Ucraina redeschide porturile de la Marea Neagră. Cum este afectat transportul de containere prin Portul Constanța?
În decurs de doi ani, din 2022 până în 2024, Portul Constanța a înregistrat o creștere remarcabilă a traficului de containere, de peste 32%, de la 610.000 TEU la 810.000 TEU, potrivit companiei ucrainene de consultanță și analiză Informall BG.
Cu un trafic de peste 1 milion de TEU pe an, Ucraina înregistra cele mai mari volume de containere dintre țările de la Marea Neagră înainte de începerea războiului. Cu toate acestea, invazia rusă și blocadele portuare ulterioare din 2022-2023 au forțat Ucraina să oprească transportul de containere către porturile sale de la Marea Neagră, redirecționând traficul către România și Polonia. Astfel, livrarea containerelor pe șosele, barje fluviale sau pe cale feroviară a devenit noua normă pentru Ucraina.
Afluxul mare al traficului de containere în tranzit către Ucraina a adus atât oportunități, cât și provocări pentru Portul Constanța. În special, terminalele de containere din Constanța s-au confruntat cu provocări legate de volumul mare de containere ucrainene în primele săptămâni după invazia din 2022, ca urmare a închiderii porturilor ucrainene de la Marea Neagră.
Potrivit Informall BG, în condiții normale, se estimează că traficul de containere din Constanța variază între 600.000 și 670.000 TEU pe an (2017 – 2021). Cu toate acestea, volumul total în 2023 a depășit ratele normale de creștere, ajungând la aproximativ 810.000 TEU.
Volumul total al tranzitului de containere prin portul Constanța în T1 2022 s-a triplat în comparație cu T1 2021, datorită traficului ucrainean. Numai în luna martie 2022, terminalele din Constanța au trebuit să proceseze aproximativ 7.000 TEU de marfă ucraineană suplimentară descărcată în port în afara programului, punând multă presiune pe infrastructura terminalelor. Gradul de utilizare a curților de containere în Portul Constanța atinsese 90% la finalul lunii martie 2022, Oficialii terminalului au raportat că, scăzând treptat la 80% în luna mai 2022.
Cu toate acestea, astăzi, doi ani mai târziu, terminalele de containere din Constanța funcționează fără probleme și nu se observă niciun blocaj.
Informall BG estimează că volumele de containere din portul Constanța vor scădea treptat până la aproximativ 700.000 TEU, pe măsură ce traficul se va îndrepta către porturile din Ucraina.
Cu toate acestea, piața de containere din Moldova, estimată la aproximativ 40.000-45.000 TEU pe an, este probabil să continue să utilizeze portul Constanța pentru transporturile sale. Deși, înainte de invazia Ucrainei, Moldova a utilizat în mod activ Big-Odesa pentru traficul său de containere, în prezent, expeditorii din Moldova ar putea percepe ruta prin Constanța ca fiind mai fiabilă și mai stabilă în comparație cu Ucraina.
Rolul portului Constanța va trece însă de la unul de tranzit la unul de transbordare odată cu lansarea recentă a unui serviciu de feeder de către Iteris (un operator ucrainean) în colaborare cu Maersk (Ucraina) între Constanța și portul Chornomorsk din Ucraina oferă perspectiva ca activitățile portului Constanța să treacă de la un rol de tranzit la unul de transbordare.
Serviciul de feeder direct către terminalele de containere din Odesa (cum ar fi terminalul CTO gestionat de HHLA) se află în pregătire, multe linii maritime analizând posibilitatea reluării serviciilor feeder către porturile ucrainene de la Marea Neagră.
Maersk (Ucraina) a anunțat recent suspendarea serviciului său de barje pe Dunăre de la Constanța la Reni în favoarea concentrării pe porturile Big Odesa.
În plus, linia maritimă turcă Akkon intenționează să își reia serviciile feeder către porturile ucrainene de la Marea Neagră. Se așteaptă ca reluarea transportului maritim direct de containere către Ucraina prin porturile sale din Mărea Neagră să reducă traficul de containere prin porturile poloneze (Gdynia și Gdansk).