Home Intermodal Transportul intermodal în scădere în Germania: probleme politice și economice amenință sectorul

Transportul intermodal în scădere în Germania: probleme politice și economice amenință sectorul

Transportul intermodal în scădere în Germania: probleme politice și economice amenință sectorul

Transportul combinat (intermodal) din Germania se află în declin, avertizează Asociația Germană de Transport (VDV). După ani de creștere constantă, problemele politice și economice amenință acest sector.

Potrivit VDV, transportul combinat a crescut cu o rată anuală de aproximativ 4% între 2009 și 2022, ajungând de la 80 la 124 de milioane de tone de marfă. Totuși, această tendință s-a inversat în 2023, când volumul transportat a scăzut la 113 milioane de tone.

Asociația identifică două cauze principale: factorii economici și cei politici. Economia în declin, combinată cu tarifele americane, generează surplus de capacitate pe șosele, ceea ce face transportul rutier mai atractiv decât cel feroviar.

Din punct de vedere politic, situația transportului intermodal în Germania poate fi văzută ca o problemă auto-provocată. „Incertitudinile legate de infrastructura feroviară sunt în prezent prea mari și au depășit punctele critice. În special, costurile suplimentare generate de ocolirea șantierelor importante și tarifele excesiv de mari pentru accesul pe calea ferată reprezintă obstacole majore. Ele determină ca marfa să fie transportată pe șosea, în loc de cale ferată”, a explicat vicepreședintele VDV, Joachim Berends.

VDV subliniază necesitatea unei reforme fundamentale a sistemului de tarife pentru accesul pe calea ferată. „Fără tarife competitive, transportul feroviar de marfă riscă să piardă cotă de piață – ceea ce ar fi un recul economic semnificativ”, a avertizat vicepeședintele VDV. În plus, sunt necesare compensări corecte pentru traficul deviat, suspendarea taxelor de anulare începând din 2026 și scutirea completă a transportului feroviar de marfă de impozitele și accizele energetice.

În timp ce VDV evidențiază surplusul de capacitate pe șosele, alți experți subliniază că transportul rutier european operează aproape la capacitate maximă. Calea ferată ar putea ajuta la reducerea presiunii asupra camioanelor, dar nu reprezintă o soluție rapidă pe termen scurt.