Home Intermodal Transport rutier Ce schimbări aduce 2018 pentru transportatorii rutieri?

Ce schimbări aduce 2018 pentru transportatorii rutieri?

Ce schimbări aduce 2018 pentru transportatorii rutieri?

După un an 2017 care a adus o multitudine de schimbări legislative care au influenţat direct activitatea transportatorilor, nici anul 2018 nu se anunţă unul ușor, încă de la început fiind anunţate noi ordonanţe de guvern, legi și o serie de modificări la nivelul taxelor de drum atât în România, cât și în alte ţări UE. Ministerul Muncii din Franţa a renunţat la introducerea taxei de 40 Euro pentru fiecare șofer înregistrat în sistemul sIPsI, însă a anunţat intenţia înlocuirii acesteia cu o altă taxă, care va fi aplicată doar companiilor care au fost sancţionate pentru încălcarea prevederilor referitoare la detașare

Transportatorii vor plăti mai mult pentru rovinietă în România Potrivit unei ordonanţe a Guvernului pentru modificarea anexei nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, autovehiculele de transport marfă cu masă maximă autorizată între 3,5 tone și 12 tone vor plăti mai mult pentru rovinietă. 30.000 de vehicule vor trebui să plătească tarife de rovinietă pentru o zi de 12 euro, în creștere cu 33% de la 9 euro pentru vehiculele de peste 12 t, cu 71,42% de la 7 euro pentru vehiculele între 7,5 – 12t și în urcare cu 200% de la 4 euro la 12 euro pentru vehiculele între 3,5 – 7,5t. Cele peste 100.000 de autovehicule de transport marfă de peste 12 t (categoria F), vor plăti 12 euro în loc de 11 euro la vinieta de o zi, iar pentru rovinieta de 30 zile această categorie de autovehicule va plăti cu 5 euro în plus, preţul crescând de la 55 la 60 de euro. În principal, creșterea valorilor rovinietelor prin proiectul menţionat afectează cel mai mult autovehiculele din catego ria C (între 3,5 – 7,5t) și apoi autovehiculele din categoria D (între 7,5 – 12t).

„În prezent, la nivelul Comisiei Europene se discută modificarea Directivei 1999/62/CE prin directiva eurovignetei, prin care se urmărește implementarea conceptului de plată a taxelor pe kilometru și nu pe timp, așa cum se aplică în prezent în România. CE consideră că măsura propusă în proiectul de directivă contribuie la aplicarea în mod consecvent a principiilor „poluatorul plătește” și „utilizatorul plătește” în vederea generării de venituri și a asigurării de finanţare pentru investiţiile viitoare în transporturi. În România, principala problemă este legată de dezvoltarea insuficientă a infrastructurii rutiere, astfel că cel mai probabil va fi solicitată o perioadă cât mai lungă de tranziţie până când România își dezvoltă infrastructura, dar care potrivit estimărilor actuale nu va putea depăși anul 2027. Totodată, în România, astăzi nu se ţine cont de nivelul de poluare, în timp ce restul ţărilor taxează suplimentar acest aspect, în cadrul conceptului “internalizarea costurilor externe” se arată într-un comunicat al UNTRR.

De la 1 ianuarie Estonia a introdus o nouă taxă de drum pentru camioane Ambasada României din Estonia a informat autorităţile referitor la noua taxa rutieră introdusăde la 1 ianuarie 2018 pentru autovehiculele de transport marfă a căror masă depășește 3,5 tone.

Cuantumul taxei este stabilit în funcţie de masa maximă autorizată a vehiculului și remorcii acestuia, numărul de axe și clasa de emisii. Taxa poate fi platită pentru o zi (costul fiind cuprins între 9 și 12 euro), o săptămână, o lună, trei luni sau un an. Neplata taxei atrage amendarea atât a șoferului, cât și a operatorului de transport. De asemenea, autorităţile estoniene pot dispune imobilizarea camionului până la achitarea taxei. Verificarea validităţii taxei se poate face prin introducerea numărului de înmatriculare aI vehiculului la adresa: teetasu.ee/validation. Modalitatea cea mai facilă de plată a taxei este online, pe site-ul teetasu.ee/payment (sunt acceptate carduri de tip Mastercard sau Visa). Alte modalităţi de plată a taxei: la oficiile Administraţiei Rutiere Estone, la punctele de frontieă de la Narva, Luhamaa și Koidula, la sediile Serviciului Vamal și Taxe.

Slovenia își reorganizează sistemul taxei de drum

Începând cu 1 aprilie 2018, în Slovenia, pentru accesul pe drumurile cu taxă obligatorie pentru toate vehiculele comerciale de 3,5 tone se va face prin sistemul electronic de plată DarsGO. Este astfel anulat sistemul tichetelor actuale Dars și Abc. Pentru un dispozitiv DarsGO montat la bordul fiecărui camion transportatorii vor plăti 10 euro. Dispozitivele sunt disponibile la staţiile de carburant situate în spaţiile de parcare de pe autostrăzi, însă au la dispoziţie și o serie de soluţii practice oferite de către furnizorii de servicii și carduri. De exemplu, clienţii DKV se pot înregistra pe siteul DKV pentru noul sistem de taxare. În urma înregistrării cu succes pot fi trimise gratuit, la cerere, dispozitive integrate Postpay către orice adresă de livrare din UE sau pot fi ridicate de la orice staţie locală DARS Service. DKV recomandă înregistrarea și procurarea rapidă a dispozitivelor de bord pentru evitarea bloca jelor și ambuteiajelor la momentul aplicării taxei. Noul dispozitiv este gratuit (nu există taxă de închiriere sau de service) și nu se percepe nicio garanţie. Cu toate acestea, dispozitivul de taxare rămâne în proprietatea operatorului de taxare DARS. În plus, fiecare dispozitiv este montat pe vehicul; numărul axelor poate fi reglat manual – la fel ca în cazul dispozitivului GO-Box din Austria și al noului DKV BOX EUROPE.