Black Friday 2022: Cum va evolua numărul de livrări. Ce spun curierii?
În plină campanie de Black Friday 2022, unii comercianţi online au început deja să oferteze produse la reduceri, motiv pentru care şi activitatea din depozitele curierilor s-a intensificat. Pe un final de an inflaţionist, în care românii par mai preocupaţi de facturile la curent şi gaze, estimările de creştere pentru comerţul electronic din România se păstrează în marja de 10%, exact ca şi anul trecut.
Raportat la evoluţia anuală, în mod cert volumele sunt mai mari faţă de 2021, însă ultimele 2 luni din an sunt decisive pentru jucătorii din industrie, fie că vorbim de magazine online sau curieri, cei care reprezintă, de fapt, barometrul pieţei de e-commerce. Am dorit, aşadar, să aflăm cum se pregătesc şi ce previziuni au principalii jucători din piaţa locală de curierat privind Black Friday 2022. Le-am adresat câteva întrebări şi publicăm mai jos răspunsurile.
Intermodal & Logistics: Ce cifre aţi luat în calcul din punct de vedere al scenariilor privind volumele livrate pe care le-aţi parcurs cu principalii clienţi?
Cornel Morcov, Chief Commercial Officer FAN Courier:
În acest an estimăm o creștere de 10-15% a livrărilor, comparativ cu anul trecut. În actualul context economic, ne așteptăm să vedem o creștere a vânzărilor pe zona de bunuri de larg consum și mai puțin pe categoria de produse cu ciclu lung de viață.
Andreea Radu, Marketing Director Cargus:
Conform analizelor noastre, pentru ediția de anul acesta estimăm o creștere de aproximativ 25% față de 2021 a coletelor procesate.
Elena Stoica, Chief Commercial Officer Sameday:
Ne așteptăm ca numărul comenzilor din această perioadă să crească direct proporțional cu rata de creștere a e-Commerce-ului în total retail. Discutăm despre aproximativ 10% în plus față de anul trecut la nivelul întregii piețe și o dublare a volumelor din perioadele obișnuite de peste an.
Cum vedeţi această ediţie de Black Friday comparativ cu ediţiile anterioare, din punct de vedere al investiţiilor pe care le-aţi făcut?
Cornel Morcov, Chief Commercial Officer FAN Courier:
Clienții noștri au investit în stocuri de marfă și în campanii de marketing, de aceea mizăm pe o creștere a volumelor de Black Friday. Noi ne-am pregătit din timpul anului pentru acest eveniment, am investit în flotă și în oameni, am extins și eficientizat tehnologic HUB-urile pe care le avem pe teritoriul țării, am introdus posibilitatea plății cu cardul la livrare, am lansat rețeaua de lockere – toate acestea având ca scop principal eficientizarea livrărilor și scurtarea timpilor de livrare, astfel încât să satisfacem toate nevoile clienților.
Andreea Radu, Marketing Director Cargus:
Edițiile din ultimii doi ani rămân de referință, atât pentru jucătorii din ecommerce, cât și pentru noi, curierii, cu creșteri importante de volume livrate. Însă, chiar dacă suntem într-un context diferit, credem că Black Friday rămâne un eveniment important pentru întreaga industrie și estimăm că își va continua tendința de creștere și anul acesta.
Foarte important, pregătirile pentru un astfel de eveniment încep cu câteva luni înainte. Ne dorim să oferim cumpărătorilor o experiență bună, alături de partenerii noștri – comercianții, așa că am făcut câteva investiții consistente. De exemplu: am mărit cu aproximativ 500 numărul curierilor și l-am crescut cu 15% pe cel al sortatorilor din depozite. De asemenea, pentru transportul coletelor de la depozitele clienților în hub-urile noastre am suplimentat cu 50 numărul camioanelor, așa încât să creștem eficiența livrărilor. Mai mult, de-a lungul acestui an am investit în deschiderea de noi depozite în București, Constanța și Oradea, care măresc semnificativ capacitatea de procesare, dar și în modernizarea unora deja existente.
Elena Stoica, Chief Commercial Officer Sameday:
Fiecare ediție Black Friday a fost diferită pe fondul expansiunii companiei, a investițiilor și a extinderii portofoliului de clienți. După campaniile de Black Friday în Sameday extragem lecții, evaluăm cum au mers lucrurile și aplicăm concluziile în pregătirea următoarelor campanii, pentru a deschide noi oportunități pentru clienții și partenerii noștri.
În ceea ce privește volumul de comenzi, și anul acesta va rămâne corelat direct cu evoluția e-commerce-ului, zonă pe care Sameday își concentrează cea mai mare parte a activității. Dacă în prima parte a anului s-a observat o scădere a comenzilor online pe baza conflictului din Ucraina, după luna mai comerțul online a dat semne de redresare, depășind aceleași perioade ale anului trecut. Premisele sunt pozitive.
Având în vedere potențialul de dezvoltare al e-commerce-ului autohton și dinamica sezonului de vârf de reduceri, am pregătit acest moment cu investiții în tehnologie și resurse care să ne ajute să creștem capacitatea de sortare și livrare, oferind, în același timp, o experiență de consumator îmbunătățită constant. Pentru a susține creșterea preconizată, anul acesta investim 50 de milioane de euro.
Care credeţi că vor fi ponderile între metodele de livrare alese de consumatorii finali, dar şi metoda de plată aleasă?
Cornel Morcov, Chief Commercial Officer FAN Courier:
Și în acest an, „home delivery” va fi principala metodă de livrare aleasă de clienții destinatari, fiind în continuare preferata românilor, poate și ca un reflex rămas din timpul pandemiei. Odată cu extinderea rețelei FANbox şi Collect Point, observăm că și aceste metode sunt din ce în ce mai căutate. Ne așteptăm, așadar, ca pe măsură ce extindem rețeaua de lockere FANbox, să vedem cum această metodă de livrare urcă în preferințele clienților noștri, ca urmare a gradului ridicat de flexibilitate pe care îl oferă. În ceea ce privește plățile, plata ramburs primează, dar și numărul comenzilor preplătite este în creștere.
Andreea Radu, Marketing Director Cargus:
Livrarea „door-to-door” rămâne soluția cu ponderea cea mai mare, este o realitatea a întregii piețe. Însă observăm o creștere importantă și în zona soluțiilor alternative de livrare, o consecință a creșterii ofertei și a mobilității clienților, care generează schimbarea comportamentului de consum.
Creșterea ratei de adopție a opțiunilor de livrare alternative este un efort pe termen lung, de educare și de creștere a ratei de adopție, dar este un pariu pe care suntem dispuși să îl facem în beneficiul tuturor jucătorilor de pe piață. Mai mult, cu ajutorul aplicației Cargus Mobile, clienţii finali pot redirecționa un colet către un alt punct de preluare. În același timp, pentru comercianți opțiunile de livrare alternative vin cu multiple beneficii, eficiența fiind unul dintre ele. Anul acesta am investit masiv în creșterea rețelei de puncte partenere SHIP & GO și în lansarea rețelei de lockere Cargus. Suntem, în acest moment, la peste 1.000 de astfel de puncte în toată țara și foarte curând vom depăși 2.500.
Elena Stoica, Chief Commercial Officer Sameday:
În acest moment jumătate dintre trimiterile Sameday merg către easybox. Ne așteptăm ca acest procent să fie depășit de Black Friday, având în vedere extinderea prezentă a rețelei easybox, care acoperă 333 localități din țară, a amplasării de lockere în proximitatea celor mai importante zone de interes, și, mai ales, datorită atractivității serviciului. Easybox a devenit un standard de livrare care are o evoluție pozitivă constantă în preferințele clienților magazinelor online. În măsurătorile noastre am văzut o creștere de 7% de la un val de cercetare la altul privind impactul existenței serviciului în decizia de cumpărare. La jumătatea acestui an, pentru 67% dintre consumatorii online, existența serviciului easybox ca modalitate de livrare reprezenta un criteriu de selecție al magazinului online de la care cumpără.
În ultimele șase luni ale acestui an metoda de plată preferată de români a fost prepay, plata ramburs ocupând locul secund cu un procent de 45%, în scădere de la o lună la alta. Dintre clienții care au optat pentru livrarea de tip „home delivery“, 59% au ales plata cash la curier, în timp ce 25% dintre comenzile de la easybox au fost achitate cu cardul, la ridicare.
Pe fondul unor problemelor de transport în supply chain-ul global, aţi preluat din stocul clienţilor?
Cornel Morcov, Chief Commercial Officer FAN Courier:
În lunile septembrie și octombrie, pe fondul campaniei de reduceri de Black Friday şi a venirii sărbătorilor de iarnă, atunci când se înregistrează un boom de vânzări, magazinele online pregătesc stocuri mai mari în depozitele de fulfillment. În restul anului, stocurile se actualizează în funcție de vânzări sau pe baza previziunilor pe care și le fac magazinele. Nu am sesizat, în acest an, o creștere semnificativă față de alți ani în cererea de depozitare a produselor.
Elena Stoica, Chief Commercial Officer Sameday:
Sameday nu oferă serviciul de fulfillment. Cu toate acestea, suntem aproape de clienții noștri, mai ales în această perioadă. Echipele noastre sunt pregătite să ofere suport extins față de o perioadă normală a anului, consiliem îndeaproape retailerii și le oferim materiale și instrumente menite să îi ajute să gestioneze ușor un număr mare de comenzi. Un exemplu este plug-in-ul de easybox, dezvoltarea software pusă la dispoziția clienților noștri anul acesta pentru a-i ajuta în integrarea serviciului.
Cornel Morcov, Chief Commercial Officer FAN Courier:

