Home Intermodal Volume mai mici şi preţuri de transport neschimbate în 2023. Val de insolvenţe din martie

Volume mai mici şi preţuri de transport neschimbate în 2023. Val de insolvenţe din martie

Volume mai mici şi preţuri de transport neschimbate în 2023. Val de insolvenţe din martie

Cu o volatilitate crescută şi caracterizate printr-o lipsă de predictibilitate, ultimele două luni din anul ce tocmai s-a încheiat par a da tonul acestui prim semestru din 2023 pe piaţa de transport intern şi internaţional. Specialiștii se așteaptă la o contractarea a pieţei, cel puţin în prima parte a anului.

Dacă în 2021, piaţa de transport raporta un uşor avans comparativ cu 2020, iată în anul ce tocmai s-a încheiat este considerat atipic şi cu „o dinamică impresionantă a tarifelor de transport”, după cum remarcă Ciprian Cristea, directorul ROTIR, companie specializată în transport comunitar şi internațional. Oficialul spune că stabilirea noilor tarife de transport a fost dată de evoluția prețului la motorină şi a creșterii de taxe la nivel european. „În anii anteriori aplicam corecții la fiecare trei luni, iar în 2022 acestea au fost făcute săptămânal, astfel încât să nu existe decalaje foarte mari în ajustări având în vedere ponderea carburantului în tariful de transport”, afirmă Ciprian Cristea.

Ovidiu Plăcintă, CEO Express Euroscan, companie specializată în transportul de containere şi care activează într-o proporție substanțială din business pe Comunitate, remarcă faptul că volumele au fost în creștere „peste 25% raportat la anul anterior”, până spre finalul lunii noiembrie 2022. Raportat la acest plus, dar punând în balanţă şi creșterile de cost pe toate palierele, în special la elementele principale (carburant, salarii şi taxe de drum), evoluţia tarifară a fost şi ea una în urcare.

Prețul de transport nu a putut compensa în totalitate creşterea medie cu 30% a costurilor, mai ales că din noiembrie 2022, atunci când a început să fie un surplus de capacitate pe piaţă, o parte din clienţii companiei au scăzut tariful şi implicit volumul de muncă a scăzut drastic” – Ovidiu Plăcintă, Express Euroscan

Pentru compania orădeană Marvicon, parte a holdingului belgian Jost Group, anul care tocmai s-a încheiat a fost unul bun din punct de vedere al volumelor, compania înregistrând o cifră de afaceri de peste 30 de milioane de euro, în creștere cu aproximativ 12% față de 2021, și un profit estimat a fi similar cu cel din anul anterior.

Aşa cum afirmă Ilie Ilea, director general, începutul de an a fost mai dificil din cauza scumpirii carburantului, elementul de cost principal alături de cel al salariului șoferilor, ceea ce a făcut ca tarifele să fie ajustate cu circa 10-12%. „Însă până la încasarea efectivă trec câteva luni, timp în care am funcționat cu aceste costuri deja mărite. După jumătatea anului lucrurile s-au reglat şi am trecut pe plus.

Referitor la evoluția pieţei, oficialul Marvicon spune că în ultimele două luni din an a existat o contractare vizibilă a volumelor, cel puţin în zona curselor spot, acolo unde şi prețurile au scăzut. „Doar la clienții cu care noi lucrăm în platforma Transporeon numărul curselor afișate scăzuse la 250-300 în luna noiembrie, de la circa 1.000 cu o lună, două înainte. Pe de-o parte cred că acest lucru s-a întâmplat pe fondul unei cereri mai scăzute a consumului, pe de altă parte multe mărfuri au fost achiziționate când costurile de transport au fost foarte ridicate, în special cele care au venit din Asia”, afirmă Ilie Ilea.

Piaţa de transport intern, scădere puternică în ultimele luni

Întocmai ca în transportul internaţional, primele opt luni au fost în creştere din punct de vedere al volumelor transportate pe piaţa internă, pentru compania de transport DGH Log & Sped acest lucru însemnând un plus de 10-15% pe lună. La polul opus, după cum remarcă Dragoş Ghiţă, directorul general al companiei, se află ultimele patru luni care au înregistrat o scădere medie de 15-20% pe lună. În acest context, spune acesta. „Estimările generale ale clienţilor noştri sunt, în cel mai bun caz, aceleaşi ca şi în 2022, dar cei mai mulţi şi-au bugetat volume în scădere faţă de anul trecut”. Pentru compania pe care o administrează, costurile au crescut în procente similare, însă cel mai de impact sunt cele cu salariile şi cu mentenanţa parcului auto.

Unii clienţi au înțeles, unii nu au înțeles, astfel că am mai triat din parteneri, iar cei care au înţeles au cules, şi încă o fac, roadele acestei înțelegeri prin rezultatele care le-au avut la rândul lor cu privire la KPI aferenţi capacității de transport contractate” – Dragoş Ghiţă, DGH Log & Sped

Clienţii încă aşteaptă

Începutul de an vine cu alte provocări, este de părere Ilie Ilea, directorul general Marvicon. Una dintre ele este reprezentată de creşterea salariului minim pe economie, compania orădeană oferind șoferilor un salariu de încadrare mai mare decât cel minim, salariu pe care deja l-a mărit. Pe de altă parte, directorul spune că tarifele de transport nu vor crește, „cel puţin nu în primul trimestru”.

Alte costuri sunt reprezentate de taxele de drum, care în mai multe țări europene s-au scumpit deja şi „probabil o să se scumpească în toate”. Însă cea mai mare problemă pe care o vede directorul Marvicon este faptul că volumele au scăzut destul de mult, decembrie fiind caracterizată de acesta drept „cea mai slabă lună din cei 10 ani de când lucrez eu aici (n.r. – grupul Be-Trans)”. Lucrurile ar trebui să reintre pe un făgaș normal, predictibil, începând cu trimestrul al doilea, momentan clienții sunt în așteptare şi vor să vadă cum se așază piaţa, mai spune oficialul companiei orădene.

Ciprian Cristea, oficialul ROTIR, crede că în 2023 prețurile de transport vor continua să fie influențate în mare parte de carburant, însă speră ca tariful acestuia din urmă să nu mai fie atât de fluctuant, astfel încât transportatorii să poate avea predictibilitate în contractele pe care le derulează. „A fost un an cu multe întâlniri săptămânale, cu multă muncă prin care am întărit parteneriatele cu clienții noștri, mergând pe principiul WIN-WIN, pe care se bazează orice colaborare sănătoasă.” Din discuțiile avute cu mai mulți jucători din piaţa de transport, îndeosebi cu companii de tip multinațională, Ciprian Cristea spune că așteptările pentru Q1 din 2023 se îndreaptă către o stabilizare a pieței, cu o potențială creștere uşoară a volumelor în semestrul al doilea, generată şi de creșterile de costuri care se doresc a fi amortizate prin creşterea producției sau a volumelor de transport.

Totodată, anul 2023 o să vină probabil şi cu multe provocări generate direct şi indirect de conflictul deschis la graniţele noastre. Intrăm cu optimism în 2023” – Ciprian Cristea, ROTIR

Pe de altă parte, preţurile de transport ar urma să rămână stabile în 2023 crede Ovidiu Plăcintă, CEO-ul Express Euroscan, care însă estimează o scădere de 10-15% a volumelor, cel mai probabil pe fondul inflației şi al costurilor prea mari de producţie. Primele semne, precizează directorul executiv al companiei sucevene, au apărut chiar la finalul anului, acolo unde, ca şi în cazul companiei Marvicon, oficialul Express Euroscan a remarcat o perioadă extrem de slabă, lucru neobișnuit în transporturi: „Începând cu finalul lunii noiembrie am fost nevoiți să oprim peste 30% din flotă, iar faptul că înainte de sărbători nu existau comenzi, o premieră pentru toată lumea, decembrie fiind cea mai aglomerată lună, este clar că undeva există o problemă”, explică Ovidiu Plăcintă.

În opinia sa, partenerii de afaceri sunt conştienţi de situaţia economică şi geo-politică actuală, însă totul depinde de comenzile pe care aceştia din urmă le vor înregistra pentru producţie şi transport. „Dacă nu vor avea cerinţe suficiente pentru 2023, cel mai probabil vor exista mai multe negocieri şi vom vedea atunci ce vor spune. Va fi un an dificil pentru piaţa de transport, vom avea de luat decizii importante, ce vor trebui gândite foarte bine. Va trebui să ne solidarizăm şi să trecem împreună mai departe.

Val de insolvenţe începând din martie

În perioade dificile, firmele care sunt sănătoase financiar reușesc să treacă mult mai uşor peste aceste hop-uri, unele chiar poate să se şi dezvolte, afirmă Ilie Ilea, directorul general Marvicon, care crede că 2023 va aduce o oarecare perioadă de instabilitate pentru transportatorii de mici dimensiuni, nevoiți să facă faţă unor volume mai mici la costuri tot mai ridicate.

Piaţa de transport se va situa undeva la nivelul celei din 2022, cu o primă parte caracterizată de mai puține mărfuri, ceea ce va afecta firmele mici. Nu mai este ca în anii trecuţi să ai o predictibilitate, nu ştim nici măcar cum se vor stabiliza prețurile la combustibil. Dar în a doua parte a anului, cred că se vor stabiliza lucrurile.” – Ilie Ilea, Marvicon

Cu referire la transportul intern, Dragoş Ghiţă, oficialul DGH Log & Sped, este de părere că preţul de transport va rămâne similar celui din 2022, iar în perioadele de vârf va fi şi mai ridicat, chiar şi în situaţia în care tariful la carburant va ajunge din nou la un nivel mediu de 6,5 lei/litru. Iar acest lucru se va întâmpla în ciuda unor aşteptări din partea clienţilor legate de o micşorare a tarifelor pe fondul scăderii preţului la motorină şi a unor estimări privind volume mai mici de transport. Totul, explică acesta, se va întâmpla din cauza deficitului de şoferi şi camioane pe care piaţa îl resimte acut. „Tulbure, cu o volatilitate şi mai mare a volumelor de transport în sezonul slab versus vârful de sezon, ci o lipsă şi mai mare a capacităţii de transport. Este foarte posibil să fim loviţi şi de un val de insolvenţe începând din luna martie. Una peste alta, vom avea un an 2023 plin de surprize.