DSV Air & Sea: Sustentabilitatea ca lentilă de analiză a deciziilor de business
Pentru gigantul danez DSV, sustenabilitatea nu mai este un proiect separat, ci reprezintă un element cheie al strategiei companiei. La nivel global, DSV și-a asumat un angajament ferm de a atinge emisii net zero până în 2050, iar strategia locală din România este perfect aliniată cu aceste obiective.
Planul de acţiune urmărește implementarea principiilorcheie ale sustenabilităţii în toate procesele logistice: optimizarea rutelor, consolidarea încărcăturilor, digitalizarea operaţiunilor și integrarea soluţiilor cu emisii scăzute.
Mai mult, prin proiecte pilot, parteneriate locale și educarea pieţei, compania urmărește să crească ponderea de utilizare a soluţiilor de transport ecologice, precum transportul multimodal sau a combustibililor alternativi și să sprijine clienţii în atingerea obiectivelor ESG. „România joacă un rol activ în ecosistemul global al DSV, contribuind prin proiecte pilot și parteneriate locale care vizează creșterea gradului de utilizare a soluţiilor sustenabile.
Toate investiţiile majore, fie că vorbim despre infrastructură logistică, digitalizare sau dezvoltarea personalului, sunt evaluate și prin prisma impactului asupra mediului. Susţinem partenerii care împărtășesc aceleași valori și selectăm soluţii tehnologice care contribuie la reducerea consumului energetic.
Practic, în procesul decizional, existenţa unor avantaje clare din punct de vedere al sustenabilităţii poate ajunge să cântărească mai puternic decât alte criterii, deoarece, din experienţa noastră, investiţiile responsabile generează beneficii durabile. Putem spune că sustenabilitatea este o lentilă prin care analizăm fiecare decizie de business”, afirmă Mirela Boiangiu, Sales Manager DSV Air&Sea România.
Cerere accelerată pentru soluţii de transport lowcarbon în România
În ultimii ani, sub presiunea reglementărilor europene, dar și a propriilor obiective de mediu, companiile din România, în special cele din FMCG, retail și automotive – au început să includă criterii de mediu în selecţia furnizorilor logistici.
“Vedem o disponibilitate în creștere de a investi în soluţii „low-carbon”, mai ales atunci când pot fi cuantificate beneficiile pe termen lung în raport cu obiectivele ESG ale fiecărei organizaţii. Clienţii devin tot mai atenţi la datele concrete în care se reflectă investiţiile lor în transporturi mai sustenabile și care îi ajută să obţină avantaje competitive, astfel că apreciază capacitatea noastră de a oferi trasabilitate completă și rapoarte precise privind emisiile generate de fiecare transport,” explică Mirela Boiangiu.
În perioada următoare, portofoliul de servicii DSV va include și mai multe soluţii care integrează combustibili alternativi și soluţii multimodale. Deja compania lucrează la dezvoltarea de rute combinate maritim-feroviare, cu emisii reduce și analizează posibilitatea de a colabora cu transportatori locali care investesc în flote electrice sau hibride.
În același timp, DSV Air&Sea promovează servicii de transport aerian care includ opţiunea SAF (Sustainable Aviation Fuel), oferind clienţilor posibilitatea de a compensa direct emisiile generate. “Odată cu integrarea Schenker, ne vom diversifica întreaga ofertă de produse și servicii, ceea ce implică optimizări semnificative și la nivelul soluţiilor de transport „low-carbon”.
Suntem convinși că prin unirea resurselor și competenţelor locale ale specialiștilor în transport Air & Sea ai DSV și Schenker vom accelera tranziţia organizaţiei noastre către sustenabilitate,” punctează Sales Manager-ul DSV Air&Sea.
Reducerea emisiilor din transportul maritim prin „book-and-claim”
La nivel global, DSV implementează deja programe de utilizare a SAF și biocombustibililor marini, în parteneriat cu operatori internaţionali. În România, aceste opţiuni sunt disponibile clienţilor prin reţeaua internaţională DSV, printr-un mecanism „book-andclaim”.
“Concret, clienţii care doresc să își reducă emisiile Scope 3 pot achita o supraalocare de SAF/SMF asociată expediţiilor acestora, dar care este utilizată fizic în aeronave/ nave pe rutele care permit acest lucru. Clienţii care aleg această soluţie primesc certificate de reducere a emisiilor care pot fi incluse în raportările CSRD,” spune Mirela Boiangiu.
România are un potenţial semnificativ pentru transferul volumelor de marfă de la rutier către feroviar – o măsură esenţială pentru reducerea emisiilor asociate transportului de marfă, însă infrastructura actuală nu permite încă exploatarea acestui potenţial la nivel competitiv. Pe lângă infrastructură, costurile iniţiale ridicate pentru adoptarea tehnologiilor verzi și lipsa unor mecanisme locale de stimulare fiscală sau subvenţionare încetinesc ritmul de implementare. Totuși, vedem o evoluţie pozitivă – prin iniţiativele europene de finanţare și interesul ușor crescut al companiilor private de a investi în logistică sustenabilă. Mirela Boiangiu Sales Manager DSV Air&Sea România.
Instrumente digitale pentru calculul emisiilor de CO2
Totodată, prin platforma DSV Green Logistics Tools, clienţii au acces la instrumente prin care pot calcula exact emisiile de CO2 pentru fiecare rută și mod de transport și pot simula impactul diferitelor scenarii de decarbonizare. DSV Air&Sea colaborează deja cu clienţi din industriile auto și retail care au ales soluţii de transport sustenabil, în special prin utilizarea biocombustibililor marini pentru transporturile containerizate.
În unele cazuri, reţeaua DSV a reușit o reducere de până la 70% a emisiilor de CO2 comparativ cu soluţiile convenţionale. „Aceste rezultate confirmă faptul că tranziţia către logistică sustenabilă nu este doar posibilă, ci și rentabilă pe termen mediu.
Totodată, avem parteneriate în cadrul cărora capacitatea noastră de a oferi soluţii sustenabile de pre-carriage și on-carriage/ last-mile delivery este un factor fundamental. Suntem pregătiţi să facem investiţii suplimentare pentru a ne ajuta clienţii să-și atingă propriile obiective de sustenabilitate.”, subliniază Mirela Boiangiu.
Principala provocare la nivel local rămâne însă disponibilitatea și acurateţea datelor primare, provenite de la furnizori și din infrastructura energetică. “Lucrăm constant la standardizarea acestor procese, pentru ca raportările de sustenabilitate să fie tot mai precise și comparabile la nivel global.”



