Home Logistics Green Logistics Viitorul în retail este sustenabil

Viitorul în retail este sustenabil

Viitorul în retail este sustenabil

…Sau mai degrabă, succesul afacerilor în retail în viitor rezidă în sustenabilitate. Pe măsură ce generaţiile de consumatori se schimbă, iar cei mai tineri, în special, caută mărci care să se alinieze cu propriile valori, aceștia pun presiune pe companii să devină mai sustenabile, mai conștiente de impactul pe care îl au, nu doar asupra mediului, ci și asupra societăţii.

Consumatorii apreciază autenticitatea și vor alege sa cumpere de la companii care promovează transparenţa, sunt responsabile pe tot lanţul de aprovizionare și în toate operaţiunile business-ului și nu se limitează doar la domeniul ambalajelor sau al materialelor din care sunt realizate produsele.

Pentru retaileri și brand-uri, în general, este imperativ să cultive practici sustenabile care depășesc nu doar pentru a proteja mediul, ci și pentru continuitatea businessului. In Romania, subiectul sustenabilităţii este deja de câţiva ani o constantă pe agenda retailerilor și parte integrantă a strategiei de creștere a acestora, iar anul 2020 a demonstrat că, mai mult ca oricând, este nevoie de dezvoltare durabilă. Dezvoltarea relaţiilor cu furnizorii locali, reducerea impactului asupra mediului, introducerea de ambalaje sustenabile si implicarea în comunităţile locale sunt principalele aspecte asupra cărora se concentrează marile reţele de retail.

PENNY anunţă investiţii de peste 19 milioane euro în sustenabilitate în următorii trei ani

PENNY, parte a grupul german REWE a anunţat recent că în următorii trei ani va investi în România 19,5 milioane de euro în sustenabilitate, urmărind consolidarea iniţiativelor din cadrul celor patru piloni: dezvoltarea de produse locale, protejarea mediului, susţinerea angajaţilor și implicarea în comunităţi. Retailerul își ia angajamentul ca, în următorii trei ani, 60% din sortiment să fie produs în România, ingredientul principal să fie fabricat n România, iar procesarea intermediară să fie și ea realizată local. Noua abordare strategică la nivel de sortiment este continuarea firească a rebranding-ului anunţat în luna iulie, când discounter-ul a accentuat importanţa provenienţei românești pentru produsele din magazine, dar și a mărcilor proprii realizate preponderent în România.

85% dintre furnizorii cu care compania colaborează sunt din România, iar 65% din produsele alimentare comercializate au provenit de la producători români.

Modelul LIDL de responsabilitate

LIDL a publicat cel de-al treilea raport de sustenabilitate în România, retailerul german fiind un promotor al practicilor sustenabile și al implicării în comunităţile locale.

Modelul Lidl de responsabilitate urmărește patru arii cheie: resurse, lanţul de aprovizionare, operaţiuni și procese, clienţi. Referindu-ne strict la lanţul de aprovizionare și logistică, trebuie menţionat faptul că în perioada 1 martie 2019-29 februarie 2020, Lidl a facilitat exportul produselor românești în valoare de 59 milioane de euro, dublu faţă de anul anterior. Peste 80% din cei 9.200 de furnizorii de bunuri și servicii ai Lidl, sunt din România, cu o creștere de 11% faţă de anul anterior.

De asemenea, mai mult de 80% din cantitatea de fructe și legume din Piaţa Lidl, în vârf de sezon din perioada de raportare, provine de la producători români. În 2019,79% dintre camioanele care au transportat marfa către magazinele LIDL au fost echipate cu motoare Euro 5 și Euro 6, în creștere cu 8% comparativ cu 2018.

De asemenea, distanţa medie între magazin și depozit, care acum este de 114 km, a scăzut cu 2%. Totodată, peste 37.000 tone de deșeuri au fost trimise către centrele de reciclare, cu 21% mai multe decât în 2018.

Retailerul a încheiat testul-pilot pentru platforma-software Quintiq pentru planificarea și rutarea curselor.

Platforma a fost utilizată cu succes la la depozitele sale din Chiajna și Nedelea, urmând ca preluarea ei să se facă treptat și în celelalte sedii regionale. Quintiq va ajuta la planificarea eficientă a încărcării camioanelor, la calculul numărului minim de descărcări în magazine, la reducerea timpilor de așteptare pentru transportatori și va facilita accesul direct la costurile de transport. Calculând corect numărul minim de livrări și având un profil de timp (în funcţie de valorile de trafic înregistrate la anumite ore de livrare), va fi redus numărul de kilometri parcurși, dar și nivelul de emisii generate.

Lidl România s-a angajat ca, până în anul 2025, să reducă cu 20% cantitatea de plastic din ambalajele produselor marcă proprie și să ia măsuri astfel încât toate ambalajele produselor marcă proprie să fie în proporţie maximă posibilă reciclabile.

dm drogerie markt – staţii de reumplere pentru detergenţi

În cazul dm drogerie markt, una dintre cele mai populare mărci în Germania, sustenabilitatea este pilonul central al filozofiei sale de business și se regăsește în toate operaţiunile companiei, inclusiv în lanţul logistic. În 2020, dm a primit premiul de sustenabilitate al Asociaţiei Germane de Logistică BVL pentru proiectul de automatizare al centrului său de distribuţie din Wustermark, compania subliniind importanţa acestei investiţii în creșterea sustenabilităţii companiei și a competitivităţii. În România în acest an, acţiunile de sustenabilitate ale companiei s-au îndreptat către angajaţi, dm oferind în perioada stării de urgenţă prime care au însumat 325.000 lei. De asemenea, compania își propune să lanseze dm-Lernwelt, o platforma de e-learning, care are ca scop accesul angajaţilor la diferite tipuri de training-uri și informaţii. Responsabilitatea la nivel de sortimentaţie rămâne unul dintre factorii diferenţiatori ai dm faţă de competiţia sa. Compania pune la dispoziţia clienţilor o gamă variată de produse sănătoase, ecologice și durabile. În ultimii ani microparticulele din plastic au fost înlocuite cu materii prime naturale și regenerabile. Produsele care au ambalaj sau conţinut ecologic sunt întotdeauna semnalate pe etichete, la raft și în campanii dedicate.

Începând cu 2021, dm va lansa o staţie de reumplere pentru detergenţi. Proiectul a fost testat cu succes în Austria (2018) și Cehia (2019). Obiectivul este de a reduce semnificativ consumul de plastic. Folosind containere reutilizabile, deșeurile din plastic pot fi reduse cu până la 60%, declară compania.