Home Logistics Depozitare Retail reinventat: accent pe investiţii în tehnologie și logistică

Retail reinventat: accent pe investiţii în tehnologie și logistică

Retail reinventat: accent pe investiţii în tehnologie și logistică

Retailul, fie el online sau offline, este una dintre cele mai sensibile industrii la schimbările din economie. Într-o perioadă în care retailerii trebuie să găsească un echilibru între păstrarea clienţilor și adaptarea la provocări tot mai multe și diverse, componenta logistică și de management a lanţului de aprovizionare devine tot mai importantă.

Retailerii pun tot mai mult accentul pe implementarea de noi tehnologii în optimizarea proceselor logistice. Intermodal&Logistics a întrebat mai mulţi jucători din retail despre ce planuri de dezvoltare au în acest sens și cum gestionează provocările privind aprovizionarea produselor.

Supermarketul online Sezamo și-a adaptat lanţul de aprovizionare și procesele logistice pentru a îmbunătăţi eficienţa operaţională. Retailerul online operează cu un depozit propriu de 12.000 mp, echipat cu facilităţi moderne și personalizat pentru a răspunde nevoilor specifice ale clienţilor.

„Din punct de vedere logistic, Sezamo operează cu depozit propriu, ceea ce ne permite control asupra depozitării produselor pentru a le prelungi durata de viaţă și a le livra la calitate absolută clienţilor. Din totalul depozitului, 9.800 mp reprezintă spaţii cu temperatură ambientală, iar aproximativ o treime cu temperatură controlată. S-a ţinut cont inclusiv de necesitatea andocării mașinilor mici, care trebuie încărcate foarte repede, pentru a asigura livrarea către clienţii finali.

Avem peste 20 de rampe dedicate procesului de expediere marfă, vârfuri de activitate fiind înregistrate în special dimineaţa și seara”, transmit reprezentaţii companiei.

Provocările actuale de aprovizionare au determinat Kaufland să optimizeze constant procesele și sistemele.

„Suntem receptivi la inovaţii, învăţare continuă și găsirea de soluţii eficiente. Investim constant în pregătirea echipei noastre, în sisteme informatice performante și în consolidarea relaţiilor cu partenerii. Astfel, dezvoltăm noi competenţe atât în cadrul companiei, cât și la nivelul furnizorilor noștri”, precizează Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs Kaufland România.

Totodată, reprezentanţii eMag spun că s-au concentrat pe dezvoltarea infrastructurii logistice și a tehnologiei, investind în sisteme avansate de gestionare a stocurilor și în parteneriate solide cu furnizorii și transportatorii.

„Reţeaua easybox dezvoltată la nivel naţional de Sameday are un rol important în această ecuaţie. Pentru orice companie din e-commerce infrastructura joacă un rol crucial, vorbind aici nu doar de infrastructura fizică, ci și de cea digitală (conectivitate, tehnologii tip cloud, plăţi digitale, soluţii de automatizare a proceselor, AI).

În acest sens, investiţiile strategice de peste 300 de milioane de euro în tehnologie și infrastructura logistică pe care le-am făcut în ultimii ani la nivel regional au dat roade.”, a declarat Alexandru Niculescu, VP Operations eMAG.

Partenerii logistici, flexibili și reactivi

În ceea ce privește colaborarea cu furnizorii și partenerii logistici, retailerii spun că se așteptă la flexibilitate și reactivitate în adaptarea la schimbările din mediul economic.

„Selectăm parteneri care își pot îndeplini angajamentele în mod dinamic, având capacitatea de a răspunde rapid la cerinţele noastre fluctuante și la dinamica pieţei. La Sezamo, suntem orientaţi spre tehnologie și folosim sisteme avansate pentru a sincroniza operaţiunile noastre și pentru a oferi clienţilor o experienţă de cumpărare fără probleme. Avem o aplicaţie complexă pentru gestionarea proceselor de preluare și expediere a comenzilor, care minimizează erorile umane și asigură o eficienţă maximă în livrare.

În plus, colaborăm strâns cu partenerii noștri pentru a integra sistemele noastre într-un ecosistem coerent și interconectat. În următorul an, principalele noastre obiective și investiţii se concentrează pe optimizarea continuă a lanţului de aprovizionare și pe dezvoltarea sustenabilă a afacerii noastre. Ne propunem să menţinem standardele ridicate de calitate, adaptându-ne în permanenţă la schimbările din mediul economic și social”, transmit reprezentanţii Sezamo.

„Dinamismul și flexibilitatea sunt definitorii în retail și cu atât mai mult în zona de logistică. De aceea, așteptăm de la partenerii noștri seriozitate, transparenţă, disponibilitate, excelenţă operaţională și competitivitate. Kaufland este un partener serios și ne dorim o atitudine similară din partea colaboratorilor noștri. Acordăm o importanţă deosebită încrederii.

Considerăm că este elementul fundamental al oricărei afaceri, deoarece ne permite să ne bazăm unii pe alţii pentru a depăși provocările comune”, explică Valer Hancaș.

 

Retailerul spune că investește în sisteme informatice avansate, automatizare și tehnologii noi pentru a îmbunătăţi eficienţa operaţională și pentru a oferi o experienţă mai bună clienţilor noștri.

“Sezamo este o companie data-driven, orientată către tehnologie, cu procese optimizate pe acesteia.
Folosim multiple sisteme și aplicaţii, unele fiind dezvoltate in-house, pentru că nu existau pe piaţă unele care să fie adaptate nevoilor noastre specifice.

Fără tehnologie ar fi imposibil să sincronizăm atât de multe elemente aflate într-o dinamică permanentă, cu sute de oameni și de mașini, peste 15.000 de SKU-uri, sute de furnizori și sute de mii de clienţi care să poată primi produsele pe care și le doresc la doar 2-3 ore din momentul în care le-au comandat. Avem un sistem complex de livrare.” explică reprezentantii retailerului online.

Utilizarea inteligenţei artificiale, a analizei datelor și a altor soluţii tehnologice ajută compania să ia decizii mai informate și să optimizeze procesele logistice. Investiţiile în sisteme informatice avansate, automatizare și soluţii digitale permit companiei eMag să gestioneze eficient stocurile, să monitorizeze livrările și să ofere servicii personalizate clienţilor.

Utilizarea tehnologiei îi ajută să anticipeze și să răspundă rapid la schimbările din piaţă, precum și să se menţină competitivi. „După infrastructura fizică, cele mai mari investiţii ale noastre din ultimii ani au mers către tehnologie, pe care se bazează toate serviciile cu valoare adăugată pe care le-am dezvoltat pentru clienţi, dar și toate programele pe care le oferim sellerilor din Marketplace.

Tehnologia ne ajută să organizăm eficient tot procesul de livrare, dar ne ajută și să facem previziuni cu privire la rotaţia anumitor produse, deci să organizăm mai bine toate operaţiunile logistice aferente transportului și depozitării. Climatul actual în care operăm cu toţii este și va fi caracterizat din ce în ce mai mult de automatizare prin tehnologie, care poate să conducă la scăderea costurilor și creșterea productivităţii”, precizează VP Operations eMAG.

Consumatorii, tot mai atenţi la preţuri în 2024

În contextul actual al economiei, Sezamo a observat o serie de schimbări semnificative în comportamentul consumatorilor, influenţate de condiţiile economice și sociale în evoluţie. Una dintre schimbări este creșterea atenţiei acordate de către clienţi produselor pe care le achiziţionează.

„Clienţii noștri sunt atenţi la ce produse cumpără. Îi interesează calitatea și prospeţimea produselor și există un interes în creștere pentru produsele de la micii producători locali.

La Sezamo nu am simţit o scădere a consumului, ci mai degrabă o creștere a acestuia. Am avut o creștere de peste 100% year-on-year, datorită creșterii încrederii consumatorilor în acest tip de business”, spun reprezentanţii Sezamo.

În același timp, reprezentanţii eMag spun că inflaţia în creștere din ultimii ani a exercitat presiune asupra bugetelor consumatorilor, determinându-i să devină mai atenţi la preţuri și să își gestioneze mai eficient resursele financiare. Această tendinţă a fost accentuată de mediul economic incert și de schimbările aduse de comerţul online.

„Consumatorii au devenit mult mai atenţi la preţuri în primul rând, dar și la serviciile pe care le primesc și la cât de bine le sunt înţelese nevoile legate de oferta de produse, de opţiunile de livrare și de plată.

La nivelul anului trecut, preţurile din mediul online au avut, în general, o evoluţie sub rata inflaţiei, arată datele INS. Vedem un consumator care studiază mai bine ofertele disponibile în piaţă și care este mai atent la planificarea resurselor financiare, folosind tot mai des soluţia de amânare a plăţii cu 30 de zile sau de plată în rate.

În acest context, comerţul online și-a continuat ritmul de creștere și a atras mai mulţi clienţi care au căutat oferte bune, potrivite pentru orice buzunar ceea ce s-a tradus în diversificarea coșului de cumpărături. Oamenii au căutat și cumpărat mai mult online produse de frecvenţă, pe care le achiziţionau de obicei alergând din magazin în magazin.

Vorbim despre categorii de produse precum cele pentru îngrijirea casei, cele de îngrijire personală, pentru animale de companie, fashion, cărţi, media, auto, băcănie, cafea și ceai care, la noi, au crescut cu peste 10% în ultimul an”, spune Alexandru Niculescu.

Pentru a răspunde provocărilor economice, reprezentanţii eMag spun că au implementat diverse strategii și măsuri: au extins gama de produse disponibile online și au îmbunătăţit serviciile de livrare și plată.

„În acest context, am investit în dezvoltarea unor soluţii suplimentare pentru a-i ajuta să gestioneze mai bine presiunea inflaţiei, dar fără să fie nevoie să își restructureze listele de cumpărături.

De exemplu, anul trecut, am lansat eticheta produsul cu cel mai bun preţ dintr-un anumit moment, iar în acest moment sunt peste 500.000 de articole marcate cu această etichetă. Acest instrument, care se bazează pe tehnologie, compară preţuri din mai multe platforme și informează consumatorii atunci când un produs are cel mai mic preţ pe eMAG – deci pot lua decizia de cumpărare Super Preţ, un instrument care le permite clienţilor să identifice mult mai știind că au ales cel mai mic preţ”.

Și Kaufland s-a adaptat la noile condiţii din piaţă. Creșterea cheltuielilor pentru energie, materiale de construcţii și inflaţie au fost printre principalele aspecte care au influenţat mediul economic în care activează.

„Contextul economic actual, caracterizat de creșteri ale cheltuielilor pentru energie, materiale de construcţii și o rată a inflaţiei ascendentă, a avut un impact semnificativ atât asupra companiei noastre, cât și asupra bugetelor clienţilor noștri. Pentru a-i sprijini în aceste momente, am implementat o serie de măsuri, precum campanii promoţionale, stagnarea preţurilor la anumite produse și campanii de informare cât mai diverse și creative.

La nivelul comportamentului de consum, fenomenul de downtrading a devenit tot mai vizibil, în contextul în care clienţii încearcă să își eficientizeze bugetul. Aceștia se orientează către branduri mai accesibile și mai ales către mărcile proprii, care oferă cel mai bun raport calitate-preţ. La Kaufland, produsele marcă proprie au avut o creștere cu 2 cifre în 2022, o pondere peste media canalului de hipermarket”, precizează Valer Hancaș

“Pentru a extinde capacitatea de depozitare, ne-am propus să operaţionalizăm două noi componente până în vară, ambele pe platforma noastră logistică de la Turda.

Avem în plan un depozit de 20.000 de paleţi pentru produsele food uscat și unul automatizat, de 8.000 de paleţi, pentru produsele congelate.

În ceea ce privește fluxul de marfă, avem planificată introducerea unor module integrate de gestionare a fluxului pentru anumite sortimente și îmbunătăţirea algoritmului actual.

De asemenea, am început deja să lucrăm la partea de arhitectură a sistemelor și proceselor pentru anul 2027″ –Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs, Kaufland România