Home Intermodal Tarifele în transportul rutier de marfă continuă să scadă în T1 2023

Tarifele în transportul rutier de marfă continuă să scadă în T1 2023

Tarifele în transportul rutier de marfă continuă să scadă în T1 2023

Tarifele spot de pe piața europeană a transportului rutier de mărfuri au înregistrat al doilea trimestru consecutiv de scădere, marcând o schimbare semnificativă de la debutul pandemiei Covid. Şi tarifele contractuale înregistrează un declin, mai mic însă decât cele spot.

Indicele tarifelor spot a scăzut cu -7,5 puncte de la un trimestru la altul, ajungând la 132,5 puncte. Este pentru prima dată când ratele au scăzut timp de două trimestre consecutive din trimestrul al doilea din 2020, arată ultimul raport publicat de Transport Intelligence, Upply și IRU. În plus, indicele pieței spot a scăzut sub nivelul din T2 2022, moment în care a devenit evidentă pentru prima dată creșterea costurilor în urma invaziei Ucrainei. În ciuda acestui fapt, ratele la vedere rămân în creștere cu 8,9 puncte de la an la an. Indicele ratelor contractuale a scăzut, de asemenea, cu 2,8 puncte de la un trimestru la altul, prima scădere din ultimele șase trimestre, dar este încă în creștere cu 10,7 puncte de la an la an. Pe fondul încetinirii volumelor și al capacitatea disponibilă se îmbunătățește, tendința de scădere a tarifelor pare să continue în 2023.

Potrivit sursei citate, ratele spot au scăzut de 1,5 ori mai repede decât ratele contractuale în medie în T1 2023. Acest lucru vine ca urmare a scăderii cererii din partea economiilor europene, reducând presiunea imediată din partea cererii asupra ratelor de pe piața spot. În ciuda unei oarecare atenuări a inflației și a creșterii de la un trimestru la altul a cifrelor lunare de consum ajustate sezonier în Spania (+1,0%), Franța (+0,4%) și Regatul Unit (+0,5%), cifrele de la un an la altul reflectă impactul continuu al inflației persistente din ultimele 12 luni. Consumul mediu lunar ajustat sezonier a scăzut de la an la an cu 6% în Germania, 3,9% în Franța, 2,8% în Italia și 4,3% în Regatul Unit. Pe măsură ce creșterea salariilor rămâne în urma inflației, criza costului vieții se agravează, reducând apetitul și capacitatea de a consuma bunuri. Acest lucru va reduce și mai mult presiunea exercitată de cerere asupra tarifelor de transport rutier de mărfuri, permițând noi scăderi ale tarifelor pe ambele piețe.

Deși este obișnuit ca tarifele de transport rutier de marfă să scadă în primul trimestru după sezonul de vârf al sărbătorilor, scăderea din acest an este mai puternică decât de obicei. Piața pare să se recalibreze după ce a înregistrat o creștere puternică de două cifre în 2022, dar până unde va merge? Este îndoielnic că ne vom întoarce la condițiile de dinaintea pandemiei, mai ales că deficitul de capacitate rămâne o preocupare majoră”, a declarat Thomas Larrieu, director executiv la Upply.