produse lactate în valoare de peste 1 milion de lei, ajutând astfel spitalele, personalul medical, pacienții, oamenii cu nevoi speciale, oamenii din comunitățile defavorizate, prin instituții de stat, asociații și fundații. “Acțiunile noastre umanitare nu se vor opri aici, pentru că în această perioadă nu putem reuși decât ajutându-ne unii pe alții” a declarat Giampaolo Manzonetto.