Home Intermodal Studiu IRU: Criza șoferilor se va accentua în 2021

Studiu IRU: Criza șoferilor se va accentua în 2021

Studiu IRU: Criza șoferilor se va accentua în 2021

Studiul anual al IRU privind criza șoferilor arată că, în ciuda cererii mai reduse în timpul crizei COVID-19, pe piața de transport este încă o lipsă alarmantă de șoferi.

IRU a chestionat aproape 800 de companii de transport membre ale organizației, atât din segmentul de transport marfă, cât și din segmentul transport persoane, din 23 de țări la nivel global.

Conform rezultatelor sondajului, criza șoferilor se resimte cel mai acut în zona Eurasia, unde anul trecut 20% dintre poziții nu au fost ocupate. La polul opus se află China, țara cea mai puțin afectată de acest fenomen, cu doar 4% dintre locurile de muncă pentru șoferi fiind neocupate. În celelalte regiuni, lipsa șoferilor a fost în 2020 mai puțin gravă comparativ cu 2019 ca urmare a pandemiei. În Europa, locurile de muncă neocupate pentru șoferi au scăzut de la 20% la 5% pentru transportul de călători, în timp ce în cazul transportului de marfă, acestea au scăzut de la 24% la 7%.

Cu toate acestea, în 2021 companiile de transport se așteaptă ca lipsa șoferilor să se acutizeze, odată cu reluarea creșterii economice și a intensificării cererilor pentru serviciile de transport.

La nivel european, companiile de transport se așteaptă la un deficit al șoferilor de 17%. La nivel global, cele mai mari rate ale deficitului de șoferi sunt așteptate în Mexic (18%), Turcia (20%) și Rusia (24%) și aproape o treime în Uzbekistan.

“Lipsa șoferilor amenință funcționarea transportului rutier, a lanțurilor de aprovizionare, a schimburilor comerciale, a economiei și, în cele din urmă, binele cetățenilor. Aceasta nu este o chestiune care poate aștepta, trebuie luate măsuri imediate,” a declarat Umberto de Pretto, Secretar General IRU.

  • Lipsa personalului pregătit este semnalată de 38% dintre respondenți ca fiind principala cauză a deficitului șoferilor.

Condițiile de lucru dificile, accentuate de pandemie, dificultatea în atragerea de tineri și femei către această profesie, au fost de asemenea citate drept cauze ale deficitului de șoferi.

La nivelul industriei de transport de marfă, doar 2% dintre șoferi sunt femei și toate țările care au participat la studiu au relevat o scădere a numărului de femei care lucrează ca șoferi de camion. Cu toate acestea, există semnale încurajatoare în Europa, unde numărul femeilor care lucrează ca șoferi în industria de transport persoane a crescut de la 10% la 16% în 2020.

Procentajul șoferilor de camion cu vârsta sub 25 de ani, și așa destul de redus, a scăzut aproape peste tot în 2020: -5% în Europa și Rusia, -6% în Mexic și -7% în Turcia. În condițiile în care vârsta medie a unui șofer de camion, la nivel global, se apropie de 50 de ani și crește constant an de an, lucrurile se vor înrăutăți rapid, dacă nu sunt luate măsuri pentru a reduce vârsta minima pentru obținerea permisului de șofer profesionist. În prezent, vârsta minima pentru șoferii profesioniști este de 21 de ani sau mai mare în multe țări, iar guvernele ar trebui să seteze această vârstă minima la 18, cu începerea pregătirii la 17 ani, declară reprezentanții IRU.