ProfildeManager: Daniel Pană, Logistic Manager CER Cleaning Equipment
Logistica este o industrie aflată într-o constantă schimbare, unde pe lângă reglementări și cerinţe clare, inovaţia își are rolul și locul ei.
Iar ca manager și profesionist într-o astfel de industrie nu trebuie doar să cunoști foarte bine mediul și piaţa, ci și să ai abilităţi sociale, de leadership, organizaţionale, analitice, de negociere și o capacitate de adaptare foarte mare.
“Având în vedere că se lucrează cu foarte multe date, un profesionist în logistică trebuie să fie o fire analitică, eficient și rapid în luarea deciziilor și în a acţiona. În logistică, dacă nu îţi faci treaba se vede imediat în performanţa departamentului sau, mai rău, în performanţa producţiei. Trebuie să dezvolţi aceste capacităţi analitice mai mult decât în cazul altor posturi și să poţi structura volumul de date imens în analize simple care să ajute la luarea deciziilor.
Mai mult, în aceste perioade de fluctuaţii majore pe piaţă, trebuie să fii un bun negociator în relaţia cu furnizorii și să ai un time management peste medie, astfel încât să îţi prioritizezi ce este important acum!“ spune Daniel Pană, Logistic Manager CER Cleaning Equipment, invitatul rubricii #ProfilDeManager din cadrul acestei ediţii.
Începuturile carierei
Absolvent al Universităţii din Pitești, Facultatea de MatematicăInformatică, Daniel Pană a căutat încă din timpul studiilor să se dezvolte profesional. „În facultate, la începutul anilor 2000, preocupat de ce aș putea spune la un potenţial interviu de angajare după studii, am căutat să îmi construiesc o experienţă.
Astfel, m-am implicat în voluntariat într-o organizaţie studenţească internaţională unde am avut ocazia să lucrez în echipă, să coordonez un proiect și o echipă, iar în cele din urmă, să conduc o organizaţie locală cu peste 50 de studenţi, dezvoltând și o experienţă practică în marketing sau vânzări. Imediat după facultate, am ales un stagiu de practică plătit într-o companie din industria automotive din Turcia, unde pe lângă experienţa practică de lucru, am avut parte și de o puternică experienţă interculturală.”
Primul loc de muncă al lui Daniel Pană a fost la o companie tradiţională din domeniul mobilei, unde a fost angajat pe o poziţie de marketing în comerţ exterior pentru a aduce un suflu nou în organizaţie. În 2008 a devenit director de export în cadrul aceleiași companii, responsabil atât de identificarea de noi clienţi, cât și de logistica livrărilor pe contractele în derulare.
“În 2011, din dorinţa de a mă dezvolta în continuare, am ales să revin în industria automotive, în departamentul de logistică al unei companii multinaţionale în plină dezvoltare, pe o poziţie de coordonare a activităţii depozitelor companiei și a tuturor transporturilor inbound și outbound, cu toate provocările legate de organizarea acestor activităţi just-in-time, așa cum este cerut de clienţii OEM,” povestește Daniel Pană.
În cadrul aceleiași companii a fost promovat pe postul de coordonator regional transport Europa de Est, dar și de manager departament Non-Production Purchasing pentru fabricile din România, unde și-a folosit experienţa din organizarea tenderelor în transporturi pentru achiziţii ale altor categorii de servicii: transportul salariaţilor, contractele de închiriere realestate, energie, leasing, dar și pentru achiziţii echipamente de producţie, piese de schimb sau consumabile.
Rolul logisticii și proiecte în cadrul CER Cleaning Equipment
Din 2022, Daniel este Manager de Logistică în cadrul companiei CER Cleaning Equipment, subsidiara grupului german Karcher, ce produce aspiratoare și alte echipamente de curăţat în cele două unităţi de producţie din Curtea de Argeș. În cadrul CER Cleaning Equipment, logistica înseamnă aprovizionarea materialelor directe în strânsă colaborare cu planificarea producţiei, managementul transporturilor, warehouse management și organizarea livrărilor de produse finite.
“Obiectivul nostru principal este ca în colaborare cu producţia să putem ajunge să livrăm cerinţa clientului în condiţii de OTIF 100% (On Time and In Full) pentru fiecare comandă. Aceasta înseamnă că trebuie să ne asigurăm că aducem cantitatea de material potrivită, la timpul potrivit, că o stocăm responsabil și o livrăm în condiţii de calitate către producţie, ca mai apoi să preluăm produsul finit și să îl livrăm în siguranţă către clienţii noștri. Evident, responsabilităţile mele sunt legate de realizarea acestui flux cu atingerea indicatorilor de performanţă, fie că este vorba de nivelul de stoc, acurateţea stocurilor, rata costurilor de distribuţie, dar mai ales OTIF,” explică Daniel Pană.
“Este nevoie să aducem un nivel de eficienţă și acurateţe în logistică pentru a ști în orice moment care este performanţa noastră și să avem previziuni cât se poate de precise pentru performanţa noastră viitoare. În cadrul grupului Karcher, oamenii sunt cheia succesului, fiind conștienţi că putem obţine rezultate doar printr-o echipă bine pregătită și motivată,” completează acesta. Tocmai de aceea, dezvoltarea oamenilor din echipă, care lucrând împreună să poată stabiliza procesele, mai ales după dezvoltarea accelerată a businessului din ultimii ani, este principalul proiect de pe agenda de lucru a Logistic Manager-ului CER Cleaning Equipment.
Hard skills sau soft skills?
Daniel consideră că a fost suficient de norocos în carieră încât să fi lucrat alături de manageri pe care să-i considere mentori, cu care a lucrat foarte bine și a învăţat atât din exemplul lor personal, cât și din sfaturile primite. “Cred că unul din sfaturile primite, ce au deschis apetitul meu pentru formarea această direcţie, a fost să fiu asertiv în relaţia cu oamenii, iar altul a fost acela că abilităţile de leadership sunt perfectibile, existând foarte multe cărţi bune în acest domeniu, în completarea experienţei practice.” Astăzi, pornind de la exemplul relaţiilor cu unii dintre managerii săi, care l-au motivat să se dezvolte și să aibă rezultate, Daniel caută să-i motiveze și să-i inspire pe colegii nou-veniţi în echipă.
“În primul rând, le asigurăm un proces de integrare, astfel încât să ajungă să performeze pe poziţia lor în cel mai scurt timp. Apoi, ceea ce îi sfătuiesc este să fie foarte curioși, să pună cât mai multe întrebări și, în același timp, să fie foarte structuraţi în gestionarea volumului mare de informaţii primite, ca să le poată folosi pas cu pas în activitatea lor. Nu în ultimul rând, îi îndrum să lucreze în echipă, planificat și având în vedere rapiditatea schimbărilor din zilele noastre, să fie deschiși la nou.“
Iar când vine vorba de aducerea de noi membri în echipa pe care o coordonează, spune acesta, atitudinea este cea mai importantă. “Trebuie să fii capabil să lucrezi în echipă și să înţelegi că ești „work in progress” ca profesionist, că formarea nu se termină niciodată și ești principalul responsabil pentru acest lucru. În ultimii ani, în contextul crizei de personal, am ajuns la concluzia că poţi aștepta o perioadă lungă să găsești un specialist care să vină să îţi rezolve problema, sau poţi identifica în ograda ta ori recruta oameni care au potenţial, atitudinea potrivită și dorinţa să înveţe,“ afirmă Logistic Manager-ul CER Cleaning Equipment.
Principala provocare pentru profesioniștii din industrie este dată de transformarea locurilor de muncă în urma digitalizării. Lucrăm cu un volum foarte mare de date și trebuie să ne dezvoltăm atât sistemele, cât mai ales oamenii pentru a putea face previziuni si a satisface cerinţele clienţilor, în condiţiile în care din 2020 încoace ne confruntăm cu crize globale de tot felul. Noul normal presupune o agilitate mai mare. Cine se adaptează mai repede câștigă!
În noul context, trebuie să fii capabil ca în analiza datelor să mergi suficient de mult în profunzime pentru a ajunge la cauza problemei și să reacţionezi rapid – Daniel Pană Logistic Manager CER Cleaning Equipment
Identificarea de noi talente
Identificarea de talente și recrutarea acestora este o preocupare constantă a CER Cleaning Equipment, compania fiind prezentă în universităţi cu prezentări, seminarii, dar derulează și un program de internship pe perioada verii în care toate departamentele oferă stagii de pregătire viitorilor absolvenţi.
“Din punct de vedere al departamentului logistică, noi considerăm că avem o pepinieră în interiorul echipei extinse cu personalul din depozit, dar și din producţie, unde putem găsi oameni cu potenţial cărora le oferim oportunităţi de promovare. Avem foarte multe exemple de succes de colegi care au avansat post cu post de la operator sau stivuitorist până la specialist sau coordonator de activitate. În paralel, compania acordă burse angajaţilor pentru efectuarea studiilor superioare, dacă este cazul, un aspect foarte apreciat de aceștia.”
Echipa de logistică este astăzi concentrată pe anumite obiective precum atingerea unui nivel optim de stocuri de materiale, eficientizarea spaţiului de depozitare și digitalizarea procesului de transport în cadrul companiei. În perspectivă, se conturează noi provocări pentru logistică, pentru care va fi nevoie de cele mai eficiente soluţii, odată cu dezvoltarea capacităţii de producţie a companiei și extinderea capacităţilor de depozitare începând de anul viitor.