Home Logistics Depozitare Îmbunătăţirea continuă prin eliminarea pierderilor

Îmbunătăţirea continuă prin eliminarea pierderilor

Îmbunătăţirea continuă prin eliminarea pierderilor

Atunci când Taiichi Ohno și Shigeo Shingo au căutat oportunităţi de îmbunătăţire a activităţii pe linia de producţie Toyota, au identificat trei surse de pierderi: Muda, Mura și Muri, denumirea japoneză pentru deșeu, inegalitate și supraîncărcare.

MURI– este denumirea pierderilor generate prin acţiuni întreprinse în a atinge ţinte nerezonabile sau suprasolicitarea resurselor. La atingerea ţintelor, rezultatul obţinut nu recompensează eforturile și resursele alocate sau poate duce la întreruperea pe durată neplanificată a procesului.

MURA– este grupul de pierderi care se obţin din variaţii sau din inconsistenţa rezultatelor. Cel mai evident este în sectorul serviciilor unde, în anumite perioade, operatorii sunt solicitaţi la maximum, pentru ca în altele nivelul de activitate să fie redus.

MUDA- este grupul principal de pierderi. Acesta conţine șapte tipuri de pierderi prezente în toate sectoarele și în toate procesele.

Cele șapte categorii de pierderi, ce reprezintă ţinta pricipală a LEAN, sunt următoarele:

Suprastocul – este pierderea generată de existenţa stocului în depozitele de materii prime, în cele de produse finite și pe parcursul proceselor, cunoscut sub numele de WIP (work in progress). Stocul prin natura lui este purtător de cost și face parte din activele nete ale companiei. Cu cât acesta este mai mare cu atât pierderea este mai mare. Stocul este pierdere datorită capitalului investit în achiziţia, în menţinerea și manipularea acestuia. Toate acestea sunt costuri pe care clientul nu este interesat să le plătească.

Supraproducţia– este activitatea prin care se produce fără a avea o cerere clar definită din partea clientului. În astfel de situaţii resursele utilizate sunt consumate fără a avea o cerere pentru ele, iar în unele cazuri până la apariţia cererii acestea pot deveni învechite. Costurile alocate pentru obţinerea produselor includ utilităţi, spaţiu, materii prime și material, consumabile, forţă de muncă.

Așteptarea– este un factor care generează pierderi, prin creșterea variabilităţii în procesele din aval sau prin necesarul de resurse suplimentare pentru recuperarea timpului.

Mișcarea– reprezintă o pierdere și apare atunci când procesul nu se desfășoară într-un spaţiu organizat ergonomic.

Transportul– este o pierdere, în unele cazuri necesară datorită nevoii de a muta un produs dintr-un punct A într-un punct B. În accepţiunea LEAN este o pierdere și acţiunile de îmbunătăţire trebuie să urmărească diminuarea până la eliminarea acesteia.

Reparaţiile– sunt generatoare de pierderi, atât prin resursele suplimentare pe care le implică, dar și prin întârzierile generate. Calitatea este unul din elementele principale ale mixului care contribuie la formarea experienţei clientului.

Supraprocesarea– se produce atunci când în dorinţa de perfecţiona lucrurile, se exagerează în pregătirea și executarea unui serviciu sau produs. Cel mai frecvent apare atunci când toleranţele calitative în care trebuie executat produsul sunt cu bună știinţă restrânse prin decizii și acţiuni interne.

În ultimii ani, ca urmare a extinderii aplicabilităţii LEAN și în alte sectoare, a fost identificat un nou tip de pierderi. Utilizarea resureselor și a nivelului de cunoștinţe din interiorul firmei, respectiv a talentelor este o sursă de pierdere pentru companie, în condiţiile în care aducerea la un nivel de performanţă optim a unui angajat, necesită resurse suplimentare de timp și bani.

Introducerea unui sistem de management de tip LEAN, este o decizie care va avea efecte vizibile în rezultatele și activitatea companiei, însă procesul de implementare poate dura de la 2 până la 6 ani, în funcţie de nivelul de maturitate LEAN.

Continutul acestui articol este restrictionat. In cazul in care sunteti abonat al Intermodal&Logistic va rugam introduceti numele de abonat si parola in zonele de mai jos. In cazul in care doriti sa va abonati va rugam sa completati cererea din pagina CUM MA ABONEZ

Existing Users Log In