Home Intermodal Criza șoferilor de camion, agravată de decalajul de vârstă

Criza șoferilor de camion, agravată de decalajul de vârstă

Criza șoferilor de camion, agravată de decalajul de vârstă

 Cel mai nou raport IRU privind criza șoferilor de camion arată că 3,6 milioane de posturi rămân neocupate în cele 36 de țări analizate, care reprezintă 70% din PIB-ul global. Acest nivel este similar cu cel din 2023, în principal din cauza scăderii cererii de transport în perioada analizată.

Cu toate acestea, raportul confirmă că lipsa șoferilor de camion este o problemă structurală pe termen lung, care persistă în toate regiunile. Dintre cele 5.100 de companii de transport chestionate în 2024, până la 70% dintre acestea, în anumite țări, se confruntă cu dificultăți severe sau foarte severe în recrutarea șoferilor.

Creșterea decalajului de vârstă

Tendințele demografice sunt din ce în ce mai alarmante, în special în ceea ce privește diferența tot mai mare între tinerii și vârstnicii angajați ca șoferi.

Șoferii tineri sub 25 de ani reprezintă doar 6,5% din totalul forței de muncă din acest sector. În unele țări, cum ar fi Italia și Germania, procentul este și mai redus, situându-se între 2,2% și 2,6%. Polonia și Spania nu stau mult mai bine, șoferii tineri reprezentând doar 3%.

Din păcate, tendința este descendentă. Ponderea șoferilor tineri a scăzut cu 5,8% între 2023 și 2024, deși în țările analizate numărul tinerilor angajați a crescut cu 1,4%.

31,6% dintre șoferii de camioane au peste 55 de ani, această pondere crescând cu 1,6% în ultimul an. Țări cu procente foarte ridicate de șoferi în vârstă includ Spania (50%), Australia (47%) și Italia (45%).Vârsta medie a unui șofer de camion la nivel global a crescut acum la 44,5 ani.

În următorii cinci ani, raportul estimează că 3,4 milioane de șoferi de camioane se vor pensiona în țările analizate. În Australia, 21% dintre șoferii actuali vor ieși la pensie până în 2029. În China, procentul este de 18%, iar în Europa, de 17%.

Secretarul general al IRU, Umberto de Pretto, a declarat:“Criza lipsei șoferilor de camioane continuă să se agraveze, iar cel mai îngrijorător aspect este decalajul tot mai mare dintre șoferii tineri și cei vârstnici.
Fără acțiuni concertate și continue, această bombă demografică cu ceas va exploda, afectând grav creșterea economică și competitivitatea la nivel global.”

Salarii și satisfacție profesională

Salariile sunt adesea menționate ca un factor cheie al lipsei de șoferi, dar datele contrazic acest lucru. În toate regiunile analizate, salariile medii ale șoferilor de camioane sunt cu 30-135% mai mari decât costul de trai de bază. Nivelul salariilor nu are o corelație directă cu nivelul lipsei de șoferi.

În ceea ce privește satisfacția profesională, IRU a colaborat cu Truckfly by Michelin pentru a chestiona 1.100 de șoferi de camioane din șapte piețe europene majore. Barometrul a analizat satisfacția în funcție de țară, vârstă, gen, tip și dimensiune a companiei și distanța rutelor.

81% dintre șoferi sunt mulțumiți de locul lor de muncă, iar 57% sunt foarte sau extrem de mulțumiți. Cei mai mulțumiți șoferi sunt cei din Marea Britanie, Franța și Italia. De asemenea, tinerii sub 25 de ani sunt grupa de vârstă cu cel mai ridicat nivel de satisfacție profesională.

Care sunt cele mai mari probleme pe care șoferii doresc să fie rezolvate? 91% dintre ei au menționat accesul la zone de odihnă bine echipate și condițiile de tratament la locurile de livrare. Genul și vârsta nu au influențat această clasificare.