Home Companii CEVA Logistics – excelenta in operatiuni

CEVA Logistics – excelenta in operatiuni

In cei 6 ani de existenta pe piata din Romania, CEVA Logistics a devenit sinonimul excelentei in operatiuni, compania reusind sa impuna la nivelul pietei din Romania noi standarde si concepte inovatoare precum VMI (Vendor Management Inventory) sau aplicarea metodei LEAN in logistica.

La nivel international, CEVA Logistics a luat nastere in 2007 prin fuziunea a doua mari companii, cu expertiza de zeci de ani in domenii complementare: TNT Logistics si Eagle Global Technology EGL si care impreuna au creat o organizatie mult mai puternica.

CEVA a devenit astfel un integrator de servicii logistice la nivel mondial, avand capacitatea de a asigura toate serviciile necesare de la un capat la altul al lantului de aprovizionare, productie si distributie, specializat in domenii precum automotive, telecomunicatii, industrie si energie si retail, portofoliul de clienti fiind echilibrat.

In Romania, activitatea CEVA Logistics a demarat in 2007, compania aflandu-se in plina expansiune, dezvoltand permanent portofoliul de clienti si activitati. Spatiile de depozitare CEVA Logistics in Romania, la momentul actual, insumeaza peste 55.000 mp in mai multe locatii din tara, unde compania deserveste clienti importanti din telecomunicatii, automotive sau industrie.

Domnul Cristian Ofiteru, Country Manager CEVA Logistics Romania ne-a oferit informatii despre ce inseamna excelenta in operatiuni in filozofia CEVA si cum se obtine aceasta excelenta, dar si despre activitatile CEVA in Romania si strategia de dezvoltare.

Intermodal&Logistic: Cum se prezinta piata de logistica din Romania comparativ cu pietele din jur?

Cristian Ofiteru: Nu este inca o piata matura din punct de vedere al conceptului de supply chain si logistica. Am imprumutat foarte mult din afara datorita companiilor multinationale care au venit si au deschis activitati aici, dar inca nu ne-am maturizat. Pentru a atinge un anumit nivel de performanta si a livra servicii de calitate presupune anumite costuri, iar multe companii din Romania inca nu sunt pregatite pentru acest lucru.

I&L: Care este strategia CEVA Romania si obiectivele companiei pentru 2013?

C.O: Daca in 2012 am fost mai mult tactici, implementand anumite proiecte, cum ar fi cel de inchidere a fabricii Nokia sau deschiderea diviziei de freight, unde am alocat resurse importante, anul acesta activitatea este mai strategica, orientata spre stabilizare, mentinere si dezvoltare a portofoliului de clienti existent.

Obiectivul este unul destul de provocator. In 2012 am deschis divizia de Freight si am preluat activitatile de la agentul local care se ocupase pana atunci de acest segment de activitate si am avut un real succes. Toate operatiunile au fost transferate in conditii optime si am pastrat 85% din portofoliul de clienti existent, ceea ce este o mare realizare. In 2013 ne-am propus sa crestem cu 30% activitatea diviziei de freight management si sa mentinem activitatea pe partea de Contract Logistic la nivelul anului trecut, cu o usoara crestere, pana in 5%.

Bineinteles, ar putea exista oportunitati in piata de a avea noi clienti, dar in acest moment piata este foarte linistita, nu am remarcat schimbari care sa aiba impact semnificativ asupra operatorilor logistici. Si cred ca si potentialii clienti nu au in plan o schimbare anul acesta.

I&L: CEVA este o companie care nu detine active, prin urmare pentru activitatea de transport apelati la serviciile companiilor de transport. Care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca companiile de transport partenere CEVA?

C.O: Pe partea de transport lucram in regim de forwarding, cu diversi transportatori din Romania, dar si din strainatate, pentru a asigura serviciile necesare pe piata din Romania.

CEVA are un sistem integrat de management 9001 si 14001 pe mediu, iar toti furnizorii care ofera servicii sau cu care suntem in colaborare sunt evaluati. Avem implementat un sistem de evaluare din punct de vedere al performantei operationale, din punct de vedere al performantei si stabilitatii financiare si din punct de vedere al respectarii cerintelor de mediu si al programelor de imbunatatire a serviciilor.

I&L: Ce inseamna excelenta in operatiuni si care sunt pasii de urmat pentru a atinge acest obiectiv?

C.O: CEVA Logistics este, si la nivel global si la nivel local, o companie care isi doreste excelenta in operatiuni.

Pentru a obtine acest lucru, pe segmentul de Contract Logistic, a fost implementat in cadrul companiei la nivel global un program de imbunatatire continua, care are la baza principiile metodologiei LEAN Manufacturing transferate in LEAN Logistics.

Conceptul de LEAN este o metodologie de identificare si eliminare a pierderilor dintr-un proces, un sistem, o organizatie aliniind procesul la cerinta clientului, utilizand diverse instrumente de analiza.

Principiul care sta la baza procesului de imbunatatire continua este acela ca tindem catre perfectiune, suntem constienti ca nu putem atinge perfectiunea, dar realizand pasi mici in aceasta directie si incercand sa facem lucrurile mai bune, mai rapid, la un nivel de calitate mai inalt, cu costuri mai mici pentru client si protejand mediul, in fiecare zi suntem mai aproape de acest deziderat.

Astfel, fiecare site, fiecare companie este evaluata pe baza unor criterii din punct de vedere al operatiunii, calitatii, relatiei cu clientii, performantei financiare, performantei de mediu, sigurantei si sanatatii si imbunatatirii continue, existand patru trepte de clasificare-Basic, Development, Advanced si Show-Case. In Europa, avem in Polonia un site care se ridica la nivelul de Show-Case, iar in Romania unul din site-urile noastre se afla la nivelul de Advanced.

Pentru divizia de freight management, tot din dorinta de a atinge excelenta, avem implementat un serviciu de customer management, pus la dispozitia clientilor 24/7, iar prin intermediul acestui serviciu, orice intrebare a clientilor primeste raspuns in maxim 2 ore. Mai mult decat atat, incercam sa avem o atitudine proactiva si sa oferim dincolo de servicii, consultanta, incercam sa aflam ce nevoie de transport are clientul respectiv si sa-i oferim o solutie mai eficienta din punct de vedere al costurilor si timpului. Acesta este primul pilon al activitatii CEVA si tine de componenta umana, pentru ca excelenta in operatiuni nu se poate realiza fara oameni.

Cel de-al doilea pilon tine de componenta de automatizare. In acest sens am implementat sistemul MATRIX, dezvoltat de catre Red Prairie si care ofera solutii pentru diferite activitati din cadrul lantului logistic, de la warehouse management system, transport management system, customer management system, custom management system, chiar si activitati de mini productie pot fi acoperite cu unul dintre module.

VMI (Vendor Management Inventory) este un concept nou pe care noi dorim sa-l implementam si in Romania. Acest concept este o optiune pentru actuala situatie economica, venind atat in ajutorul consumatorilor cat si al producatorilor. Noi ca si 3PL putem asigura interfata intre cei doi, adiministrand stocurile de materii prime si materiale cat si fluidizand comunicarea in ambele sensuri. Aceasta duce la o utilizare mai eficienta si eficace a stocurilor, eliberand capitalul de lucru catre dezvoltare. De asemenea pe partea de management al transporturilor exista un modul care se cheama Control Tower si care contribuie la optimizarea si eficientizarea transporturilor, analizand rutele, nivelul de incarcare, destinatii, locuri de preluare in asa fel incat costul total al transportului pe unitatea de produs sau pe mijlocul de transport sa fie mult mai scazut.

Prin tot ceea ce facem scopul nostru este sa fim cat mai aproape de client, sa vedem care sunt cerintele si necesitatile clientului si sa-i oferim cea mai buna solutie. Avand o paleta atat de larga de instrumente putem alege ceea ce corespunde nevoilor acestuia.

I&L: In ceea ce priveste siguranta si securitatea, care sunt masurile luate de CEVA pentru a minimiza riscurile?

C.O: Siguranta si securitatea sunt de prima importanta pentru CEVA. Orice activitate, orice operatiune este evaluata din punct de vedere al securitati si riscurilor pe care le implica. Securitatea este un domeniu de la care nu facem rabat. Avem o atitudine proactiva la acest capitol si am implementat un sistem intern de monitorizare. Exista audituri periodice care se fac de catre managementul organizatiei si in conditiile in care se identifica o situatie care poate provoca un accident, near miss cum o denumim noi, aceasta este analizata si corectata.