Home Automotive Viziunea Dacia: logistică integrată și soluţii „win-win” cu furnizorii

Viziunea Dacia: logistică integrată și soluţii „win-win” cu furnizorii

Viziunea Dacia: logistică integrată și soluţii „win-win” cu furnizorii

România a intrat în 2013 în clubul „select” al ţărilor producătoare cu un cuvânt important de spus în industria auto mondială. Producţia de automobile a depășit 400.000 de vehicule anul trecut, în creștere cu 22% comparative cu 2012.

Ce schimbări a adus această creștere în supply chain-ul celui mai important producător român de automobile, Dacia, modelul logistic abordat de Direcţia Logistică Dacia pentru optimizarea stocurilor și reducerea costurilor, dar și despre noile tendinţe în industria auto într-un interviu cu domnul Ştefan Gaibu, director Direcţia Logistică Dacia.

Intermodal&Logistic: Ce provocări a adus creşterea producţiei în 2013, atât pentru Direcţia Logistică Centrala Dacia, cât şi pentru furnizorii săi?

Ștefan Gaibu: Creşterea producţiei Uzinelor Dacia de la Mioveni a fost progresivă pe parcursul ultimilor ani, în coerenţă şi cu răspunsul capacitar al furnizorilor, ceea ce ne-a ajutat să adoptăm în etape soluţii logistice alternative. Organizarea foarte strictă a fiecărei activitaţi ne-a permis să susţinem acest efort.

Intermodal&Logistic: Optimizarea costurilor şi reducerea stocurilor au devenit imperative odată cu apariţia crizei economice. Cum au modelat aceste cerinţe supply-chain-ul Renault România?

Ștefan Gaibu: Odată cu apariţia crizei economice, am fost obligaţi să fim extrem de atenţi la generarea de „free cash flow”, de unde şi presiunea exercitată pentru optimizarea stocurilor în rulaj. Activitatea de logistică a susţinut din plin acest efort. Adoptarea de soluţii „win-win” cu furnizorii a permis optimizarea stocurilor cu aproximativ 14% în 2013, comparativ cu 2012.

Intermodal&Logistic: Care este modelul logistic abordat de către Direcţia Logistică Dacia pentru a asigura o coordonare perfectă a operaţiunilor şi pentru optimizarea proceselor interne şi externe în cadrul Uzinei Dacia Mioveni?

Ștefan Gaibu: Cuvântul cheie este logistica integrată. Întrepătrunderea unor fluxuri atât de complexe nu poate fi susţinută operaţional fără o gestiune logistică integrată la nivel de platform Dacia şi în transvers cu activitatea de logistică Renault-Nissan.

 

Intermodal&Logistic: Cum vă influenţează activitatea infrastructura sub-dezvoltată, nu doar cea rutieră, ci şi cea feroviară şi portuară?

Ștefan Gaibu: Ca efect al crizei economice, acţiunile de optimizare au impus crearea de sinergii în activităţile Dacia Renault și Nissan. De exemplu, multe dintre uzinele Nissan sunt situate în porturi, tocmai pentru a facilita activităţile de logistică. Platforma industrială Dacia este situată la aproximativ 400 de km de portul Constanţa, respectiv la aproape 400 de km de granite de Vest a României. În acest context, sigur că infrastructura de transport slab dezvoltată, atât pe plan rutier, cât şi feroviar, are impact asupra activităţilor noastre. Acest lucru se reflectă în mod direct în fiabilitatea mijloacelor de transport, punctualitatea lor, calitatea produselor livrate, toate cu efect în costuri, în cele din urmă. Bineînţeles şi cu impact în acţiunea de minimizare a stocurilor rulante, care presupune gestionarea transportului „la timp”.

Ca şi imagine a fluxului rutier Mioveni – graniţa de Vest şi retur, avem săptămânal aproximativ 1.800 de camioane Dacia la care se adaugă aproape 400 de camioane care deservesc furnizorii Dacia. Un flux extrem de intens care străbate Valea Oltului şi care asigură un timp de transit de aproape 9 ore, fluctuant, în funcţie de perioada zilei şi variaţia de trafic. Pentru o distanţă asemănătoare, în ţările din Vest, timpul de tranzit este de circa 6 ore, fără a mai evoca reviziile frecvente necesare la mijloacele de transport, respectiv riscul de deteriorare marfă.

 

Anul 2013 a fost primul an în care expediţiile feroviare de vehicule au depăşit expediţiile rutiere de vehicule.  Numărul de trenuri care sosesc/se expediază în/din Dacia este în medie de 33 (care transportă materii prime, piese şi vehicule). Acestea sunt operate săptămânal pe o singură linie feroviară de legătură Dacia la infrastructura naţională. Acest lucru presupune o organizare şi reactivitate exemplară împreună cu furnizorii de transport, pentru a putea gestiona activitatea fără risc de blocaj. Toate acestea, în condiţiile în care la Curtici, nodul feroviar principal de ieşire din ţară, sunt în plină desfăşurare lucrări de modernizare a infrastructurii feroviare care penalizează additional timpul de tranzit feroviar (aproximativ 28 de ore Mioveni –Curtici, ceea ce afectează rotaţia mijloacelor în flux).

O parte importantă a fluxului de expediţii vehicule Dacia se derulează prin intermediul portului Constanţa (în 2013, 95.576 de vehicule au fost exportate pe acest flux, dintr-un total de 343.643 vehicule expediate).

În ultimii ani, creşterea volumului exportului prin portul Constanţa a condus la integrarea în fluxul de transport maritim al navelor care pot transporta 3.000-4.000 de vehicule, nave care au un pescaj mare şi nu au putut fi accommodate în terminalul RO-RO din portul Constanţa – Sud Agigea, ceea ce a necesitat de asemenea modificări în organizarea activităţii portuare. Datorită competenţelor echipelor, am reuşit să gestionam corespunzător riscurile şi să asigurăm creşterile pe fluxurile logistice. Vom lucra în continuare pentru optimizarea acestor fluxuri, având în vedere modernizarea diverselor trasee feroviare în parcurs naţional, respectiv finalizarea lucrărilor de modernizare la Curtici, cât şi demararea studiilor de fezabilitate pentru autostrada Piteşti-Sibiu.

Intermodal&Logistic: Câteva date statistice referitoare la activitatea Direcţiei Logistică Dacia (număr săptămânal/lunar de camioane, trenuri, containere cu produse finite care pleacă de pe platforma de la Mioveni, volum expediţii şi recepţii în 2013 şi primul trimestru din 2014)

Ștefan Gaibu: Activitatea Direcţiei Logistice Centrale se centrează pe respectarea termenelor angajate în aprovizionarea celor două Uzine Dacia – Vehicule şi, respectiv, Mecanica şi Şasiuri situate pe platforma industrială de la Mioveni: 1.500 de camioane şi 4 trenuri /săptămână) asigurarea fluxurilor de import şi expediţie prin centrul logistic, ILN (International Logistic Network – cel mai mare centru logistic de acest tip din lume), pentru 16 uzine Renault-Nissan în lume: aproximativ 150 de camioane şi 10 trenuri containere (Hamburg, Rusia, Constanţa)/săptămână. În anul 2013 au fost expediate din Centrul Logistic de Expediţii Vehicule Dacia 343.643 vehicule, în mix de 23.716 camioane şi 690 trenuri către reţeaua de comercializare din România (65 de concesionari) şi la internaţional, pentru clienţi din 73 de ţări.

Intermodal&Logistic: Care sunt cele mai importante tendinţe globale cu impact major asupra industriei automotive?

Ștefan Gaibu: Globalizarea. Vorbim de implantarea producătorilor pe pieţele emergente, fie direct, fie prin parteneriate strategice la nivel naţional. Avem exemplul Chinei, prima piaţă a lumii în 2014, cu peste 20 de milioane de vehicule previzionate, unde competiţia este acerbă. Urmează Rusia, India, Brazilia. În completarea acestui trend ar fi platformele modulare la nivel de producător, ceea ce generează reducerea diversităţii şi deci controlul strict al costurilor de producţie. La nivel de Alianţă Renault-Nissan avem un avantaj major, respectiv consolidarea şi accelerarea sinergiilor între Renault şi Nissan, în ceea ce priveşte activitatea de logistică, fabricaţie şi nu numai.

 

Continutul acestui articol este restrictionat. In cazul in care sunteti abonat al Intermodal&Logistic va rugam introduceti numele de abonat si parola in zonele de mai jos. In cazul in care doriti sa va abonati va rugam sa completati cererea din pagina CUM MA ABONEZ

Existing Users Log In