Home FMCG #ProfilDeManager: Dan Erceanu, Head of Distribution South East Market, Nestlé România

#ProfilDeManager: Dan Erceanu, Head of Distribution South East Market, Nestlé România

#ProfilDeManager: Dan Erceanu, Head of Distribution South East Market, Nestlé România

“Norocul în carieră se întâmplă doar atunci când pregătirea se întâlnește cu oportunitatea!”. Această sintagmă pare să fie chintesenţa traiectoriei carierei lui Dan Erceanu, Head of Distribution South East Market, Nestlé România, norocul traducându-se prin muncă, multă pasiune și un proces continuu de învăţare.”

Absolvent al Facultăţii de Matematică, Secţia Matematici Aplicate, fascinat de tehnologia informaţiei, de calculatoare și de beneficiile aduse de potenţialul lor de calcul, Dan Erceanu s-a pregătit să fie profesor de matematică, dar a ales o carieră în IT, domeniu în care a activat mai bine de 14 ani.

Mai apoi, “pregătirea personală s-a întâlnit cu oportunitatea organizaţională” și a început un nou parcurs profesional, de această dată în supply chain. Experienţa din IT, dobândită în cadrul unor companii precum Wizrom și Electrolux România i-au permis să cunoască în detaliu tot ceea ce înseamnă procesul de implementare al unui sistem ERP, bugetare, contabilitate de gestiune, contabilitate primară, audit și raportare financiară.

Ulterior, în cadrul Nestlé, compania în care lucrează din anul 2000, și-a continuat ascensiunea în carieră mai întâi ca și Corporate Information Systems Manager, apoi ca și GLOBE Manager (Global Business Excellence), din această poziţie fiind responsabil, împreună cu echipa sa de una dintre cele mai scurte și de succes implementări SAP din Europa. Toate aceste elemente s-au dovedit a fi fundamentale în formarea sa profesională și în tranziţia către rolul de Supply Chain Director Nestlé. “Sfârșitul anului 2010 a fost un moment de cotitură în carieră și începutul unui nou parcurs profesional. Directorul General Nestlé România, Jacques Reber, mi-a propus să preiau funcţia de Supply Chain Director. Pentru unii a fost o surpriză, pentru cei care mă cunosc o confirmare. Am pus pasiune în toate proiectele la care am lucrat și pentru a putea contribui la un nivel cât mai înalt de profesionalism am studiat intens managementul operaţiunilor, managementul lanţului de valoare (supply chain), producţie, resurse umane și finanţe. Începând cu 2018, am preluat responsabilitatea de a livra servicii logistice la nivel regional: România, Bulgaria și Adriatic (ex-Yugoslavia) și funcţia de Head of Distribution, Nestlé South East Market” , spune Dan Erceanu.

“Mă definesc ca un profesionist în Supply Chain cu experiență în industria alimentară și FMCG, un profesionist cu competențe demonstrate în managementul operațiunilor, achiziții, planificare, logistică, digitalizare și business intelligence.”

#LecțiiDinPandemie

“Una din cele mai importante lecții pe care le-am învățat este că trebuie să rămânem agili și capabili să ne adaptăm rapid la schimbare. Pandemia nu a trecut, asistăm la un al doilea val mult mai agresiv decât primul. Provocările continuă, dar ne simțim mult mai pregătiți.

Managementul performanţei

Astăzi, Dan Erceanu conduce cu succes o echipă de peste 160 de oameni. În ceea ce privește rolul său în cadrul Nestlé, spune că este unul simplu: asigură de servicii logistice. “Scopul este mai amplu: 9 geografii, 9 limbi oficiale, 7 monede, 3 religii principale, 2 seturi de caractere alfabetice și 4 state membre UE. În acest context vorbim despre: planificarea resurselor, activităţi vamale, servicii de transport internaţional, depozitare și distribuţie capilară locală.” Altfel spus, regula celor 7 R, atât de cunocută în logistică: livrarea produsului potrivit, în cantitatea agreată, în starea de calitate agreată, la locul corect, la momentul potrivit, către clientul corect, la un cost optim.

Cum faci performanţă în aceste condiţii și cum motivezi o echipă cu o componenţă eclectică? Pornind de la o viziune și o direcţie a echipei care trebuie asumate de către manager, este de părere Dan Erceanu. „Cele mai bune performanţe sunt obţinute atunci când toată echipa are posibilitatea să se implice în definirea strategiilor și când echipa înţelege cum poate să contribuie și care este rolul fiecăruia. Este necesară o comunicare simplă, clară și constantă. Înainte de a comunica viziunea trebuie să comunicăm logica din spatele viziunii, abia apoi activităţile care ar susţine viziunea. Odată ce logica este acolo, lucrurile încep să aibă sens pentru toţi. Componenta echipei trebuie să fie cât mai diversă, să încorporeze cât mai multe experienţe, pentru a stimula gândirea creativă, a analiza situaţiile din mai multe puncta de vedere și de a înţelege este opţiunea optimă într-un context dat. O echipă cu abilităţi diverse, dar care se complează reciproc va găsi soluţii mai bune și mai inovative când au de rezolvat o problemă. Punctele slabe pot fi adresate prin sesiuni de comunicare individuale și crearea unor planuri de dezvoltare individuale funcţionale. Mediul de lucru care stimuleaza creativitatea , transferul de idei și inovarea și infrastructura care permite accesul facil la informaţii sunt și ele importante pentru perfomanţă. Nu în ultimul rând, recunoșterea contribuţiilorindividuale și sărbătorirea in echipa a succeselor. Managementul performanţei este o artă, trebuie găsită balanţa potrivită dintre momentele în care trebuie să vorbești și când să asculţi activ.”

Proiecte pe agenda de lucru

Fiecare din cele 9 geografii are necesităţi specifice, astfel că proiectele de îmbunătăţire din punct de vedere al lanţului de aproivizionare diferă. În România, echipa Nestlé lucrează la optimizarea reţelei de distribuţie și la îmbunătăţirea ratei de livrare. În Bulgaria, focusul se află pe îmbunătăţirea productivităţii și creșterea gradului de digitalizare în depozitul central, iar în Serbia pe reducerea complexităţii și digitalizarea proceselor logistice. În Croaţia, echipa se ocupă de simplificarea proceselor de pregătire a mărfii, în special pentru livrările transfrontaliere, în timp ce în celelalte geografii, reducerea timpilor de tranzit este prioritară.

“În supply chain în general și în logistică, în particular, tot timpul este ceva de optimizat, tot timpul este ceva de dezvoltat. Și pentru a avea rezultate cât mai bune, lucrăm și oferim ocazii de dezvoltare tuturor colegilor care au dorinţa de a o face. Ideile vin de peste tot. Avem în cadrul echipei experţi în domenii diverse, sunt oameni care au dezvoltat o pasiune pentru anumite zone funcţionale, sunt conectaţi la grupuri de lucru cu alţi experţi din același domeniu și îi încurajăm să contribuie la generarea de idei noi, să contribuie la optimizarea și simplificarea operaţiunilor. Suntem conectaţi la industria logistică în care ne desfășurăm activitatea și dorim să înţelegem ce abilităţi sau capacităţi logistice noi pot să ajute la creșterea eficienţei în organizaţia noastră”, afirmă Dan Erceanu.

Sustenabilitatea, în topul priorităţilor

La nivel de grup, obiectivele de sustenabilitate ale Nestlé acoperă o gamă largă de aspecte. Punctual pentru zona de logistică, grupul s-a angajat ca până la sfârșitul anului 2020, în toate locaţiile operate direct și în cele mai mari 100 de depozite, să se atingă un nivel maxim de reciclare și recuperare al deșeurilor, astfel încât nici un deșeu să nu ajungă la groapa de gunoi.

Pe zona sa, spune Dan Erceanu, acest obiectiv a fost deja atins. Pe lângă acestea, agenda de sustenabilitate logistică acoperă optimizarea și eficientizarea capacităţilor de transport și depozitare.

“De exemplu, revizuirea periodică a reţelelor de distribuţie permite minimizarea numărul de kilometri parcurși pentru a livra aceeași cantitate de marfă. Prin îmbunătăţirea utilizarii capacităților de transport și revizuirea periodică a rutelor de livare reducem numărul de camione necesare. În ceea ce privește activităţile de depozitare, avem în vedere reducerea consumului de energie pentru climatizarea spaţiilor de depozitare. De asemenea, utilizarea luminii naturale și a surselor de iluminare cu consum redus reduc necesarul de energie.”

Sfaturi pentru viitoarele generaţii de profesioniști în logistică:

  • Priviţi dincolo de funcţie și responsabilităţile curente, este nevoie de înţelegere de tip end-to-end a proceselor, depășind domeniile de funcţionare tradiţionale: planificarea aprovizionării, logistică, achiziţii, serviciul clienţi etc.
  • Învăţaţi continuu și certificaţi toate aceste cunoștinte. Ceea ce azi este considerată o nouă abordare, mâine se poate transforma în cunoștinţe de bază
  • Experimentaţi fără teamă. Dacă nu aţi reușit, învăţaţi din experienţa avută și nu repetaţi greșeala!
  • Dezvoltaţi o reţea de cunoștinţe în domeniile de activitate preferate. Colaborarea cu alţi colegi sau profesioniști este o altă modalitate eficientă de a învăţa. Suplimentar, are și beneficiul de a te face remarcat și apreciat.
  • Fiţi pregătiţi să acceptaţi o oportunitate atunci când apare. De foarte multe ori, cine face echipă își asumă un risc prin aducerea unor noi membri. Orice leader își dorește o echipă cât mai bine pregătită, dar acest lucru nu îl scutește de responsabilitatea de a livra rezultate pe termen scurt.

Provocări în carieră

„Greu de spus ce rol a adus cele mai multe provocări. Fiecare schimbare m-a scos din zona de confort. Pur din perspectivă logistică, în fruntea listei celor mai perturbatoare schimbări anul trecut era Brexit, acum este COVID-19. Ultimativ nu este vorba despre ce te pregătești, ci despre ceea ce trebuie să rezolvi pentru a livra rezultatele cerute. Liniile funcționale rămân același, contextul se schimbă.

Vorbind de schimbare, din perspectiva parcursului profesional aș putea spune că rolul de Supply Chain Director pentru România a fost cel mai provocator, dar mi-a adus și cele mai multe satisfacții profesionale. Brusc nu mai era vorba de management de proiect, analiză de proces sau disponibilitatea sistemelor informatice, era vorba de asigurarea disponibilității mărfurilor, astfel încât acel “moment unic al adevărului” se întâmplă la raft. Acel moment când un cumpărător va prefera să achiziționeze produsul tău în detrimentul concurenței pentru că produsul respectă promisiunea de valoare, la nivelul de calitate și disponibilitate așteptat”, concluzionează Dan Erceanu.