Home Intermodal Analiză Informall BG: Cum a evoluat traficul de containere in regiunea Mării Negre în 2022?

Analiză Informall BG: Cum a evoluat traficul de containere in regiunea Mării Negre în 2022?

Analiză Informall BG: Cum a evoluat traficul de containere in regiunea Mării Negre în 2022?

Porturile de la Marea Neagră au înregistrat un declin considerabil al traficului de containere de aproximativ 28,4% (aproape 690.000 TEU) în 2022 ca urmare a declanșării războiului din Ucraina.

Potrivit celui mai recent raport al Informall BG, importurile au scăzut cu 25%, în timp ce traficul de export a înregistrat o scădere de 33%. Cu toate acestea, porturile din România și Georgia au înregistrat o creștere a volumulelor de containere pline de la începutul războiului din Ucraina.

Traficul maritim de containere a cunoscut o creștere remarcabilă în 2022 în România, pe parcursul anului fiind semnate mai multe acorduri internaționale de investiții pentru dezvoltarea infrastructurii portuare din Constanța.

Constanța este în prezent un hub de containere vital pentru traficul de import și export al Ucrainei, iar acest trafic a contribuit la o creștere de 15,5% a cotei de piață a României în regiunea Mării Negre în 2022. Potrivit raportului realizat de Informall BG, portul Constanța a manipulat cu 75.000 TEU mai mult anul trecut, astfel că traficul total al portului Constanța în 2022 s-a ridicat la aproximativ 555.000 de TEU. O parte din volume aparțin și Republicii Moldova, care și-a transferat traficul de containere către Portul Constanța ca urmare a blocării porturilor din Ucraina.

Piața din Georgia a înregistrat cea mai rapidă creștere dintre toate țările din regiunea Mării Negre în 2022. Cu un plus 22%, traficul de containere pline prin Georgia în 2022 a fost de aproape 302.000 TEU. Această dezvoltare poate fi atribuită unui număr de factori, inclusiv traficului de-a lungul “Coridorului Mijlociu”, care conectează exportatorii chinezi cu piața Uniunii Europene (UE) prin Georgia, și apariția traficului de tranzit de containere rusești care a început să se deplaseze prin porturi alternative din cauza sancțiunilor internaționale. În plus, creșterea PIB-ului Georgiei, precum și migrația în masă a cetățenilor ruși în Georgia în 2022 au contribuit, de asemenea, la volumele de containere odată cu creșterea importurilor.

Portul Constanța, tot mai important ca hub de containere la Marea Neagră

Blocajul militar rusesc al celor cinci terminale ucrainene – CTO, BKP, DP World TIS, CRK FISH și CRK – timp de peste 10 luni în 2022 a reconfigurat traficul de containere din zona Mării Negre. Acest lucru a avut un impact semnificativ asupra industriei, ducând la o redistribuire a cotei de piață între terminale. Ca urmare, DP World România, NUTEP Rusia și POTI Georgia au gestionat aproape 67% din volumele de containere pline în regiunea Mării Negre în 2022.

DP World Contanța a gestionat aproximativ 26,6% din traficul de marfă containerizată din regiune. “Acest lucru demonstrează creșterea în importanță a portului Constanța ca hub pentru traficul de containere în regiunea Mării Negre și nu numai “, precizează experții Informall BG.

Costul transportului containerelor din Ucraina a crescut cu 25%, iar timpul de livrare cu 30%

Ucraina, una dintre principalele destinații pentru transportul maritim containerizat de la Marea Neagră, cu un trafic anual de peste 1 milion TEU, a suferit un regres semnificativ din cauza blocadei militare continue a porturilor ucrainene de către Rusia.

Din februarie 2022, terminalele ucrainene de containere din regiunea Odesa au fost izolate de serviciile de linie, iar perspectivele de redeschidere a acestora în viitorul apropiat rămân incerte.

În ciuda evoluției promițătoare a recentei “înțelegeri privind cerealele”, negociată de Turcia, care sugerează că traficul direct containere prin terminalele din Ucraina poate fi restabilit, experții Informall BG avertizează că sunt necesare mai multe eforturi pentru a valorifica pe deplin potențialul acestui acord.

Propunerea “Black Sea Container Initiative”, înaintată de echipa de consultanți ucraineni, vizează extinderea acordului privind exportul de cereale pentru a permite transportul maritim de containere direct  prin intermediul unuia dintre hub-urile de containere din Turcia. Acest lucru ar permite restabilirea exportului de diverse produse alimentare în containere, inclusiv carne, fructe și legume, cereale, ulei vegetal și alte produse alimentare. Aceste produse reprezentau peste 100.000 de TEU în 2021, înainte de război.

“Imaginați-vă că o țară cu un comerț activ, care odată gestiona o medie de 69.000 TEU lunar (2021), acum se limitează la 10.000 – 11.000 TEU lunar, care sunt transportate prin porturi străine – în principal porturi din România și Polonia. Acesta este impactul războiului asupra terminalelor de containere ucrainene de la invazia din 2022”, a explicat Daniil Melnychenko, analist de date Informall BG. “Costul livrării unui container maritim în Ucraina a crescut cu până la 25%, iar timpul de livrare a crescut cu 300% față de anul precedent.”