Home Intermodal Preţul energiei crește costul transportului feroviar de marfă

Preţul energiei crește costul transportului feroviar de marfă

Preţul energiei crește costul transportului feroviar de marfă

Încă de la finalul anului 2021, preţul tot mai mare al energiei electrice și al combustibililor cauzează probleme pentru transportul de marfă la nivel european. Deși fluctuaţia preţurilor la energie este normală, situaţia din prezent este una total neobișnuită și pune în pericol întregul sector de transport feroviar de marfă și planurile europene de tranziţie de la transportul rutier la cel feroviar.

În prezent, preţurile la energie cresc vertiginos, fiind afectate de războiul din Ucraina și de îngrijorările legate de aprovizionare. La EEX, cea mai importantă piaţă de energie din Europa, preţul spot pe megawatt oră a depășit de peste trei ori preţurile medii din 2021. De asemenea, motorina, de care companiile feroviare au nevoie acolo unde locomotivele electrice nu pot funcţiona, a devenit semnificativ mai scumpă.

Cei mai mulţi dintre operatorii de transport feroviar le aplică în prezent clienţilor suprataxe care să acopere creșterea galopantă a preţurilor energiei electrice.

Spre exemplu, Lineas, cel mai mare operator privat de transport feroviar de marfă din Europa, a anunţat recent că aplică o suprataxă dinamică tuturor transporturilor sale începând cu 1 aprilie 2022 pentru a compensa creșterea preţurilor la energie. Deși o astfel de suprataxă este o practică obișnuită pentru alte moduri de transport, Lineas este prima companie feroviară care a implementat această măsură și anticipează că alţi jucători de pe piaţă vor urma exemplul.

Suprataxa va fi adaptată lunar, urmărind revoluția preţurilor la energie și ţinând cont de eventualele compensaţii energetice oferite de către autorităţile naţionale din diferite ţări. Operatorul feroviar a anunţat că suprataxa va ţine seama de diferenţele de preţ pe diferite pieţe, prin urmare aceasta nu va fi aceeași pentru transporturile interne și cele internaţionale. La preţul spot actual de 300 de euro per megawatt oră, suprataxa va varia între 3,5% (Olanda) și 8,1% (Germania).

Preţuri mai mari pentru transportul feroviar și în Ungaria

La finalul anului 2021, Asociaţia feroviară maghiară Hungrail anunţa pentru 2022 o creștere medie a preţurilor transportului feroviar de marfă de 25-30%, în condiţiile în care costul energiei de tracţiune era preconizat să crească cu 300% de la 1 ianuarie 2022.

Potrivit asociaţiei, acest lucru afectează competitivitatea sectorului transportului feroviar și va avea un efect complet opus în ceea ce privește atingerea obiectivelor de protecţie a mediului. „Odată cu această creștere, companiile feroviare care operează pe infrastructura MÁV Zrt. trebuie să furnizeze servicii având cel mai scump preţ al energiei de tracţiune din Europa”, a spus asociaţia ungară.  În orice moment , piaţa maghiară de transport feroviar de marfă s-ar putea prăbuși din cauza exploziei preţurilor la energie electrică, au spus într-un comunicat Hungrail și 20 de companii feroviare. Acestea au solicitat Guvernului să compenseze diferenţa dintre preţul mediu al energiei de tracţiune în 2021 și preţul actual al energiei de tracţiune.  Ulterior, în februarie 2022, asociaţia a explicat că preţul de tracţiune pentru transportul feroviar în Ungaria va fi mai mare decât ceea ce se estimase anterior.

Metrans introduce suprataxe de energie și combustibil pe termen nedefinit

De la 1 februarie 2022, operatorul de transport intermodal Metrans a introdus o taxă suplimentară pentru transportul containerelor către/din și prin Ungaria ca urmare a creșterii preţurilor la energia electrică de tracţiune. Taxa variază între 10 euro și 45 de euro per TEU în funcţie de traseu și fusese anunţată până la finalul lunii martie 2022. Ulterior, aceasta a fost extinsă pe o perioadă nedefinită.

De asemenea, Metrans a introdus începând cu 21 martie o suprataxă de combustibil pentru transportul pe prima și ultima milă. De exemplu, pentru transportul unor mărfuri cu destinaţia finală Alba-Iulia via Budapesta, Metrans va aplica o taxă de 179 EUR + TVA, pentru Arad din Budapesta taxa este de 92 EUR + TVA, iar din Dunajska Streda cuantumul este de 19 EUR + TVA. Pentru transportul pe cale rutieră via terminalul Budapesta al unor mărfuri cu destinaţia București, Metrans va percepe o taxă de 286 EUR+TVA.

În plus, operatorul de transport intermodal a impus suprataxe de energie și pentru operaţiunile de terminal din CTS Salzburg și DIT Duisburg. La CTS Salzburg suprataxa de energie este de 1 € / container / manipulare, iar la DIT Duisburg suprataxa este de 3 € / container / manipulare dacă marfa vine pe tren și pleacă pe camion și de 1,50 € / container / manipulare dacă marfa vine pe cale feroviară și pleacă tot pe feroviar.

Cum se prezintă situaţia în România?

Scumpirile de energie lovesc și afacerile operatorilor de transport feroviar din România. Operatorul de transport feroviar E-P Rail spune că dacă preţul megawatt/h va crește în continuare, actualizarea majorărilor nu se va putea transmite atât de rapid către clienţi. Atunci când se va face însă, clienţii nu vor putea susţine creșterile exacerbate ale preţului energiei.

“Preţurile vor fi direct proporţionale cu creșterea megawatt-ului, în consecinţă clienţii nu vor putea susţine aceste creșteri ale energiei electrice și se va produce un dezechilibru. Creșterea preţurilor la energia electrică are și va avea în continuare un impact substanţial negativ asupra operaţiunilor companiei noastre”.

E-P Rail se așteaptă la volume mai mici transportate pe calea ferată în 2022 din această cauză „Având în vedere importanţa în transportul feroviar de marfă, probabil, în cazul în care preţul la energia electrică va mai crește, în anul 2022 vom vedea volume mai mici de marfă pe calea ferată”.

Asaltaţi de creșteri de costuri atât pe rutier, feroviar, aerian sau maritim, clienţii finali de transport încearcă să navigheze printre răsturnările de situaţie și majorările de preţuri aproape săptămânale.

Exiros, companie parte a grupului Techint, responsabilă cu achiziţiile de servicii, servicii de transport rutier, multimodal și aerian pentru producătorul de oţel Tenaris, utilizează concepte de tarif variabil, cu formule ce conţin centre de cost specifice, în relaţia cu partenerii săi de transport. „Acestea ne oferă flexibilitatea necesară în actualul context economic foarte volatil. Vedem diferite creșteri de cost de transport în funcţie de rută/ destinaţie și de tipologia de transport utilizată (rutier 100%, intermodal, feroviar, etc.),” explică Gabriel Oncescu, Manager Transport Europa & Coordonator Birou EXIROS România. 

Și din punct de vedere al transportului intermodal, impactul este destul de mare. Preţul energiei reprezintă 20% din preţul de tracţiune. Ponderea în totalul costului de transport combinat – feroviar și rutier este de aproximativ 5%.

„Am anunţat deja clienţii că vom aplica o suprataxă de energie aplicabilă din 1 aprilie pînă la 1 iunie, urmând să fie revizuită în funcţie de evoluţia preţului energiei. Pe piaţa din România există operatori cu locomotive performante care dau energie reactivă în reţea, din păcate, nu există norme de cuantificare / contorizare a acesteia. Introducerea unei astfel de măsuri ar diminua considerabil costul energiei pentru tracţiune și automat ar eficientiza transportul feroviar”, spune Andrei Ilie, Business Development Manager Yusen Logistics (Romania), unul dintre cei mai mari operatori de transport intermodal din România.

Având în vedere că și costul combustibilului crește, cu siguranţă vor exista majorări de tarife și pe partea de transport rutier.„Cu toate acestea, având în vedere lipsa resurselor (șoferi, capacitate de transport) nu ar trebui să vedem scăderi ale volumelor de transport intermodal, din contră, ar trebui să vedem o deschidere mai mare către transportul combinat, vorbim de un transport de volum, care are o eficienţă net superioară faţă de transportul singular”, a mai spus Andrei Ilie.

Provocarea cea mai mare pentru transportul intermodal în prezent vine din faptul, că odată cu conflictul din Ucraina, în portul Constanţa navele nu mai au nici măcar predictibilitatea de dinainte de februarie 2022. Astfel, serviciile intermodale sunt tot mai greu de planificat și sunt dependente de evoluţia consumului. “România este o ţară care depinde de importuri, iar în 2021, importurile au crescut faţă de 2020, în timp ce exporturile au scăzut.”

Potrivit lui Amedeo Neculcea, Director General-Adjunct GFR, costul energiei electrice este în prezent cu 200% mai mare comparativ cu un an și jumătate în urmă. Impactul asupra operaţiunilor GFR a fost unul imens, iar tarifele de transport au trebuit majorate, deși a fost destul de dificil pentru clienţi să accepte acest lucru.

“Având în vedere creșterea preţului energiei electrice, din perspectiva transportului feroviar de marfă devine tot mai performantă și atractivă tracţiunea diesel, ceea ce nu este normal și nu se aliniază cu principiile transportului verde expuse la nivel european. Hipertaxăm atât de mult ceea ce este verde la transportul feroviar- în principal tracţiunea electrică, încât aceasta devine din ce în ce mai mult o povară pentru operatori,” conchide Amedeo Neculcea.