Home Intermodal Un nou record al prețurilor la transportul rutier de marfă în Europa în 2022

Un nou record al prețurilor la transportul rutier de marfă în Europa în 2022

Un nou record al prețurilor la transportul rutier de marfă în Europa în 2022

Potrivit raportului trimestrial realizat de către Upply, Transport Intelligence și IRU, indexul prețurilor pentru transportul rutier de marfă în Europa a atins noi valori record în Q1 2022.

Creșterea de 4,3% a indexului prețurilor față de trimestrul anterior și de 7,5% comparativ cu primul trimestru din 2021 se datorează creșterii costurilor de transport, a întreruperilor de aprovizionare și capacitate, schimbărilor legislative și a războiului din Ucraina.

Acesta este cel de-al 7-lea trimestru consecutiv de creștere a prețurilor la transportul rutier de marfă la nivel european.”Rezultatul forțelor care se exercită în prezent pe piața europeană a transportului rutier de marfă creează un mediu de piață incert, provocator și complex. După creșterea cheltuielilor de consum în 2021, creșterea inflației în primele trei luni ale anului 2022 și așteptările privind creșterea dobânzilor la împrumuturi au dus la erodarea încrederii consumatorilor în mare parte din Europa, inclusiv în Germania, Regatul Unit, Spania, Italia și în economia franceză, mai dinamică decât în alte țări,” se arată în raport.

Efectele inflației, și în special creșterea prețurilor la combustibili au dus la creșteri semnificative ale tarifelor în trimestrul 1 din 2022. Conflictul din Ucraina și restricționarea ulterioară a livrărilor de petrol din Rusia în Europa au dus la presiune și mai mare asupra prețurilor. Conform raportului Upply, Transport Intelligence și IRU, prețul mediul al unui litru de combustibil diesel a crescut brusc începând cu trimestrul 3 din 2021. În comparație cu nivelul scăzut de 1,10 EUR indus de pandemie în trimestrul 2 din 2020, costul mediu al motorinei a fost cu 52,7% mai mare în primul trimestru al anului 2022. Și chiar și în comparație cu un maxim pre-pandemic de 1,40 EUR pe litru în trimestrul 4 din 2018, prețurile la motorină în Europa au crescut cu 20%.

Date ale CNR (Comite Nationale Routier), autoritatea franceză în domeniul transporturilor, arată că în 2019, costul motorinei reprezenta în 2019 mai multe de 25% din costurile totale de operare pentru transportul internațional greu de marfă. În prezent, având în vedere ritmul accelerat de creștere al prețului combustibililor, aceștia vor reprezenta o cotă semnificativ mai mare din costurile de operare ale transportatorilor, evidențiază raportul.

Lipsa șoferilor de camion, problemă majoră pentru piața de transport rutier de marfă

Piața de transport rutier de marfă se confruntă însă și cu alte probleme care duc la creșterea costurilor de transport pentru expeditori. Disponibilitatea forței de muncă, în special a șoferilor de camion, reprezintă o problemă majoră cunoscută a pieței. La finalul anului 2021, înainte de conflictul din Ucraina, conform analizelor IRU, deficitul de șoferi de camion la nivel european se ridica la 380.000-425.000 de poziții, dintre care 80.000 în Polonia și 10.000 în Lituania. În România, deficitul de șoferi este estimat de IRU la 71.000.

În plus, invazia Ucrainei de către Rusia a dus la o alte pierderi importante de forță de muncă în sectorul logistic din Europa, Polonia și Lituania fiind țările din UE cu cel mai mare număr de șoferi non-UE.

În Polonia, aproximativ 30% dintre șoferii care operează pe rutele internaționale de transport sunt străini, în principal din țări non-UE – 75% din Ucraina și aproximativ 20% din Belarus. În Lituania, cei mai mulți șoferi proveniți din țări terțe sunt din Belarus, Ucraina și Rusia.

De la începutul războiului, la deficitul de șoferi deja existent se adaugă și cei peste 166.000 de șoferi de camion din Ucraina, Rusia și Belarus care lucrau în Europa și care forțați de conflict au renunțat la locurile de muncă. Astfel, lipsa șoferilor de camion în Europa se acutizează tot mai mult.

Cum au evoluat prețurile pe principalele rute de transport internațional de marfă?

Pentru al treilea trimestru consecutiv, ratele de transport între Madrid și Paris și-au disputant locul de cea mai scumpă rută de transport, deși în Q1 2022 ambele direcții au urmat traiectorii diferite. Costul de transport pe ruta Paris-Madrid a scăzut cu 2,2% până la 1,12€/km. Față de aceeași perioadă a anului trecut, scăderea este de 0,4%. În direcția opusă, pe ruta Madrid-Paris, ratele de transport au continuat să crească în fiecare trimestru începând cu Q1 2021. Prețul de transport pe kilometru pe această rută a fost de 1,525€, cu 5,9% mai mare comparativ cu trimestrul anterior. Creșterea anuală a costului de transport pe această rută a fost de 14,3%, aproape de un maxim istoric.

Între Germania și Polonia, prețul pentru transportul rutier de marfă a atins maxime record pentru al doilea trimestru consecutiv, în ambele direcții. Dinspre Varșovia către Duisburg, ratele de transport au crescut cu 5,1% față de trimestrul anterior, creșterea anuală fiind de 6,1%. Prețul pe kilometru pe ruta Varșovia-Duisburg este acum de 1,01€/km. Pe ruta Duisburg-Varșovia, afectată sever de războiul din Ucraina, care a fost un factor de creștere a prețurilor, acestea sunt cu 5,4% mai mari comparativ cu trimestrul anterior, până la 1,098€/km.

Ruta Paris- Duisburg reflectă traiectoria economică a două dintre cele mai mari economii ale Europei începând cu Q2 2020. Astfel, prețul transportului rutier de marfă pe ruta Duisburg-Paris în Q1 2022 a crescut cu 0,7%, o creștere modestă față de alte rute, însă comparativ cu aceeași perioadă a anulu 2021, creșterea este de 28,4%.

Rutele de export din Italia au înregistrat o creștere mai rapidă a ratelor de transport comparativ cu orice altă țară în Q1 2022. Prețurile de transport pentru rutele cu originea din Milano au fost cu 7,1% mai mair la finalul Q1 2022 față de începutul perioadei, o creștere peste dublul mediei europene.

Indexul combinat al rutelor de import din Marea Britanie care au contribuit la studiul realizat de Upply, Transport Intelligence și IRU a atins un nou record în Q1 2022. Media a cinci rute a crescut cu 1.8% față de Q4 2021. Prețul mediu de 1,641€/km a reprezentat o creștere de 3,9% față de media din aceeași perioadă a anului trecut. Față de Q2 2020, creșterea se apropie de 10%.

Perspectivele pentru 2022 sunt ca inflația să persiste în majoritatea economiilor și prețul combustibilului să rămână ridicat, așa că este foarte probabil ca tarifele de transport să rămână ridicate și chiar să continue să crească în următoarele trimestre în Europa, cel puțin până la sfârșitul lui 2022, concluzionează raportul.

Cu toate acestea, pe măsură ce efectele mai ample ale inflației încep să reducă cererea consumatorilor, iar băncile centrale vor crește probabil ratele dobânzilor pentru a limita inflația, ar trebui să ne așteptăm la o scădere substanțială a cererii de transport pe parcursul anului 2022. Acest lucru se va traduce probabil într-o o încetinire a creșterii volumelor de transport rutier de marfă pe parcursul anului, ceea ce poate ajuta la atenuarea presiunii în creștere asupra tarifelor, deoarece capacitatea disponibilă concurează pentru mai puține volume de transport.