Home Companii Serviciile 4 PL și e-commerce-ul schimbă piaţa de logistică

Serviciile 4 PL și e-commerce-ul schimbă piaţa de logistică

Serviciile 4 PL și e-commerce-ul schimbă piaţa de logistică

Piaţa de logistică din România în 2014 nu a suferit schimbări majore comparativ cu anii anteriori, ci doar mici ajustări care au dus la selecţia jucătorilor de pe piaţă, pare să fie concluzia unanimă a unora dintre cele mai mari companii din România, care activează în domeniul logistic.

Totuși, schimbările, chiar dacă abia perceptibile există și sunt remarcate de un ochi antrenat: tendinţa clienţilor de a pune accentul și pe calitatea serviciilor, nu doar pe reducerea costurilor cu orice preţ; specializarea operatorilor logistici și focusarea acestora pe o anumită industrie unde să-și desfășoare activitatea.

Cum se vede piaţa de logistică din România în 2014 prin ochii celor care o alcătuiesc? Cât de atractivă este și ce oportunităţi de dezvoltare oferă? Care sunt trendurile și cum răspund presiunii pe cost venite din partea clienţilor?

România în topul celor mai atractive destinaţii pentru logistică

Într-un top al celor mai atractive zece destinaţii pentru activităţi de logistică, realizat în 2013 de către dezvoltatorul de parcuri industriale și logistică Prologis, România era singura ţară din Europa Centrală şi de Est menţionată. Bucureştiul şi zona de Vest a României au fost plasate pe locul 8 în topul celor mai „dorite” destinaţii pentru activităţi de logistică în 2013, urmând ca până în 2018 atractivitatea acestor zone să crească, şi pe cinci în 2018, printre avantajele enumerate regăsindu-se costurile imobiliare reduse, flexibilitatea şi disponibilitatea forţei de muncă. De asemenea, poziţionarea favorabilă în regiune este un avantaj important, România având posibilitatea de a fi o punte între Europa și Rusia și Orientul Mijlociu, zone aflate într-o creștere accelerată.

„Piaţa de servicii logistice din România este foarte competitive din punct de vedere al resurselor umane și al investiţiilor realizate. Unul din atuurile României este poziţia geografică, accesul la Dunare și Marea Neagră, coridorul 4 pan-european cât și timpii de tranzit pentru pieţe precum Republica Moldova, Bulgaria, Ucraina și ţările ex- iugoslave”, declară Laurenţiu Duică, Director Comercial al FM Logistic România.

Pentru Sergiu Iordache, CEO DSV Solutions portul Constanţa rămâne principalul atu al României, dar deocamdată nu există infrastructura necesară pentru a exploata acest avantaj la întreaga lui valoare. „Dacă ești bine informat, oportunităţile sunt mai mari decât riscurile. În plus, piaţă fără cusur nu există. Secretul e să știi cum să navighezi în apele economiilor emergente”, spune Sergiu Iordache, CEO DSV Solutions.

Un alt punct forte pentru România, comparativ cu ţările din regiune este reprezentat de costurile scăzute pentru transport, după cum afirmă Christophe de Korver, director general al GEFCO România. „România, comparativ cu alte ţări din regiune are mâna de lucru ieftină, de aceea vedem mulţi șoferi români în toată Europa”. De asemenea, nivelul de consum, mult mai mic comparativ cu al altor state din Europa Centrală, oferă perspectiva unor creșteri spectaculoase, având în vedere că România este a șaptea ţară europeană ca număr de locuitori.

„România, ca destinaţie pentru activităţi logistice, are un potenţial extraordinar, dar ca de altfel în toate celelalte sectoare unde avem posibilităţi și potenţial, acesta este irosit în favoarea ţărilor vecine, care înţeleg și acţionează mult mai rapid la adaptarea condiţiilor locale, la cerinţele investitorilor”, concluzionează country manager-ul CEVA Logistics, Cristian Ofiţeru.

Costuri reduse și servicii de calitate, două feţe ale aceleiași monede

Calitatea serviciilor și presiunea pe cost sunt două cerinţe și în același timp provocări majore pentru operatorii logistici din România și nu numai. În ultimii ani clienţii au ridicat tot mai mult ștacheta, cerând servicii superioare din punct de vedere al calităţii, însă la preţuri tot mai mici și asta în condiţiile în care furnizorii de servicii logistice se confruntă cu o serie de probleme care fac aproape imposibilă reducerea costurilor la nivelul dorit de clienţi. Lipsa unei infrastructure puternice, care determină companiile să deţină în continuare stocuri pentru a se asigura că marfa este livrată la client în timp util sau lipsa de predictibilitate în ceea ce privește reglementările legale, creșterea accizelor la carburanţi, instabilitatea fiscal și suprataxarea sunt aspect negative semnalate de majoritatea operatorilor logistici.

În încercarea de a oferi clienţilor soluţiile potrivite la momentul potrivit și la un preţ corect, furnizorii de servicii logistice au adoptat strategii menite să le eficientizeze activitatea pentru a putea răspunde nevoii clienţilor de reducere a costurilor.

CEVA Logistic optimizează costurile apelând la un model operaţional bazat pe metodologia LEAN, care asigură eliminarea pierderilor din procesele existente și eficientizarea acestora, în condiţiile în care acestea vor fi îmbunătăţite an de an.

În 2013, DSV Solutions a realizat investiţii importante în perfecţionarea sistemelor IT și în infrastructură, direcţii pe care continuă și în 2014, pentru a crește productivitatea și calitatea serviciilor oferite clienţilor.

Parte a culturii definitorii FM Logistic, îmbunătăţirea continua le oferă clienţilor predictibilitate și stabilitate faţă de fluctuaţiile pe care piaţa le generează, prin avantajele multiple pe care le au platformele FM (toate sunt multiclient), prin invesţii în tehnologii ultra moderne de transport (cu dublă temperatură, de exemplu), tehnologii de picking noi și sisteme de IT adaptate continuu la nevoile clientului.

GEFCO România organizează anual workshop-uri interne sau cu implicarea clienţilor, care au ca obiectiv găsirea de soluţii de reducere a costurilor logistice.

Pentru Kuehne+Nagel România programele de dezvoltare continuă și implementarea celor mai înalte standarde de calitate în domeniu contribuie la diminuarea costurilor.

Soluţia găsită de către OTZ Logistic reprezintă o îmbinare a mai multor elemente, compania reușind astfel să reducă costurile, după cum declară Răzvan Boșomoiu, Director Comercial: automatizarea mai multor activităţi, interfaţarea cu soluţiile logistice ale clienţilor și interfaţarea diferitelor sisteme în interiorul companiei; structura matriceală a capacităţii de depozitare; generarea de volum critic la nivel de transport și depozitare pentru reducerea costurilor fixe.

Trenduri

Creșterea gradului de externalize a serviciilor logistice, îmbunătăţirea calităţii serviciilor prin investiţii în noi tehnologii, logistica destinată platformelor de e-commerce sunt doar câteva din tendinţele care se resimt tot mai puternic și în România.

„Trendul se duce către o tehnologizare cât mai mare a serviciilor de picking (picking pe client) și o piaţă extinsă de e-commerce, care în România este doar la început. De asemenea, cred că vor apărea modele noi de supply chain care vor schimba percepţia lanţului deja cunoscut”, explică Andrei Rusu, director general Whiteland Logistics, companie membră a Nagel Group.

Potrivit directorului general GEFCO România, serviciile 4 PL încep să fie tot mai adesea solicitate și pe piaţa autohtonă. „Serviciile 4PL devin din ce în ce mai căutate – acest lucru se datorează faptului că multe companii înţeleg avantajele outsourcingului pentru anumite activităţi.

Obiectivul principal al serviciului de 4PL este de a reuși să creezi sinergii între mai mulţi operatori logistici – practic, sunt diferenţe majore între activitatea unui operator 3PL și a unui furnizor de serviciu 4PL – sunt viziuni diferite asupra business-ului clientului”.

De asemenea, reducerea costurilor și concentrarea tot mai mult pe o singură platform este o tendinţă până nu demult întâlnită în statele dezvoltate, care devine o realitate și în România, după cum subliniază Pierpaolo Sironi, National Manager Kuehne+ Nagel România.

Continutul acestui articol este restrictionat. In cazul in care sunteti abonat al Intermodal&Logistic va rugam introduceti numele de abonat si parola in zonele de mai jos. In cazul in care doriti sa va abonati va rugam sa completati cererea din pagina CUM MA ABONEZ

Existing Users Log In