Home Automotive Care este impactul Fit for 55 asupra industriei auto din Europa?

Care este impactul Fit for 55 asupra industriei auto din Europa?

Care este impactul Fit for 55 asupra industriei auto din Europa?

Comisia Europeană a anunțat pe 14 iulie cel mai ambițios proiect la nivel global în materie de combatere a schimbărilor climatice.

Intitulat “Fir for 55”, pachetul legislativ privind energia și clima reprezintă planul UE de a atinge obiectivul de reducere a emisiilor cu 55% până în 2030 și de a dobândi neutralitatea din punct de vedere climatic până în 2050. Pachetul include 13 propuneri legislative, dintre care cinci sunt noi, iar opt reprezintă revizuiri ale unor legi deja existente.

Industria auto, unul dintre cele mai importante sectoare economice în UE, reprezentând aproximativ 7% din PIB-ul UE, este vizată în mod particular de către noile propuneri legislative. Comisia Europeană propune reducerea până la zero a emisiilor de CO2 provenite din vânzarea de noi mașini în interiorul blocului european până în 2035, ceea ce înseamnă interzicerea vânzării de mașini cu motoare diesel sau pe benzină de la acea dată. De asemeneaa, Comisia urmărește ridicarea pragului de reducere a emisiilor de CO2 de la 37,5% laa 55% până în 2030, cu penalități semnificative pentru producătorii de automobile care nu îndeplinesc obiectivul. Miscarea este văzută ca una esențială pentru punerea bazelor tranziției mobilitatea electrică la scară largă, la nivelul întregii UE.

Stabilirea unor standarde mai stricte privind emisiile de CO2 provenite de la automobile și camionete va accelera tranziția către o mobilitate cu emisii zero prin impunerea obligației ca nivelul mediu al emisiilor automobilelor noi să scadă cu 55 % în 2030 și cu 100 % în 2035, comparativ cu nivelurile din 2021. Prin urmare, toate autoturismele noi care vor fi înmatriculate începând cu 2035 vor avea emisii zero. Pentru a garanta faptul că, oriunde în Europa, conducătorii auto își vor putea încărca sau alimenta vehiculele de la o rețea fiabilă, Regulamentul revizuit privind infrastructura pentru combustibili alternativi va impune statelor membre obligația să extindă capacitatea de încărcare, aliniind-o la volumul vânzărilor de automobile cu emisii zero, și să instaleze stații de încărcare și alimentare la intervale regulate pe autostrăzile principale: la fiecare 60 km pentru încărcarea cu energie electrică și la fiecare 150 km pentru realimentarea cu hidrogen,” se arată în propunerea legislativă făcută publică de CE pe 14 iulie.

În plus, amendamentul propune stimularea inovației și investiții în tehnologiile ccu zero emisii în cadrul lanțului valoric al industriei auto.  “Deși sectorul auto a avut succes în dezvoltarea și fabricarea tehnologiilor avansate pentru motoarele cu combustie internă și comercializarea acestora la nivel mondial, trebuie să canalizeze din ce în ce mai mult investițiile în tehnologii cu emisii zero. În contextul global, industria auto din UE trebuie să fie un actor de prim rang în cadrul tranziție globală către mobilitate cu emisii zero. Propunerea este de utilizare a tehnologiilor neutre din punct de vedere al emisiiloor și va fi însoțită de măsuri de stimulare a utilizării combustibililor cu emisii zero și a infrastructurii de încărcare,” se mai arată în amendament.

Reacții negative din partea industriei auto

Propunerea atras deja o serie de reacții negative atât din partea unor state membre precum Franța sau Germania, cât și din partea asociațiilor reprezentative ale industriei și din partea producătorilor.

Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) consideră că propunerea Comisiei Europene de interzicere a comercializării autoturismelor noi diesel şi pe benzină începând din anul 2035 nu este o soluţie raţională. ”Interzicerea unei tehnologii nu este o soluţie raţională în acest stadiu”, a reacţionat Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). ”Toate opţiunile, inclusiv motoarele termice foarte eficiente, hibridele şi vehiculele alimentate cu hidrogen trebuie să joace un rol către neutralitatea climatică”, se arată într-un comunicat al asociației. Oliver Zipse, Președinte ACEA și CEO BMW, a cerut ”instituţiilor UE să se concentreze mai degrabă pe inovaţie decât pe impunerea sau interzicerea unei tehnologii anume”.

„Obiectivele climatice ambițioase necesită un angajament obligatoriu din partea tuturor părților implicate. Comisia Europeană a precizat astăzi foarte clar că Green Deal poate avea succes numai cu obiective obligatorii de accelerare a dezvoltării infrastructurii de încărcare și realimentare în toate statele membre. Acest lucru va fi esențial pentru a încărca milioane de vehicule electrice pe care producătorii auto europeni le vor aduce pe piață în următorii ani și pentru a oferi o reducere fără precedent a emisiilor de CO2 în sectorul transporturilor”, a explicat Oliver Zipse.

Acesta a declarat că în varianta actuală a propunerrii, ce impune un obiectiv și mai strict în ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2 până în 2030, cererea de piață pentru vehicule electrice trebuie să crească massiv într-un timp foarte scurt. „Fără eforturi semnificative din partea tuturor actorilor implicați – inclusiv statele membre și toate sectoarele implicate – obiectivul propus pur și simplu nu este viabil.”

În același timp, ACEA se arată foarte îngrijorată de faptul că obiectivele propuse au în vedere o infrastructură de încărcare subdimensionată, de doar 3,5 milioane puncte de încărcare. Potrivit calculelor recente ale Comisiei, o scădere suplimentară a emisiilor de CO2 ale autovehiculelor la -50% în 2030 ar necesita aproximativ 6 milioane de puncte de încărcare publice.

MAHLE critică impunerea unei tehnologii pentru atingerea neutralității climatice

Și producătorul german de componente auto MAHLE, prezent cu operațiuni și în România, s-a declarat nemulțumit de propunerea Comisiei Europene. Deși protecția climatică este un element cheie în conturarea viitorului mobilității și compania salută inițiativa Comisiei Europene de a defini o cale către atingerea neutralității climatice, MAHLE consideră că propunerile făcute nu mențin echilibrul necesar între protecția mediului, tehnologie și ocuparea forței de muncă. „Indicarea unei anume tehnologii este în contradicție cu principiile pieței libere și ale concurenței. Această abordare va pune în pericol crearea de valoare și, în ultimă instanță, ocuparea forței de muncă în Germania și Europa ”, spune Michael Frick, director financiar al grupului MAHLE și președinte al Consiliului de administrație al grupului (interimar).

„MAHLE continuă cu transformarea sa tehnologică și structurală cu determinare și consecvență”, subliniază Michael Frick. În prezent, 60% din vânzările grupului nu depind de vânzările de motoare cu combustie internă pentru vehiculele rutiere. Furnizorul de componente auto cu sediul în Stuttgart se angajează să utilizeze un mix de tehnologii neutre pentru viitor: sisteme de acționare electrică, celule de combustibil și motoare inteligente și durabile cu ardere internă, care funcționează pe combustibili nefosili.

Pachetul legislativ urmează să fie negociat cu statele membre şi cu Parlamentul European, proces care ar putea dura aproape doi ani, relatează Reuters.