Home Intermodal Revizuirea rețelei TEN-T: care sunt propunerile Comisiei Europene?

Revizuirea rețelei TEN-T: care sunt propunerile Comisiei Europene?

Revizuirea rețelei TEN-T: care sunt propunerile Comisiei Europene?

Pe 14 decembrie, Comisia Europeană a adoptat patru propuneri care vizează modernizarea sistemului de transport al UE. Printre acestea se află și regulamentul de revizuire a rețelei de transport TEN-T.

Prin creșterea conectivității și transferarea mai multor pasageri și mărfuri către transportul feroviar și pe căile navigabile interioare, sprijinirea introducerii de puncte de încărcare, a infrastructurii alternative de realimentare și a noilor tehnologii digitale, prin punerea unui accent mai puternic pe mobilitatea urbană durabilă și prin facilitarea alegerii diferitelor opțiuni de transport într-un sistem de transport multimodal eficient, propunerile vor plasa sectorul transporturilor pe calea reducerii emisiilor sale cu 90 %.

TEN-T, rețeaua de căi ferate, căi navigabile interioare, rutiere și rute maritime pe distanțe scurte, conectează 424 orașe mari cu porturi, aeroporturi și terminale feroviare. Atunci când TEN-T va fi finalizată, rețeaua va reduce timpul de deplasare între aceste orașe. De exemplu, călătorii vor putea călători între Copenhaga și Hamburg în 2,5 ore cu trenul, în locul celor 4,5 ore necesare în prezent.

Propunerile CE în ceea ce privește rețeau de transport TEN-T

Termen limită intermediar: UE introduce nou termen-limită intermediar, și anume 2040, pentru a devansa finalizarea principalelor părți ale rețelei înainte de termenul din 2050, care se aplică rețelei globale extinse. Astfel, noile conexiuni feroviare de mare viteză între Porto și Vigo și Budapesta și București – printre altele trebuie finalizate până în 2040.

Mai multe terminale de transbordare și coridoare de transport

Creșterea numărului de terminale de transbordare va duce la îmbunătățirea capacității de manipulare în terminalele de marfă, reducerea timpului de așteptare la punctele de trecere a frontierei feroviare, trenuri mai lungi pentru a transfera mai multe mărfuri către moduri de transport mai ecologice, precum și opțiunea transportării camioanelor pe calea ferată pe întreaga lungime a rețelei feroviare. Pentru a se asigura că planificarea infrastructurii răspunde nevoilor operaționale reale, aceasta creează, de asemenea, nouă „coridoare europene de transport” care integrează transportul feroviar, rutier și căile navigabile.

Linii de cale ferată de mare viteză

O altă propunere a Comisiei Europene este ca principalele linii de cale ferată pentru călători TEN-T să permită trenurilor să se deplaseze cu viteze de 160 km/h sau mai mari până în 2040, creând astfel conexiuni feroviare de mare viteză competitive în întreaga Uniune. De asemenea, pe canale și râuri, statele UE trebuie să asigure condiții bune de navigație, neîngrădite, de exemplu, de nivelurile apei, pentru un număr minim de zile pe an.

În plus, CE solicită tuturor celor 424 de orașe mari din cadrul rețelei TEN-T să elaboreze planuri de mobilitate urbană durabilă pentru a promova mobilitatea cu emisii zero și pentru a spori și îmbunătăți transportul public și infrastructura pentru mersul pe jos și cu bicicleta.

Propunem astăzi standarde mai ridicate de-a lungul rețelei TEN-T, prin stimularea transportului feroviar de mare viteză și prin integrarea multimodalității, precum și un nou coridor nord-sud în Europa de Est. Prin Directiva privind sistemele de transport inteligente, adoptăm tehnologiile digitale și schimbul de date. Dorim să facem călătoriile în UE mai eficiente – și mai sigure – atât pentru conducătorii auto, cât și pentru pasageri și întreprinderi. Orașele conectate prin infrastructura UE sunt motoarele noastre economice, dar ele trebuie să fie și orașe în care mobilitatea este facilitată – pentru locuitori și navetiști. Acesta este motivul pentru care recomandăm un cadru specific pentru mobilitatea urbană durabilă, care să ghideze tranziția mai rapidă către o mobilitate urbană sigură, accesibilă, favorabilă incluziunii, inteligentă și cu emisii zero,” a declarat Adina Vălean, Comisar European pentru Transporturi.