Inteligenţa artificială devine mainstream în logistică
Sfera de aplicabilitate a inteligenţei artificiale în depozitele logistice depășește roboţii mobili autonomi. În centrele de distribuţie din toată lumea, machine learning, programarea limbajului natural și sistemele software sunt revoluţionate de AI.
Alocarea dinamică, de exemplu, este un proces unde machine learning este utilizat pentru a optimiza produsele și locaţia acestora într-un depozit logistic.
Alocarea tradiţională necesită o cartografiere manuală a depozitului și colectarea de date, însă software-ul bazat pe AI poate crea configuraţii optime, răspunzând la schimbări în timp real și facilitează accesul operatorilor la produse în cel mai scurt timp posibil. AI poate fi combinat și cu corpul uman, pentru a da naștere noilor tehnologii și dispozitive purtabile din depozite. Prin procesarea limbajului natural, soluţiile de voice-picking le-au permis lucrătorilor să-și elibereze mâinile și să îmbunătăţească siguranţa în centrele logistice.
Ochelarii inteligenţi pot conţine și camere, pe care AI le poate folosi pentru a recunoaște instantaneu codurile de bare, elementele caracteristice sau chiar situaţii mai nuanţate, ca de exemplu, cât de plin este un recipient.
În ciuda influenţei puternice pe care inteligenţa artificială o poate avea în ceea ce înseamnă logistica de depozitare, raportul din 2022 al MHI evidenţiază că doar 14% din respondenţi utilizează în prezent tehnologia într-o formă sau alta.
O minoritate ce include nume precum Amazon sau Alibaba domină în prezent acest segment. Însă, pe măsură ce tehnologiile AI vor fi mai răspândite și mai accesibile, rata de adopţie va crește. Se estimează că valoarea de 14% va crește până la 73% până în 2027.
Cum este aplicată Inteligenţa Artificială în managementul lanţului de aprovizionare?
Companiile multinaţionale utilizează deja Inteligenţa Artificială (AI) și machine learning (ML) pentru a-și optimiza lanţurile de aprovizionare în mai multe moduri.
Depozitele automate
Corporaţii precum Amazon care au nevoie de soluţii logistice rapide și complexe investesc resursele proprii pentru a promova inovaţia în AI și robotică pentru procese de depozitare complet automate. De mai bine de un deceniu Amazon investește masiv în automatizarea depozitelor, prin achiziţia de companii, angajarea de cercetători de top și finanţarea de concursuri cu scopul de a găsi soluţii inovatoare.
Cu toate acestea, roboţii pe care i-a implementat până acum dispun de o inteligenţă limitată și pot îndeplini doar sarcini de bază, demonstrând cât de mult trebuie să mai progreseze chiar și o companie cu resurse imense. Un alt exemplu este Ocado, un supermarket online din Marea Britanie. Depozitele lor automate optimizează logistica atât de eficient încât alte lanţuri de retail cumpără această tehnologie de depozitare bazată pe AI.
Depozitul automat al Ocado folosește 3.000 de roboţi controlaţi de un controlor de trafic AI. Singura intervenţie umană este la finalul procesului, atunci când roboţii livrează produsele pe un raft pentru a fi ambalate de un operator. Ocado spune că obiectivul său este de a automatiza complet procesul, de la primirea comenzilor până la livrare.
Optimizarea rutelor
Gigantul de transport și logistică UPS folosește un sistem numit On-Road Integrated Optimization and Navigation (ORION), care a redus iniţial distanţele parcurse de șoferi cu o medie 12 km pe zi.
Compania a actualizat recent sistemul cu o rutare dinamică, care evaluează constant schimbările condiţiilor de trafic și furnizează informaţii de rutare optimizate șoferilor, economisind în medie încă 3 până la 6 km. UPS estimează că astfel se pot face economii anuale de 50 de milioane de dolari.
Mentenanţă predictivă
Utilizând datele din trecut și prezent, algoritmii de machine learning pot face predicţii și recomandări despre mentenanţa vehiculelor, crescând durata de viaţă a flotei și reducând timpul de nefuncţionare. Compania de tehnologie Uptake combină AI și ML pentru a analiza datele de la dispozitivele Internet of Things, GPS și jurnalele vehiculelor pentru a prezice defecţiunile mecanice pentru vehicule, inclusiv camioane, avioane și vagoane de tren.