FlashInterview: Tomáš Hofer, Chief Logistics Officer Notino
Notino, cel mai mare comerciant online european de parfumuri și produse cosmetice, se pregătește pentru o creștere de două cifre în următorii ani pe pieţele pe care activează. Compania, fondată în Cehia în 2004, operează în 27 de pieţe europene și are un portofoliu impresionant de 100.000 de produse de la peste 2.700 de mărci.
În 2023, Notino a expediat peste 20 de milioane de colete, o medie de peste 56.000 de pachete pe zi și un total de peste 109 milioane de produse. Compania se concentrează pe îmbunătăţirea constantă a serviciilor sale și a portofoliului de produse, tehnologiile moderne facilitând selecţia produselor potrivite și reducând timpii de livrare. După cum explică Tomáš Hofer, Chief Logistics Officer Notino, atunci când amintește despre valorificarea potenţialului de creștere pe pieţe precum cele din Europa de Est, „una dintre componentele de bază este o logistică stabilă și eficientă”.
Într-un interviu pentru Intermodal&Logistics Magazine, Tomáš Hofer vorbește despre strategia logistică a companiei și despre modul în care aceasta susţine planurile de creștere pe care Notino le are în viitor, despre schimbarea preferinţelor consumatorilor și rolul pe care logistica îl joacă în îmbunătăţirea experienţei clienţilor, despre metodele de livrare sau despre modul în care retailerul online abordează sustenabilitatea.
Intermodal&Logistics: Cum evoluează piaţa de e-commerce în 2024 pe segmentul de frumuseţe și parfumerie? Cum se compară piaţa din România cu alte pieţe pe care sunteţi prezenţi?
Tomáš Hofer: Notino livrează comenzi în 27 de ţări europene. Numărul de comenzi crește cu două cifre procentuale în fiecare an. Întreaga echipă a muncit din greu pentru a atinge această performanţă. Obiectivul nostru este să menţinem această creștere și în anii următori. Deja pentru T1 2024, rezultatele ne-au depășit așteptările. Piaţa din România urmează tendinţa altor pieţe. Și aici avem o creștere de aproximativ 20%de la an la an. Faptul că avem un centru de distribuţie în București ne ajută enorm, deoarece a redus semnificativ timpul de livrare.
Intermodal&Logistics: Cum își adaptează Notino strategia logistică pentru a crește nivelul de satisfacţie al clienţilor și eficienţa livrărilor?
Tomáš Hofer: În 2020, am deschis un centru de distribuţie în București. Acest lucru a redus semnificativ timpul de livrare și a îmbunătăţit serviciile pentru clienţii noștri din România, Bulgaria și Grecia. Anterior, expediam totul de la un centru de distribuţie din Cehia. De asemenea, este esenţial pentru noi să le oferim clienţilor noștri mai multe opţiuni de livrare (livrare la lockere, puncte de preluare, livrare la domiciliu)
Intermodal&Logistics: Având în vedere atenţia tot mai mare acordată sustenabilităţii, cum integrează Notino soluţiile logistice sustenabile în operaţiunile sale?
Tomáš Hofer: Pentru Notino, ambalajele au fost și vor fi întotdeauna legate de experienţa clientului. Scopul nostru a fost să găsim o metodă de ambalare în care clientul nu are nevoie de foarfecă sau de un cuţit pentru a deschide cutia în care se află produsele, și să nu fie plină de plastic. Sunt mândru de faptul că am găsit o astfel de metodă și astăzi ambalăm 30% – 40% din comenzi în mod automat. Ne-am propus să dublăm acest număr în viitorul apropiat. În centrul de distribuţie din București vrem să instalăm mașini automate de ambalare în 2025. În acest fel, vom reduce consumul de plastic cu cel puţin 90% la umplerea cutiilor de carton expediate clienţilor.
Notino și-a setat o creștere de două cifre în următorii ani pe pieţele pe care compania este prezentă. Strategia logistică are patru piloni principali. Primul este să susţinem obiectivul de creștere al companiei, al doilea este eficienţa centrelor noastre de distribuţie din punct de vedere al costurilor, al treilea este eficienţa costurilor de transport și al patrulea este reducerea permanentă a timpilor de livrare – Tomáš Hofer, Chief Logistics Officer Notino
Intermodal&Logistics: Personalizarea devine din ce în ce mai importantă în e-commerce. Cum valorifică Notino datele și tehnologia pentru a personaliza experienţa logistică și de cumpărare pentru clienţii săi?
Tomáš Hofer: Da, personalizarea este extrem de importantă. Este, de asemenea, unul dintre obiectivele noastre strategice. Personalizăm website-ul, aplicaţia noastră și aducem instrumente inovatoare pentru clienţii noștri. În ceea ce privește logistica, servicii precum gravarea și împachetarea pentru cadou sunt exemple bune. Dar ne aflăm la începutul unei călătorii lungi. În același timp, datele colectate de echipa noastră de analiști ne ajută să luăm decizii mai bune, să validăm deciziile și așteptările.
Intermodal&Logistics: Așteptările clienţilor în ceea ce privește timpul și opţiunile de livrare sunt în continuă schimbare. Cum inovează Notino serviciile de livrare pentru a răspunde acestor așteptări ale consumatorilor?
Tomáš Hofer: Reducerea timpului de livrare este una dintre priorităţile noastre. Acesta este și motivul pentru care avem nu doar un centru de distribuţie, ci patru (Cehia, Polonia, România și Italia). Este una dintre modalităţile de a scurta timpul de livrare. De asemenea, căutăm modalităţi și opţiuni pentru a livra comenzile în weekend sau în zilele de sărbătoare. În medie, pentru toate ţările, Notino livrează o comandă în termen de 3 zile (incluzând weekend-urile și sărbătorile legale). Ambiţia noastră este de a înjumătăţi acest timp.
Intermodal&Logistics: În ceea ce privește livrările last mile, ce proiecte implementează Notino pentru a asigura o livrare rapidă către clienţii din Europa de Est?
Tomáš Hofer: La Notino, credem în cooperarea și parteneriatul pe termen lung cu transportatorii. Pe de altă parte, nu ne este teamă să testăm lucruri noi sau trenduri. Nu abordăm fiecare piaţă la fel. Încercăm să definim nevoile actuale și viitoare ale pieţei și, în consecinţă, să implementăm soluţii adecvate pentru fiecare piaţă în parte. De exemplu, nu-mi pot imagina cum ar fi să nu livrez coletele la locker în Polonia. Pe de altă parte, în unele ţări, livrarea la locker nu este încă o metodă populară.