Home Intermodal Transportul intermodal are nevoie de acţiuni coordonate la nivel european

Transportul intermodal are nevoie de acţiuni coordonate la nivel european

Transportul intermodal are nevoie de acţiuni coordonate la nivel european

În Europa, certitudinea că este nevoie de o amprentă intermodală robustă, este mai puternică decât oricând. Deși va fi nevoie de multă muncă pentru a atinge dezideratele industriei, primii pași au fost făcuţi, iar viitorul pare promiţător.

Sau, cel puţin așa au concluzionat liderii sectorului de transport intermodal prezenţi la ediţia din 2020 a European Intermodal Summit, care a avut loc pe 27 octombrie.

Subiectele abordate s-au concentrat pe provocările cu care se confruntă acest segment: infrastructură, sustenabilitate, trecerea de la transportul rutier la cel feroviar și au punctat necesitatea unei coordonări la nivel european între legislatori, operatorii din sectorul privat și asociaţiile de profil pentru dezvoltarea viitoare a sectorului. Mulţi dintre factorii de decizie prezenţi la eveniment au subliniat importanţa trecerii către transportul intermodal și modul în care Europa poate îndeplini acest obiectiv pe termen scurt.

Ralf-Charley Schultze, președinte al UIRR a explicat că transportul intermodal nu este atât de complex pe cât sună și că intermodalitatea este ceva ce poate fi atins ușor, cu condiţia să existe o viziune comună și să fie luate anumite măsuri.

István Újhelyi, Prim Vice- Președinte al Comisiei pentru Transport din cadrul Parlamentului European a afirmat: “Este nevoie să creștem considerabil transportul intermodal pentru a reduce efectele negative ale utilizării exclusive a transportului rutier. Cetăţenii europeni cer ca transportul de marfă să fie mai curat și să nu folosim doar transportul rutier.”

Reprezentanţii companiilor din domeniul transportului feroviar și intermodal au punctat nevoia de soluţii agreate la nivel european și nu reglementări naţionale. Infrastructura de transport cu parametrii tehnici necesari și soluţiile de digitalizare, așa cum sunt recomandate în cadrul eFTI (Electronic Freight Transport Information – regulamentul (UE) 2020/1056 privind informaţiile electronice referitoare la transportul de mărfuri), sunt esenţiale. Companiile de transport vor avea nevoie de acces adecvat la această infrastructură.

De asemenea, în cadrul evenimentul a fost confirmat faptul că pe lângă revizuirea reglementării referitoare la coridoarele de transport feroviar de marfă și a recomandărilor TEN-T, Comisia Europeană va prezenta o nouă propunere pentru Directiva de Transport Combinat la începutul anului 2022.

În cadrul conferinţei European Intermodal Summit 2020, care anul acesta a avut loc în mediul online, Michail Stahlut, CEO al operatorului feroviar Hupac, declara că “Europa are nevoie de o dietă low-carb”. Acesta nu se referea la o dietă alimentară, ci la decarbonizarea transportului, unul dintre principalele obiective ale sectorului de transport intermodal în Europa.

“Intermodalitatea este unul dintre pilonii principali ai strategiilor sustenabile”, a declarat Adina-Ioana Vălean, Comisarul European pentru transport în sesiunea de deschidere a evenimentului, punctând că o serie de măsuri critice ce includ reducerea distanţelor pentru transportul rutier, digitalizarea, investiţii în infrastructura de terminale și modernizarea reglementărilor privind tarifele pentru transportul rutier, trebuie implementate cât mai curând posibil.

“Cresterea ponderii transportului intermodal este un obiectiv fezabil pe care îl împărtășim cu toţii,“ a concluzionat în discursul de închidere a evenimentului Magda Kopczynska, director al DG Move. Comisia Europeană analizează o serie de măsuri, pornind de la investiţii, la noi pachete legislative și la promovare și transparenţă pentru a sprijini îndeplinirea acestor obiective.