Home Logistics Depozitare Supply Chain Management: principalele procese

Supply Chain Management: principalele procese

Supply Chain Management: principalele procese

Supply chain-ul este definit ca o reţea de organizaţii și procese în care un număr variat de întreprinderi colaborează pe întreg lanţul de valoare pentru a achiziţiona materii prime, a le transforma în produse finite și a livra produsele finite către clienţi.

Să ne gândim la următorul caz: atunci când mergeţi într-un mall sau supermarket pentru a cumpăra diferite obiecte, de la haine la electronice, electrocasnice, jucării, obiecte de uz casnic, este o mare probabilitate ca acestea să fie fabricate în China, America de Sud, Mexic, Africa de Nord…

Luând în calcul acest scenariu, companiile fac achiziţii de materialela nivel global de la diferiţi furnizori pentru a aproviziona cu materiile prime necesare fabricilor localizate pe diferite continente.

După aceea, bunurile finite trec prin diferite puncte ale reţelei de distribuţie, incluzând huburi, depozite, puncte de distribuţie, retaileri, proceduri de export pentru a ajunge la clientul final. SCM (Supply Chain Management) reprezintă de fapt managementul tuturor proceselor de business și activităţilor, incluzând achiziţia de materii prime, producția, aprovizionarea stocurilor și distribuţia de bunuri finite.

  1. Customer Service – Procesul Customer Service poate fi definit ca gestionarea interacţiunii între un client și organizaţie și înseamnă gestionarea întregului proces de comandă pentru a fi principalul punct de contact pentru client. De asemenea, customer service presupune rezolvarea tuturor potenţialelor probleme pe care clientul le poate întâmpina de la confirmarea comenzii și până la livrarea produsului sau serviciului.

Unul dintre elementele relevante în crearea loialităţii clientului pentru brand este existenţa unui management excelent al serviciului de customer service. Organizaţiile pot decide să “automatizeze” acest serviciu, dar este important de reţinut că elementul uman este indispensabil și de neînlocuit.

Procese supply chain

  1. Previzionarea și planificarea cererii poate fi definit ca procesul care dezvoltă o estimare a evoluţiei pieţei, luând în calcul date istorice de vânzări, date privind piaţa și clienţii departamentul de vânzări, trenduri și cerinţe ale pieţei.

Acest proces trebuie să se sincronizeze cât mai bine posibil cu aprovizionarea și cererea pentru a reduce pierderile de le lanţul logistic, variaţia cererii, situaţiile de stock out sau overstock, expirarea produselor etc. Scopul previzionării cererii este să faciliteze activităţi esenţiale pentru companie, cum ar fi: realizarea bugetului, planificarea financiară, vânzările, planurile de marketing, planificarea materiilor prime, depozitarea sau planificarea distribuţiei.

De asemenea, previzionarea generează mai departe procesul de planificare a materiilor prime și facilitează sarcina departamentului de achiziţii, care poate da comenzile către furnizori, aliniate cu planul de business.

  1. Achiziţiile – Rolul procesului de achiziţii este acela de a obţine produsele sau serviciile de care compania are nevoie pentru a îndeplini modelul de business al organizaţiei. Alinierea funcţiei de achiziţii cu strategia organizaţiei este un element al obiectivului acestui departament.

Acesta acoperă atât achiziţiile de la furnizori externi, dar și de la furnizori interni, după o decizie de tipul “fabricare” sau “cumpărare” pentru a lua hotărârea de la ce sursă să aleagă – locală, continentală sau globală.

  1. Planificarea producţiei este definită ca funcţia care monitorizează nivelul total de productivitate al planului de producţie. Aceasta are o legătură strânsă cu obiectivele strategice ale operaţiunilor companiei: profit, productivitate, timp de livrare, KPI, dar și satisfacţia clientului.

Planificarea producţiei se referă la modulele de producţie și fabricaţie dintr-o companie și gestionează alocarea resurselor – angajaţi, materiale și capacitate de producţie.

Amplasarea strategică a facilităţii de producţie în termen de localizare poate avea un impact asupra costurilor de transport și, implicit, asupra costului produsului.

  1. Depozitare & Distribuţie– După producţie, bunurile finite intră în două faze finale: depozitarea și organizarea distribuţiei către retaileri, clienţi, distribuitori. Layoutul depozitului și organizarea reţelei de distribuţie sunt două procese strategice menite să optimizeze tot lanţul logistic.

Cum am putea optimiza managementul depozitului și distribuţiei?

Layout-ul potrivit înseamnă un depozit mai eficient: spaţiul ar trebui organizat cât mai bine posibil pentru ca operatorii să aibă ușor acces la produse, trebuie să se cunoască exact locaţia de depozitare a fiecărui produs, cum sunt depozitate și care sunt procedurile privind mișcarea în depozit;

Personalul din depozit ar trebui să poată procesa diferite comenzi simultan;

Produsele cu o viteză de rotaţie mare ar trebui prioritizate: acest lucru ar ajuta personalul să economisească timp în timpul fazei de picking;

Analiza ABC ar trebui realizată cel puţin odată la 3 luni (depinde de produs) pentru a revizui viteza de rotaţie în depozit și a lua măsuri de corectare, dacă este nevoie;

Colectarea automată a datelor ar accelera întregul proces – utilizarea unui sistem WMS în locul unui fișier Excel;

Un management al stocului proactiv – cu activităţi care permit organizaţiei să aibă cele mai puţine discrepanţe posibile între stocul fizic și cel din sistem, stoc cu viteză de rotaţie mică, cash-flow blocat;

Utilizarea conceptelor lean. După implementarea proceselor funcţionale de management în depozit, crearea unei strategii de distribuţie le permite companiilor să determine cele mai bune rute pentru nevoile lor, dar și ce tip de clienţi să ţintească și care este cea mai bună locaţie pentru huburi, dacă să utilizeze furnizori de servicii 3PL.

Pentru unele produse, cea mai bună strategie pentru companie ar fi să vândă direct clienţilor, pentru altele ar fi să folosească intermediari pentru a se ocupa de procesul de distribuţie.

  1. Managementul retururilor – Implementarea corectă a acestui proces permite managementul eficient al retururilor și identificarea oportunităţilor de reducere a nivelului de retururi neașteptate prin monitorizarea regulilor definite în termenii procesului de retur.

Cel mai simplu mod de a organiza un proces de retur eficient este să realizaţi o legătură cât mai bună între departamentul de customer service și cel de planificare și logistică. Uneori, lipsa regulilor duce la loturi întregi de produse returnate și depozitate, care de cele mai multe ori, din diferite motive, nu mai pot fi vândute și devin un cost suplimentar pentru organizaţie.