Home Intermodal IATA: piața de transport aerian de marfă este stabilă

IATA: piața de transport aerian de marfă este stabilă

IATA: piața de transport aerian de marfă este stabilă

Potrivit IATA cererea pe segmentul transportului aerian de marfă este stabilă, în ciuda scăderii înregistrată în luna august 2022, a șasea lună consecutivă de declin.

Cele mai noi date statistice ale IATA arată că în august cererea de transport aerian în tone/km a scăzut cu 8,3%, ceea ce reprezintă o ușoară îmbunătățire față de declinul de 9,7% din iulie.  Capacitatea de transport a crescut cu 6,3% față de august 2021 (+6,1% pentru operațiunile internaționale). Aceasta reprezintă o creștere semnificativă față de cea de doar 3,6% din iulie 2022.

„Piața de cargo aerian continuă să fie rezilientă. Volumele de marfă, deși se situează sub performanțele excepționale din 2021, au fost relativ stabile în ciuda incertitudinilor economice și a conflictelor geopolitice. August a prezentat mai mulți indicatori cu potențial de creștere: prețul petrolului s-a stabilizat, inflația a încetinit și s-a înregistrat o ușoară expansiune a mărfurilor tranzacționate la nivel global. Dar scăderea noilor comenzi de export pe toate piețele, cu excepția SUA, ne transmite că evoluția pieței în următoarele luni trebuie urmărită cu atenție”, a declarat Willie Walsh, director general al IATA.

Evoluția pieței europene de cargo aerian

Transportatorii europeni au înregistrat o scădere cu 15,1% a volumelor de marfă în august 2022, comparativ cu aceeași lună din 2021. Aceasta a fost cea mai slabă performanță la nivel de regiuni pentru a patra lună consecutiv. Acest lucru se datorează războiului din Ucraina. În plus, lipsa forței de muncă și nivelurile ridicate ale inflației, în special în Turcia, au afectat de asemenea volumele. Capacitatea de transport a crescut cu 0,4% în august 2022 comparativ cu august 2021.

Prezent în calitate de speaker în panelul de discuții “Air Cargo – Perspective și oportunităţi pentru Europa Centrală și de Est” din cadrul ediției din 2022 a conferinței internaționale #EECONNECTED, Liviu Sandu, Managing Director DSV Air&Sea Romania a vorbit despre impactul pe care războiul din Ucraina l-a avut asupra pieței de cargo aerian din Europa.

“Războiul din Ucraina a un impact major în creșterea timpilor de tranzit a companiilor aeriene ce tranzitau Europa. Pe ruta Shanghai-Frankfurt se ajunsese la un timp de tranzit de 6-7 zile, comparativ cu 3-4 zile în perioada anterioară. În martie am văzut o scădere bruscă a traficului aerian între Asia și Europa de 20%, dar pe Middle East am avut o creștere exponenţială de 30%.

Ratele de transport au crescut chiar și cu 50% în perioada martie-iulie 2022. Ulterior s-au stabilizat și chiar au scăzut. Urmează, după părerea noastră, un declin al volumelor transportate în perioada următoare, respectiv anul 2023, ceea ce va duce implicit la o scădere a costurilor de transport. Timpii de tranzit vor rămâne o provocare majoră pentru transportul aerian de marfă și în următoarea perioadă”, a explicat acesta.