Home Intermodal Sectorul feroviar european încă înregistrează pierderi financiare

Sectorul feroviar european încă înregistrează pierderi financiare

Sectorul feroviar european încă înregistrează pierderi financiare

Situația economică a sectorului de transport feroviar în UE continuă să arate foarte puține semne de îmbunătățire.

Impactul COVID-19 este încă destul de puternic resimțit de industrie, cifrele furnizate de către  Comunitatea Companiilor Europene de Căi Ferate și Infrastructură (CER) arătând că în perioada ianuarie- mai 2021 situația s-a înrăutățit comparativ cu a doua jumătate a anului 2020.

Pierderile înregistrate de către companiile feroviare se mențin în jurul a 50% pentru cele de transport pasageri, 11% pentru cele de transport marfă și 12% pentru managerii de infrastructură. Din păcate, mulți din operatorii de transport feroviar de marfă nu au furnizat cifrele pentru prima jumătate a anului 2021, astfel că datele CER nu sunt extrem de precise, însă în cazul  celor care au raportat, veniturile și volumele s-au situat cu 11% mai jos comparativ a doua jumătate a anului 2020. Pentru traficul de pasageri situația este și mai îngrijorătoare, acesta crescând extrem de puțin comparativ cu noiembrie 2020, pierderile rămănând la -50%.

În ceea ce privește managerii de infrastructură, deși volumele au revenit aproape la normal în perioada martie-mai 2021, nu același lucru se poate spune despre venituri, care au rămas cu 10% mai mici comparativ cu a doua parte a anului 2020.

Veniturile și volumele tind să varieze aproximativ în aceeași proporție pentru majoritatea administratorilor de infrastructură, în afară de doi care au pierdut semnificativ mai multe venituri decât volume – aceste două companii sunt motivul decalajului prezentat în grafic. Acest lucru este legat de reducerile tarifelor de acces la infrastructură adoptate de anumite state membre.

CER salută decizia Comisiei Europene din iunie de prelungire a perioadei de referință a Regulamentului (UE) 2020/1429, care permite statelor membre să autorizeze administratorii de infrastructură să renunțe, să reducă sau să amâne taxele de acces și rezervare până la sfârșitul anului. Sectorul feroviar apreciază, de asemenea, aprobarea de către DG COMP a mai multor scheme de ajutor de stat care reduc taxele de acces la calea ferată.

Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul că pierderile estimate de venituri ale administratorilor de infrastructură par mult mai mari în statele membre în care au fost reduse taxele de acces la cale, ceea ce arată că este important ca reducerea sau renunțarea, pe baza Regulamentului 2020 / 1429, ar trebui să fie întotdeauna însoțită de compensarea statelor membre pentru pierderile financiare suferite de administratorii de infrastructură.