Roboţii umanoizi: potenţial imens pentru producţie și logistică, provocări pe măsură
Tot mai des integraţi în mediile de producţie și logistică, roboţii încep tot mai mult să arate ca noi, să ne miște ca noi și să lucreze alături de noi.
La începutul acestui an, CEO-ul NVIDIA, Jensen Huang, spunea că robotica reprezintă o o oportunitate de „multe trilioane de dolari”. NVIDIA vrea să se extindă dincolo de semiconductori în „IA fizică”, sprijinind implementarea roboticii în fabrici, depozite și vehicule autonome.
De la lansarea din 2024 a Robotics Report, am văzut o creștere exponenţială a interesului companiilor pentru roboţi, în special pentru cei umanoizi, datorită creșterii puterii de calcul și de inovaţie în inteligenţa artificială fizică pe care a deblocat-o. Inteligenţa artificială dă naștere astăzi celei de-a treia generaţii a industriei robotice.
Roboţii umanoizi în industria auto
Ca și în cazul roboţilor industriali, și în cazul celor umanoizi, industria auto se află în prima linie a inovaţiei. Producători auto precum Audi, BMW și Mercedes-Benz, explorează utilizarea roboţilor umanoizi pentru logistica la linia de producţie.
Roboţii sunt testaţi ca parte a strategiilor producătorilor auto de automatizare a producţiei vehiculelor și logisticii. Roboţii umanoizi oferă o mai mare flexibilitate și dexteritate în îndeplinirea sarcinilor repetitive și laborioase de pe linia de producţie sau din depozit. Inginerii BMW au efectuat în 2024 un test cu roboţi umanoizi la uzina de asamblare din Spartanburg, Germania și au folosit un robot Figure 02 fabricat de FigureAI Inc.
Robotul a introdus cu succes piese de tablă în dispozitive specifice, care au fost apoi asamblate ca parte a șasiului. Astfel, oamenii nu au mai fost nevoiţi să îndeplinească sarcini ergonomice dificile și obositoare. Viteza robotului umanoid Figure 02 pe linia de producţie BMW a crescut cu 400%, cu o rată de succes ce a crescut de șapte ori. Robotul poate efectua până la 1.000 de operaţiuni zilnic, fiind estimat că productivitatea sa va crește în viitor.
În următorii patru ani, în SUA 100 000 de roboţi umanoizi produși de Figure AI vor lucra în fabrici, depozite și alte sectoare. Compania a anunţat în februarie 2025 că a încheiat deja contracte cu companii mari pentru a implementa roboţii în industrie. Roboţii Figure AI vor fi capabili să îndeplinească sarcini fizice, să înţeleagă comenzi vocale și chiar să interacţioneze cu oamenii în mod natural. Ei nu vor fi doar mașini programate, ci vor avea inteligenţă artificială și vor fi capabili să înveţe și să se adapteze la mediul în care lucrează.
Pro și contra implementării roboţilor umanoizi la scară largă
Industria se află acum într-un punct de inflexiune în care această tehnologie poate transforma procesele de producţie, logistică și depozitare. Cu toate acestea, pentru a crește cu adevărat eficienţa și flexibilitatea operaţională, trebuie rezolve provocărilor legate de implementarea lor la scară largă, valorificând în același timp oportunităţile specifice.
Costuri și ROI: Dezvoltarea și implementarea roboţilor umanoizi implică investiţii substanţiale. Companiile trebuie să evalueze rentabilitatea investiţiei pe termen lung și să se asigure că beneficiile depășesc costurile. Un raport la Goldman Sachs din 2024, estima scăderea costurilor de producţie ale unui robot umanoid între 50.000 dolari (pentru modelele inferioare) și 250.000 de dolari (pentru versiunile de ultimă generaţie) pe unitate în 2023, la o valoare cuprinsă între 30.000 și 150.000 de dolari în 2024. Deși costurile sunt în scădere, roboţii umanoizi rămân o tehnologie costisitoare pentru multe companii.
Siguranţa și colaborarea om-robot: Asigurarea unor interacţiuni sigure între roboţii umanoizi și lucrătorii umani este o prioritate. Roboţii trebuie să fie echipaţi cu senzori avansaţi și protocoale de siguranţă bazate pe inteligenţa artificială pentru a preveni accidentele.
Tranziţia forţei de muncă: Integrarea roboţilor umanoizi ridică semne de întrebare cu privire la forţa de muncă umană. Companiile trebuie să investească în programe de reconversie profesională pentru a echipa angajaţii cu competenţe relevante pentru un mediu de producţie bazat pe IA. Ca și în cazul roboţilor industriali sau al coboţilor, vom asista la o integrare treptată a roboţilor umanoizi în fluxurile de lucru alături de oameni, dar și de alte forme de automatizare. Companiile de robotică vor trebui să dezvolte modele de interacţiune care să ia în considerare atât aspectele practice, cât și pe cele psihologice ale colaborării om-robot. Acestea ar putea include indicii vizuale, modele de mișcare și alte forme de comunicare non-verbală care fac roboţii mai previzibili și mai confortabili pentru a lucra alături de ei.
Limitări tehnice: Deși roboţii umanoizi au făcut progrese semnificative, rămân provocări în domenii precum dexteritatea, eficienţa bateriei și luarea deciziilor în timp real în condiţii imprevizibile. Deși încă nu pot face sarcini ce necesită un nivel mai complex de dexteritate, tehnologia avansează rapid în domenii precum prinderea cu două degete și mișcarea adaptivă. De exemplu, în cazul Agility Robotics, am asistat la evoluţia de la simple dispozitive de prindere de tip strângere la sisteme mai sofisticate de manipulare cu două degete.